Foto: Barnevakten / Shutterstock

Mange opplever feil på Nintendo Switch-kontroller

FOLKEDUGNAD: Forbrukerrådet spør om du kan hjelpe til med å kartlegge hvor ofte en feil oppstår med Nintendo-maskiner. Spør barnet ditt og send beskjed til Forbrukerrådet. Se lenke i artikkelen.

Nintendo granskes av Forbrukerrådet

Forbrukerrådet oppfordrer norske forbrukere til å melde ifra om de har problemene med håndkontrolleren Nintendo Switch Joy-Cons. Det gjelder både Nintendo Switch og Switch Lite. Feilen oppstår i joysticken: Spillfiguren beveger seg selv om spilleren ikke rører spakene. Feilen kalles «Joy-Con drift» og er mye omtalt i sosiale medier.

Foto: Forbrukerrådet

— Sammen med ni forbrukerorganisasjoner fra hele Europa ber vi nå forbrukere om å melde ifra til oss om problemene så vi kan få kartlagt hvor utbredt denne feilen har vært for norske forbrukere, forteller Thomas Iversen, juridisk seniorrådgiver i Forbrukerrådet (bildet over). 

Forbrukerrådet skriver på sine nettsider at forbrukerorganisasjonen i Frankrike har mottatt over 9000 klager på denne feilen.

På denne nettsiden kan du lese om hvilke erfaringer folk har gjort seg med kontrollerne fra Nintendo og hva butikkene har svart når de har gått for å klage. En person skriver at en butikk hevdet at det er fem års garanti for konsollen og bare to år for kontrolleren. Men Iversen fra Forbrukerrådet svarer på samme nettside at det er fem års garanti på begge deler.

Bli med i dugnaden og fyll ut et skjema

Forbrukerrådet spør om du kan fylle ut dette skjemaet. Svarene som folk sender inn vil bli brukt i Forbrukerrådets arbeid med å sikre lengre levetid for digitale produkter.

Les også

Tips og råd om nettvett hver uke, samt tilgang til webinarer om nettvett: Bli medlem av Barnevakten.

Lærere, her er undervisningsressurser om nettvett.