Ny lov: Nå har du «returrett» på apper og spill

Ved lansering av digitalytelsesloven stilles det flere krav til alle som lager spill, apper og andre digitale tjenester. Flere rettigheter til deg og barna dine med andre ord.

Dersom man kjøper et vaffeljern som går i stykker, er det tydeliggjort i loven at selger må ordne opp på et eller annet vis. Dette gjelder for fysiske produkter. Men for digitale tjenester har reglene vært mer uklare. I hvert fall frem til første januar i år hvor digitalytelsesloven ble ikraftsatt.

– Nå tettes et av hullene i det norske forbrukervernet. Tidligere har ikke digitale ytelser hatt klare krav, enten det har vært noe man har abonnert på eller noe man har lastet ned digitalt. I stedet har selskapene fått styre markedet og selv fått bestemme hvilke rettigheter forbrukeren skulle ha. Med loven på plass har man endelig noen grunnleggende forbrukerrettigheter på plass, sier Thomas Iversen som er juridisk seniorrådgiver i Forbrukerrådet.

Foto: Thomas Iversen, juridisk seniorrådgiver (Forbrukerrådet)

Loven stammer fra et nytt EU-direktiv, forteller Iversen. Forbrukerne får blant annet flere rettigheter når det gjelder kjøp av digitale tjenester som apper og spill.

– De nye reglene gjør det lettere for både kjøper og selger. Nå slipper hvert enkelt selskap å finne ut av hvilke vilkår som skal gjelde for forbrukeren. I stedet får de en mal å forholde seg til, mener Iversen.

Halv pris på strømmetjenester

De som selger digitale tjenester, kan ikke levere produkter med feil og mangler. Dersom man betaler for en strømmetjeneste som er nede for telling halvparten av måneden, skal man ifølge loven få halvert abonnementsprisen for den perioden.

– Rettighetene gjelder også om man kjøper et spill som er markedsført med mye innhold, men hvor dette mangler ved levering. Dersom mangelen ikke blir utbedret nokså kjapt, er det naturlig å forvente avslag i prisen eller å få pengene tilbake, sier Iversen.

Det har samtidig ikke bare vært lovløse tilstander på det digitale markedet frem til nå. Blant annet finnes det eksempler på spillutviklere som for eksempel Cyberpunk 2077, som ga penger tilbake da kundene stod misfornøyde ved lansering. Da Google avviklet spillstrømmetjenesten Stadia fikk brukerne tilbake pengene for alle spillene som var kjøpt igjennom tjenesten.

– Vi ser at det i markedsføringen av nye spill, for eksempel Hogwarts Legacy, blir gitt store lovnader for hvordan spillet skal bli. Når utvikleren legger listen høyt må også spillet leve opp til disse forventningene. Man skal naturligvis forvente at grunnleggende funksjoner ved alle spill og tjenester er på plass. Har spillet store feil, har man i første omgang krav på at spillet fikses i form av oppdateringer, forteller Iversen.

Flere kan oppleve samme problem

Den nye loven gir ikke fritt spillerom til forbrukeren, presiserer Iversen. Ofte vil mange andre brukere oppleve samme feilen, men det er likevel viktig å melde ifra om feil man opplever.

– Dersom feilen skyldes brukerens eget system, for eksempel en feil ved datamaskinen til forbrukeren, så har man ikke noen rettigheter etter loven. Det lønner seg å ta en liten feilsøking først. Sjekk at operativsystem, drivere og spillet er oppdatert, samt utfør en omstart av både maskin og modem/nettverksruter. Hvis feilen fortsatt er der så er det naturlig å rette en klage til selger, mener Iversen.

I tillegg til mangler ved levering av en digital tjeneste, gjelder lovverket også over tid. For eksempel om utviklerne fjerner noe, eller gjør en endring som minsker kvaliteten på tjenesten.

– Et eksempel er Dark Souls-spillene der utvikleren fjernet tilgang til nettbasert flerspilling ved at serverne forble stengt over lang tid. Nedgradering av ytelsen vil kunne gi deg rett på både prisavslag og heving av kjøp, forteller Iversen.

Erstatning for ulemper – også for gratisspill

Naturligvis har man rett på kompensasjon ved kjøp der man faktisk har betalt for noe, men digitalytelsesloven gjelder også for gratisspill og tjenester. Forutsetningen for at loven skal gjelde for gratistjenester er at tilbyderen henter inn mer personopplysninger enn det som er nødvendig for å tilby tjenesten. Her vil personvernsregelverket uansett gjelde.

– Konsekvensen av at loven gjelder for enkelte gratisytelser er at reglene om erstatning også gjelder ytelser som er gratis. Det mest interessante i den forbindelsen er at loven åpner for erstatning dersom ytelsen har påført deg en konkret og ikke-ubetydelig ulempe, sier Iversen.

Seniorrådgiveren er tydelig på at dette er regler der detaljene må meisles ut i rettspraksis, men at loven gir et godt utgangspunkt.

– Hvor grensen går for erstatning for ulemper blir et praktisk spørsmål som vil avgjøres over tid med rettspraksis på området. Man kan tenke seg at en skylagringstjeneste svikter og tusenvis av bilder som er blitt sikkerhetskopiert forsvinner. Tilsvarende dersom et spill med mange hundre timers spilletid forsvinner som følge av feil hos utvikleren. Hvor stor kompensasjon man kan forvente da, er ikke lett å si, påpeker Iversen.

Fobrukerrådet: hvordan gå frem for å klage.

  • Kontakt de som har selger tjenesten, helst skriftlig.
  • Bruk gjerne klage-løsningen til app- eller spillbutikken der dette finnes.
  • Den er ingen konkret klagefrist, men vi anbefaler å klage så snart som mulig for å få feilen fikset.
  • Utgangspunktet er at de som markedsfører og selger til norske forbrukere er bundet av det norske lovverket.
  • Kommer man ingen vei med klagen, kan man få saken meklet hos Forbrukertilsynet.

Foto: paulzhuk / Shutterstock

Les mer:


Tips og råd hver uke, pluss tilgang til webinarer: Ønsker du tips og nyheter om nettvett for barn tilsendt på e-post hver uke? Bli medlem av Barnevakten.

Lærere, her er undervisningsressurser om nettvett.