Vet du at barna dine kan handle Gucci-vesker og dra på konserter i Roblox

KJØPEPRESS I SPILL: Stadig flere merkevarer dukker opp i Roblox for å få spillerne til å betale ekte penger for digitale goder som kostymer, klær og pyntegjenstander.

Over halvparten av landets ni- og tiåringer spiller Roblox (Barn og Medier, 2020). I skrivende stund ligger den populære spillplattformen høyt oppe på listen over antall nedlastinger i app-butikkene.

Til tross for å være gratis, er ikke spillet en fornøyelsespark fri for pengebruk. Tvert imot kan man laste ned spillet gratis for så å kjøpe valgfritt tilleggsinnhold for ekte penger, eller ved å tegne månedlige abonnementer.

I det siste har det dukket opp stadig flere merkevarer på spillplattformen. Gucci, Vans, Netflix med Stranger Things og Bakugan, Warner Bros. og bandet 21 Pilots er bare noen eksempler. Det er altså ikke lenger bare oppdiktete tegneseriefigurer på spillplattformen, men også kommersielle giganter som håper å sluke sin del av kaka.

Pengebruk i spill er ikke bare en minigeskjeft. Noen tall forteller at Roblox tjente hele 924 millioner amerikanske dollar i 2020. Dette til tross for at spillet er «gratis». Her til lands legger også mange norske barn igjen ekte penger i spill.

Nesten 6 av 10 kjøper digitalt innhold (Barn og Medier, 2020).

I Bakugan-spillet inne på Roblox, er det laget et stort reklameskilt som oppfordrer barn til å følge animasjonsserien på Netflix.

Tjener penger på ting som ikke finnes

Man kan kimse av at barn ønsker seg kostymer, innredning i et hus eller et nytt kjæledyr som kun eksisterer digitalt. Du kan tross alt ikke ta med Roblox-hunden for å lufte den i hagen. Men det er liten tvil om at barn også knytter følelser, tid og energi i det de engasjerer seg for.

At venner kjøper  kule ting i spill kan for eksempel være med på å skape et sosialt kjøpepress. Har vennene noe kult, vil barnet neppe være den som står utenfor ikledd fjorårets kjipeste mote.

For klesprodusenter som Vans eller store bandnavn som 21 Pilots – er det mange fordeler med å selge merch (klær og gjenstander som bærer merkevarenavnet). Det koster ikke noe å produsere digitale goder, og konsertarrangøren slipper å tenke på billettsalg, plassbegrensninger og andre utgifter i forbindelse med arrangementet.

Det er heller ikke noen begrensning for Gucci eller Vans for hvor mange varer de kan produsere. Det er jo tross alt bare piklser og megabytes.

Vans har laget et skatespill. Første del av spillet dreier seg om å besøke forskjellige butikker og kjøpe sko og annet som er laget av Vans. Ellers er det reklameskilt overalt. Jo mer man spiller, jo flere Vans-produkter kan man kjøpe.

Følelser og eierskap til merkevaren

Å kjøpe en ny lue i spillet som Vans har laget eller et knalltøft sverd i Bakugan-universet koster robux – altså spillvalutaen i Roblox. Men dette er ikke bare lekepenger. Fordi barna må punge ut med ekte penger for å skaffe seg flere robux. Eventuelt tegne månedlige abonnement.

På den måten tjener Gucci, Vans eller 21 Pilots litt av de ekte pengene barna betaler for å kjøpe robux. I tillegg, så får barna kanskje lyst til å laste ned albumet fra artisten, eller et ønske om å skaffe seg en ny veske eller genser som gjenspeiler merkevaren. Da er veien kort til byens nærmeste kjøpesenter.

Ikke minst for de som aldri har hørt om merket før – får barna nå et forhold til dette via et spill.

Etter å ha sett en live-konsert i Roblox, kan barna besøke butikken for å kjøpe luer, gensere og annet kult som bærer bandets navn og logoer.

Barnevaktens råd

Det er ikke sikkert at eneste løsning er å slenge spillet på hylla fordi Roblox skaper merkevarepress og kjøp. Hva man selv kjenner seg komfortabel med å slippe barna til, må man nesten kjenne selv som forelder.

Her er uansett noen råd:

  • Snakk med barna om pengebruk og reklame i spill. Hvorfor lager Vans og Gucci egne spill? Hva ønsker de å oppnå? Hvordan påvirker reklame oss?
  • Avtal med barna hvor mye de skal få lov til å bruke av ekte penger i spill. Hvis barna skal få lov til det. Gode avtaler skaper forutsigbarhet for begge parter
  • Sett på kjøpssperre på mobiltelefoner og PC slik at barna ikke handler dyrbar spillvaluta uten å ha spurt deg først. Les mer om dette her
  • Ta opp temaet på foreldremøtet. Kjøpspress kan smitte mellom klassekamerater. Kanskje er det noen som har råd, mens noen har ikke det. Snakk med andre foreldre
  • Oppfordre barna til å spille andre spill inne på Roblox-plattformen. Det finnes mange andre titler som ikke har like stort kjøpepress

Alle foto: skjermdump / Roblox

 

Les mer:


Tips og råd hver uke, pluss tilgang til webinarer: Ønsker du tips og nyheter om nettvett for barn tilsendt på e-post hver uke? Bli medlem av Barnevakten.

Lærere, her er undervisningsressurser om nettvett.