Foto: Kennisnet. Grafikk: Barnevakten. Bildet viser Remco Pijpers er ansatt i det nederlandske Kennisnet.

Også i Nederland er man skeptisk til datagigantenes skoleløsninger

I Norge er det avslørt svikt i personvernet i skolene. I Danmark ble Googles skoleløsning i en periode forbudt i enkelte kommuner. Også i Nederland blir de digitale skoleløsningene kritisert – for påvirkningen de utsetter elevene for.

Barnevakten har tidligere påpekt det paradoksale i at elevene i grunnskolen skal lære om personvern og nettvett i noen få timer, gjerne når Barnevakten er på besøk, samtidig som de hver eneste dag resten av året blir påvirket til å tro at datagigantene er deres beste venner. For når skolen ber elevene daglig bruke apper og større dataløsninger fra Google, Microsoft og andre, da må elevene tenke at disse selskapene anses som forbilder.

Mange elever blir for eksempel opplært til å benytte Googles søketjeneste og e-posttjenesten G-mail. Begge to samler inn persondata når barna benytter slike tjenester privat. Google lever som kjent av å samle inn opplysninger om folk og lage profiler av dem, som så utnyttes til annonsering.

Også i Nederland er man skeptisk til de digitale skoleløsningene

I Nederland er det en organisasjon som heter Kennisnet og som er den offentlige IKT-partneren for skoler i Nederland, subsidiert av utdanningsdepartementet. Remco Pijpers er rådgiver innen digital kompetanse hos Kennisnet og svarer Barnevakten at det lenge har foregått en plattformisering i skolene.

Remco Pijpers er ansatt i det nederlandske Kennisnet.


– Folk spør meg: «Hva er du redd for, hva kan gå galt?» Det er ikke noe galt i å bruke Google for å søke etter noe på nettet. Men du må vite at det er du som er produktet. Hva du skriver, klikker på og ser på er data som hjelper Google å lage en nøyaktig profil om deg. Dette kalles også overvåkingskapitalisme. Som lærere og foreldre har vi et pedagogisk ansvar. Vil vi oppdra barna på et digitalt kjøpesenter? Hvis barna bruker Googles tjenester på skolen, så sørg for å lære barna for eksempel at det finnes også andre søketjenester som er mer personvernvennlige, sier Pijpers.

En annen søketjeneste er for eksempel Duckduckgo, som skriver på nettsidene sine:  «Vi lagrer ikke din personlige informasjon. Noensinne.» Og: «Vår personvernerklæring er enkel: Vi samler eller deler ingenting av din personlige informasjon.»

Bildet viser hjemmesiden til Duckduckgo.

Skoleløsningene utarmer elevenes digitale kompetanse

Det er mye fint med skoleløsningene, sier Remco Pijpers, men det er også en annen side:

– Plattformisering setter offentlige verdier under press. Tenk for eksempel på elever som vokser opp i et digitalt miljø som domineres av enten Google eller Microsoft. Bruker elevene bare G-mail, Google Docs og Google Slides, og søker de med Google som standard? Dette fører uunngåelig til en utarming av deres digitale kompetanse.

Han fortsetter:
– Så snart eleverne er vant til å alltid jobbe i et Google-miljø, vokser de til internettbrukere som blir betjent etter ønske. De finner veien på internett og utvikler seg til fornøyde Google-forbrukere. Hvordan kan vi sikre at elevene forstår at deres bevegelser på nettet også er drivstoff for teknologiselskapene og at det er viktig å kunne justere oppførselen?

Remco Pijpers skriver på nettsidene til Kennisnet at det er fint at digital kompetanse blir en del av læreplanene, men han spør om disse timene i digital kompetanse vil utgjøre noen forskjell når de foregår i et ensidig digitalt miljø. Han forklarer det slik:

«Det er litt som å lære barn i en godteributikk at det er viktig å spise frukt også – som finnes ti kvartaler unna.»

Bildet viser skjermbilet for Google-søk der man har søkt etter ordet tandemsykkel.
Bildet: Googles søketjeneste inneholder mye reklame.

Bildet viser søketreff i Duckduckgo.
Bildet: Søketjenesten Duckduckgo inneholder færre lenker til salg sammenlignet med Google. Hvilken søketjeneste bør elever i den norske grunnskolen benytte?

 

Pijpers mener at første prioritet er å lære barn at det finnes alternative digitale tjenester og at barna får jobbe med disse i praksis. Han sier også at barna må få lære at det finnes tjenester som har åpen programkode.

– Introduser elevene også for alternative telefoner som Fairphone, som har som mål å produsere en mobiltelefon som er så rettferdig som mulig.

Pijpers skriver også: Å gjøre elevene digitalt kunnskapsrike betyr ikke å gi dem et kompass som bare peker i én retning: den solfylte, glade siden av Silicon Valley. Studentene må lære alle kardinalretninger. Først da lærer de å forholde seg kritisk. Først da trener vi elever, som senere finner opp nye kompass.

Håndbok for å styrke personvernet i skolen

Nederlandske Kennisnet lagde i 2021 en håndbok for personverntiltak for skoler som bruker Google Workspace for Education. Oversatt fra nederlandsk sier et avsnitt i håndboken dette:

«Flere produkter eller funksjoner i Google Workspace for Education fungerer ved å dele (potensielt) personvernsensitive data med Google. Denne veiledningen forklarer hvordan du minimerer dataene ved å justere innstillinger for brukerkontoer og produkter. Vi forklarer hvilke tiltak du må gjøre, hvorfor dette er nødvendig og hvordan du kan gjennomføre det.»

Når en skoleeier, i Norge er det som regel kommunen, kjøper inn Googles skoleløsning der elevene kan chatte, levere oppgaver, søke på nettet og så videre, må skoleieren altså stille inn løsningen slik at den blir personvernvennlig.

Kennisnet skriver i blant annet dette i håndboken:

  • Man må ikke bruke ekte elevnavn og lærernavn
  • Man må forby brukerne å endre sin profil
  • Man må endre Googles skylagring til Europa
  • Brukerne må ikke få lov til å laste ned apper fra Google Workspace Marketplace
  • Nye produkter må ikke bli automatisk tilgjengelige for brukere
  • Stavekontroll må deaktiveres
  • Ikke tillat pålogging til Googles nettleser som heter Chrome
  • Stans muligheten for oversettelser av nettsider
  • Send aldri brukerrapporter og krasjdata til Google

Dette er bare noen få av alle personverntipsene i håndboken, den sier også at man må stille inn Google Workspace som «K-12», da blir hele løsningen mer personvernvennlig fordi da følger Google amerikanske regler for personvern i grunnskolens første 12 år. Med denne innstillingen er alle personaliseringsinnstillinger slått av.

Disse hånboktipsene gjelder altså kun innstillingene i selve skoleløsningen, noe annet er hvilke vaner skoleløsningen påfører elevene.

Les også

Personvernet sviktet da Googles skoleløsning ble innført i tre kommuner som Datatilsynet sjekket. Disse kommunene fikk varsel om irettesettelse fra Datatilsynet. Les mer.