Undervisningsressurser om krigen i Ukraina

Det florerer med bilder og informasjon fra krigen i Ukraina på nett og i sosiale medier. Hva er sant og usant? Her er tips til nettressurser som tar opp fakta, kildekritikk og nettvett.

Tidligere kom informasjon, bilder og video fra pågående kriger nesten utelukkende gjennom redaksjonelle nyhetskanaler og aviser. Det var altså en stab som på forhånd gjorde en jobb for å påse at det som ble formidlet var så sant og objektivt som mulig.

I dag konkurrerer redaksjoner med privatpersoner, organisasjoner og andre aktører som alle har en stemme på sosiale medier. Grensene mellom hva som er sant og ikke blir mer uklare. Noen har en bestemt agenda, eller forsøker å snu sorg og ulykke til egen vinning.

I tillegg blir kildene mange og uoversiktlige å forholde seg til.

Og med smarttelefonen og bruk av sosiale medier florerer det med informasjon fra den pågående krigen i Ukraina. Faktasjekk og kildekritikk er viktigere enn noen gang. Her er tips til noen ressurser som du kan bruke for å undervise om temaet i klasserommet:


Tenk (Faktisk.no) – vurder troverdighetene til kilder

Målgruppe: 8. – 10. trinn og 1. – 3. VGS

I dette undervisningsmateriellet fra Norges egen faktasjekker-organisasjon, Faktisk.no, skal elevene vurdere kilders troverdighet og egnethet. Undervisningsmateriellet inneholder diskusjonsoppgaver til bruk i klasserom, samt elevoppgaver.

Trykk her for å komme til ressursen

Foto: Skjermdump fra Faktisk.no


Tenk (Faktisk.no) – ikke alt på TikTok er sant

Målgruppe: 8. – 10. trinn og 1. – 3. VGS

Dette undervisningsopplegget utfordrer elevene til å bli mer kildekritiske til informasjonen som de mottar på sosiale medier. Undervisningsmateriellet inneholder video, klassediskusjoner, tankekart og refleksjonsoppgaver.

Trykk her for å komme til ressursen

Foto: Skjermdump fra Faktisk.no


Aftenposten Junior skole – krig på Tiktok

Målgruppe: kompetansemål etter 4. og 7.trinn

Aftenposten Junior skole har laget en ressurs hvor elevene skal se skjermdumper fra seks videoer og så finne ut hvem av dem som er falske. Opplegget kan egne seg godt for diskusjoner og gruppearbeid i klasserommet.

Trykk her for å komme til ressursen

Foto: Skjermdump fra Aftenposten Junior Skole


Redd Barna – filmer og arbeidsark om krigen

Målgruppe: 1. – 4. trinn og 5. – 7.trinn

Redd Barna har laget en film, arbeidsark og bingoark til bruk i klasserommet. I tillegg er det vedlagt en powerpoint som læreren kan bruke som utgangspunkt i felles klasseromsdiskusjoner. Opplegget er tilpasset ulike trinn og powerpoint-presentasjonen tar for seg informasjon, refleksjon og en rekke råd fra Redd Barna.

Trykk her for å komme til ressursen

Foto: Skjermdump fra Redd Barna

Andre ressurser:

Les også:

Hovedbilde: Shutterstock / Drop of Light