Foto: Shutterstock.com

Slik får du og barnet ditt mest utbytte av tiden med nettbrett

Lysende skjermer har en magisk evne til å fange oppmerksomheten til barna, og nettbrett kan være så mye mer enn bare underholdning og tidsfordriv, ifølge Margareth Sandvik, professor og forsker ved Høgskolen i Oslo og Akershus.

Foto: Privat
Margareth Sandvik, professor og forsker ved Høgskolen i Oslo og Akershus (HIOA).

85 prosent av norske barn mellom ni til 16 år, har tilgang til nettbrett og PC, ifølge Medietilsynets undersøkelser om barn og unges medievaner (Barn og Medier 2016). Med lys, lyd, musikk og animasjoner, er skjermene raske til å fange oppmerksomheten til barna våre, sier Margareth Sandvik.

– Når barn i to- til treårsalder begynner å bruke nettbrett, så blir det et leketøy på lik linje med andre leker. Samtidig er teknologien særegen og gir barnet flere former for input. Teknologien byr på multimodale verktøy som blander lyd, visuelle animasjoner og interaksjon. En god app eller et spill inviterer barnet til å delta og aktivt påvirke innholdet. Barn mister fort interessen hvis apper er passive, men når de inviterer til utforsking og interaksjon, da fanger det oppmerksomheten deres, sier Sandvik.

Med gode apper kan barn trene på alt fra språk til ingeniørkunst.

Professoren kan ikke understreke nok hvor viktig foreldre er for at barna skal få størst utbytte av skjermtiden sin.

– Barn som sitter alene på nettbrett er ofte stille, og får ikke brukt språket sitt verbalt. Det betyr ikke at små barn aldri skal få sitte alene på nettbrett, det er positivt at de får fred og ro til å utforske på egenhånd innimellom. Også her vil det kunne foregå læring om appens innhold, struktur og navigering. Men når foreldre sitter ved siden av barna og viser interesse, da kommer dialogen og refleksjonen til overflaten. Barna får en dialogpartner som de kan dele tanker med og synspunkter på appens innhold, sier Sandvik.

Professoren skisserer barns språkutvikling over tre nivå. Først lærer barn å sette navn på det de ser, så lærer de å gi enkle fortellinger om hva som skjer. Det siste nivået handler om at barn lærer å forklare, resonnere og argumentere – altså ferdigheter som skolen etter hvert begynner å etterspørre.

– Så at voksne sitter sammen med barna med nettbrett og stiller gode spørsmål om hvorfor de tar ulike valg, og spør dem om hvorfor de tror at bestemte ting skjer i appen, det skaper gode samtaler og refleksjon hos barnet, sier Sandvik.

At voksne engasjerer seg i barnas skjermbruk kan sammenlignes med å involvere seg når barn leker ellers, enten det er å bygge Lego eller dukker, sier Sandvik. Så snart den voksne blir med i leken, begynner også barna å prate om det de holder på med.

Barna elsker at vi deltar i leken til deres.

– Det er naturligvis viktig å engasjere seg for å kunne følge med på hva poden gjør på skjermen sin, og for å sikre seg at de ikke havner over innhold som ikke egner seg for dem. Men en enda viktigere grunn er at barna elsker at vi deltar i leken til deres. Det er like morsomt for dem enten de leker med dukker og lekebiler, eller når de holder på med appene sine. Vi voksne har mye å bidra med, og vi kan bruke vår egen fantasi og erfaring og ta det med inn i barnas lek, sier Sandvik.

Tilpass nettbrettet og finn de gode appene

For de aller minste er det lurt å lage gode rammer for barna, for eksempel ved å skru av internett slik at barna ikke kommer over upassende innhold. Og de aller minste har egentlig ingen grunn til å være på nettet, sier Sandvik.

Man bør også være forsiktig med pengebruk og kjøp i app og sette begrensninger for det, slik at poden ikke går løpsk med kredittkortet til mor eller far. Og når det gjelder begrensninger for skjermtid, må nesten hver enkelt familie finne ut av hva som passer for dem. Like viktig er det å finne gode apper til barna, sier Sandvik, og deler noen anbefalinger.

– Toca Boca-serien er anerkjent og prisbelønt med mange kvalitetsapper for barna, og utviklerne har tatt utgangspunkt i barns lek og dagligliv i utformingsprosessen. Appene byr på utforsking med åpenbare interaksjonsmuligheter, og skjulte muligheter som barna må lete litt etter. Så når barna bruker appene om igjen og om igjen, vil de stadig oppdage nye ting, sier Sandvik.

Det kommer jevnlig nye og interessante apper fra utvikleren, sier Sandvik. Også de voksne kan bli engasjert, og professoren har blant annet brukt Toca Builders sammen med høyskolestudenter. Her kan man bygge og designe i et slags Minecraft-inspirert spill.

– Appen lar barna bruke kreativitet og ingeniørkunst. Toca Boca har levert mye bra til markedet og fortjener alle priser de har fått. Appene passer til bruk i både hjem og barnehage, sier Sandvik.

Gode bildebøker blir apper

Hvis man er ute etter å jobbe med barnets ordforråd, anbefaler Sandvik Se og si, som er basert på barnebøkene av forfatter Kari Grossmann. Forfatteren fikk i år den norske litteraturprisen Brageprisen.

– Her har utviklerne gjort om bildeboka til app. Barna kan få høre en stemme som leser opp ord, og så skal de finne og trykke på riktig gjenstand på skjermen. Appen tar utgangspunkt i barns hverdag med omgivelser som lekeplassen, parken, skog og mark og lignende. Med denne typer apper som baserer seg på pekeboka, kan barn utvikle ordforråd og begrepsforståelse. Her er det en fin mulighet for at foreldre kan sitte med barna og utforske vakre illustrasjoner og snakke sammen om innhold, sier Sandvik.

I utgangspunktet lærer barn begreper aller best ved å ta på og utforske gjenstander i virkeligheten, men nettbrett er fortsatt er et verdifullt tillegg når barn skal lære nye ord.

– Barn vil alltid fortsette å utvikle språk ved å prate med andre rundt seg, og utforske gjenstander ved å finne og se på ting i omgivelsene sine. Så det er ingen grunn til bekymring for at bruk av nettbrett skal føre til at barna lærer mindre eller utvikler seg senere, sier Sandvik.

Pettson’s Inventions er en neste app som Sandvik anbefaler, ettersom den har mange interaktive muligheter som barna kan få bryne seg på. Selv om appen er på svensk, så anbefaler allikevel professoren den til store og små her til lands.

– Her kan man få god hjernetrim der barna skal sette sammen og bygge oppfinnelser. Appen har mange interaktive elementer med gode bilder, lyd og musikk. Noen voksne kan i lengden oppleve at apper som denne har masete lyd, men da er det fullt mulig å gå inn på innstillingene og dempe eller skru av lyden helt, sier Sandvik.

Kubbe rydder opp er et neste alternativ, der barn får jobbe med å utvikle ordforråd, trene på sortering, bildegjenkjenning og å finne likheter, sier Sandvik. Karsten og Petra, Garmanns sommer og Mummi er også gode eksempler på kvalitetslitteratur som har tatt veien over fra bok til app og lydbok. Sandvik mener at bildebokapper kan brukes når barnet vil ha en kosestund i sofaen for seg selv.

– Og husk at ingenting kan erstatte verdien av at foreldre leser høyt for barna sine, og ingenting gir bedre språkutvikling for barna heller, sier Sandvik.

Illustrasjonsfoto: Shutterstock.com