Foto: Sjur Jansen / Barnevakten

Snapchat hermer etter Tiktok og tilbyr Spotlight

Snapchat tilbyr nå å vise brukernes korte videoer for et globalt publikum på samme måte som Tiktok der man får klippene i en evig strøm etter hverandre. Man kan også legge på musikk i sine egne innslag. Både underholdningsverdien og risikoen øker for barna.

Med den nye funksjonen Spotlight kan brukerne av Snapchat legge ut filmsnutter på samme måte som i Tiktok og Reels (Instagram). Man kan altså se en evig strøm av korte videoer fra brukere fra hele verden.

Spotlight ble introdusert i slutten av november 2020. Les nyhetsmelding fra Snapchat her.

I gamle dager hadde bensinstasjoner kun bensin. I dag er de blitt storkiosker som har alt fra varme middager til telefonladere. Det virker som at de mest populære appene følger i samme spor, de vil gjerne tilby alt som konkurrentene har.

Spotlight betyr enda en flate der barn i niårsalderen eller yngre ser innslag fra både voksne og barn og der barna selv legger ut egne videoopptak for et gigantisk publikum.

Spotlight er, som Tiktok, først og fremst underholdning. Barn kan lettvint dele sin kreativitet med mange, hvis de vil lage sketsjer eller danse, trylle eller lignende. Men det kan også dukke opp innslag fra opptøyer, slåsskamper og ulykker eller filmklipp med politisk budskap som du kanskje ikke støtter. Generelt øker risikoen for hver ekstra globale flate barna deltar på.

Hvilke videoer barna kommer til å bli servert, vil bli styrt av algoritmer. Les om algoritmer her slik at barna reduserer risikoen for å komme inn i spiral med negative videoer. Det lønner seg å klikke på positive videoer, for da blir man servert flere lignende videoer. Men det spørs jo også hvilken alder barnet har. En niåring kan bli skremt av opptøyer, mens en 16-åring kan oppfatte slike videoer som nyheter man bør følge med på.

Mer om Snapchats Spotlight
  • Det er kun vertikale videoer med lyd som vil bli vist i Spotlight.
  • Videoer med kun tekst vil ikke bli vist.
  • Videoene kan være opp til 60 sekunder lange.
  • Snapchat kan tidsbegrense hvor mange videoer du sender til Spotlight, dette gjøres for at du kun skal dele dine beste videoer.
  • Videoene må passe for et publikun fra 13 år og oppover, ifølge reglene til Snapchat.
  • Temaer knyttet til gambling, våpen, alkohol og lignende er ikke lov, det er heller ikke lov med lureri innen penger, vitenskap, helse, politikk eller din egen identitet, men parodier er lov – hvis de er gode. Regler for innhold.
  • Det er ikke lov å forsøke å selge noe.
Slik deler man en Snapchat Spotlight-video

Foto: Barnevakten

 

I vår travle tid vil kanskje Spotlight-videoer få kallenavnet «spot» etter hvert? I alle fall går man frem slik for å dele en spot:

  1. Sjekk at appen er oppdatert – ellers vises kanskje ikke Spotlight nå mens funksjonen innføres.
  2. Lag et opptak som er under 60 sekunder langt. Få med lyd og pass på å filme på høykant.
  3. Trykk på deleknappen nederst til høyre på skjermen i Snapchat.
  4. I stedet for å dele filmen med en venn, kan du nå dele med Spotlight-universet. Du kan også feste en tagg (emneknagg) til videoen.

Den første gangen du skal dele via Spotlight, kommer det opp en advarsel om at filmen er offentlig og synlig for alle i Snapchat og «other services». Filmen din kan altså dukke opp også andre steder enn i Spotlight. Advarselen sier også at Snapchat kan bruke filmen din i markedsføring eller i funksjonen Discover.

Foto: Sjur Jansen / Barnevakten

 

Barn kan strekke grensene for langt i sosiale medier

Stort sett går det bra for barn i sosiale medier. Men en viss risiko er det ved så se, kommentere og dele. For eksempel i iveren etter å bli populær, kan man gå for langt når det gjelder videoer man lager selv:

  • Utfører farlige stunts og challenges.
  • Er mer utfordrende kledd enn hva foreldrene mener er bra.
  • Involverer fremmede eller venner uten samtykke.

For å lokke til seg brukere, deler Snapchat ut en million dollar til de beste Spotlight-videoene hver dag i desember 2020. For å kunne delta i konkurransen, må brukeren enten være minst 16 år og fått samtykke fra foreldrene, eller nådd lovlig myndighetsalder i landet. Men konkurransen kan føre til at også yngre barn prøver seg, for de har ikke lest den lille skriften om aldersgrense, eller så forsøker de å gå rundt aldersgrensen ved å opprette en ny konto og oppgi høy nok alder.

Foreldre bør samtale med barna om dette for alle typer sosiale medier, og kanskje spesielt når det lokkes med pengepremier:

  • Hva slags stunts som er farlige.
  • Samtykke fra andre.
  • Hva som ikke bør deles med resten av verden.
Aldersgrensen er 13 år

De aller fleste barn i Norge bruker Snapchat, eller mer presist: 8 av 10 barn i Norge mellom ni og atten år bruker Snapchat ifølge Medietilsynets undersøkelser (Barn og Medier: 2020).

For å bruke Snapchat må man være 13 år ifølge vilkårene. Snapchat skriver: «Ingen under 13 år har lov til å opprette en konto eller bruke Tjenestene.» Noen ganger er slike vilkår absolutte som foreldre ikke har rett til å overstyre, men det er vanskelig å finne ut hva som gjelder i hver enkelt sosial app.

Når det gjelder pengepremiene, må man altså være 16 år. Snapchat skriver: «To be eligible to earn, you must have reached the legal age of majority in your jurisdiction or be at least 16 years old with the consent of your parent(s)/legal guardian(s). For more information, see our Spotlight Terms

Mye reklame – men ikke i Spotlight foreløpig

Det er vanlig med lite reklame inne i nye funksjoner, det gjøres for at brukerne ikke skal forstyrres når nye vaner skal feste seg. Men det kommer nok etter hvert også i Spotlight. I Snapchat ellers er det reklame, noen ganger flere ganger i minuttet, det spørs hvilken funksjon man bruker. Det er reklame også for nettbutikker der man kan kjøpe puslespill eller alt mulig annet.

Foreldre bør sjekke innstillingene i barnets telefon slik at kontoen ikke tappes.

Les vår anmeldelse av Snapchat.

Fra før av er det funksjoner i Snapchat som du kanskje ikke kjenner til.

Les også

Tips og råd om nettvett hver uke, samt tilgang til webinarer om nettvett: Bli medlem av Barnevakten.

Lærere, her er undervisningsressurser om nettvett.