Kaptein Sabeltann og den magiske diamant

Nintendo Switch/Windows. Dette spillet har fått anbefalt aldersgrense av PEGI fra 3 år.

ANMELDELSE: Nytt eventyrspill med Kaptein Sabeltann byr på flott grafikk, variert spillmekanikk og en tilnærming som er perfekt for barn!

Kaptein Sabeltann kan absolutt omtales som en del av norsk barnekultur der mange familier drar på «pilegrimsreise» til Kristiansand dyrepark for å se den sortkledde helten i virkeligheten. Utenom det så har sjørøveren med følget sitt blitt formidlet i bokform, filmer, sang, skuespill, leker og dataspill.

Det er så klart et kommersielt aspekt her – men ikke mindre av den grunn, har den sortkledde helten gledet mange vordende sjørøvere blant både gutter og jenter.

Kaptein Sabeltann og den magiske diamant

Format: Nintendo Switch/PC
Sjanger: Action
Utvikler: Ravn Studio og Rock Pocket Games
Utgiver: Zordix AB/Ravn Studio

Nå har et norskprodusert spill landet på selveste Nintendo Switch og PC. Og det er litt av en milepæl og en bragd for norsk spillindustri, der stadig flere titler slår an på større markeder. Det er drammensbaserte Ravn Studio i samarbeid med Rock Pocket Games (i Tønsberg) som har utviklet Kaptein Sabeltann og den magiske diamant.

Utviklerne er kjent for blant annet spill som tar for seg Flåklypa, Kaptein Sabeltann, Pippi, Blåfjell, Vennebyen, Elleville Elfrid og Knerten.

Ravn Studio har også et tydelig format rettet mot barn. De skriver på sin hjemmeside: «Ravn Studio har en klar etisk profil som betyr at vi utvikler spill som passer for ‘alle’ aldersgrupper. Våre spill har ingen militær, pornografisk eller rusbrukende innhold, de inneholder heller ikke vold for volds skyld

Det i seg selv er et viktig standpunkt å ta i barns mediehverdag der spill kommer i så mange former og fasonger, både med og uten innhold som kan være problematisk for de yngste.

Sjangeren denne gang er «plattform». Det vil si at man beveger en figur bortover skjermen og skal samle skatter, hoppe på platå og slåss mot større og mindre fiender. Altså samme type spill som Super Mario Bros, Donkey Kong og Sonic for eksempel.

Ved introduksjonen er det verdt å merke seg at man kan velge mellom en haug med språk. Man kan velge engelsk tale og tekst, eller så kan man så klart velge norsk og til og med samisk. Så utviklerne satser både internasjonalt og her til lands med dette spillet.

En kort historie gir bakteppet for dette spillet. Det dreier seg om en diamant med magiske krefter som Kaptein Sabeltann vil ha kloa i så klart.

Spillfiguren blir allikevel Pinky eller Sunniva. Her kan man velge den man fortrekker selv. Utgangspunktet blir uansett likt. Man beveger seg langs forskjellige steder i Sabeltann-universet og samler skatter og diamanter.

Grafikken og fremstillingen er faktisk veldig god. Bildet eksploderer i farger. Her er det trær som svaier i vinden, vann, solfylte områder, byer og bygninger, ruiner, fossefall og variasjon i omgivelsene. Spillutviklerne har også påkostet seg detaljer i bak- og forgrunn. Det gir større dybde og innlevelse i spillverden.

Reisen starter så i Kjuttaviga med en enkel opplæring. Utviklerne har lagt opp til et økende løp der nye konsepter innlemmes gradvis. For eksempel, så lærer man først å bevege seg i terrenget. Deretter får man et sverd til å slåss med, så får man sko som gir muligheten til å hoppe mellom vegger, sprettert osv.

Det er en løype her som passer perfekt for barn med tanke på små milepæler som kan mestres. Spillet har heller ikke (stort sett) noe tidsur som teller ned. Så barna kan utforske den fargerike verden i egen ro og fred.

Innimellom hoppingen og klatringen slåss man mot krabber, rotter, villsvin, snurrende struts, skjelett og flaggermus.

Spillmekanikken er nokså god, men det kunne ha vært fint å kunne bevege seg samtidig som man slo fra seg med sverdet. Per nå må man stå i ro eller hoppe når man skal fekte med våpen. Men det er småtteri å kommentere på.

Fienden varierer i størrelse og omfang. Villsvin krever flere slag og løper på deg dersom du slår dem. Rotter legger seg ned i noen sekunder når du nærmer deg, og hopper så i full fart mot deg. Også har man flyvende dyr i ulike varianter som angriper raskt og lavt.

Et gitt antall hjerter gjør at man overlever et angrep eller tre fra dyr. Men ofte får man en liten dose med mynt og hjerter hver gang man overvinner et dyr. Så på det vis er det sjeldent vanskelig å fornye helsen til spillfiguren.

Det finnes også lagringspunkt på forskjellige steder. Så dersom spillfiguren skulle falle i avgrunnen og «dø» startet man øyeblikkelig ved siste, besøkte lagringspunkt.

Det er også noen artige puslespill-momenter i blant. Disse er sjeldent veldig vanskelige, men byr på litt gåteløsning. Det kan hende at man må treffe en mekanisme ved å sikte med sprettert, eller at man må hoppe på en heis for å få en tilhørende heis til å gå ned. Andre ganger er det bevegelige platåer som krever presisjon og «timing» for at man skal hoppe fra etasje til etasje, eller blomster som gir deg skikkelig trampolinesprett.

Innimellom kommer det også logiske hindringer og feller som i overraskende grad utfordrer – og med det gir en mestringsfølelse når man endelig klarer dem! Bare prøv selv å skyt en «spytteplante» som skal treffe en dørmekanisme, samtidig som du skal unngå planter som prøver å angripe under deg.

Spretterten kan også brukes til mye. For eksempel, får man eksplosiv ammunisjon som kan knuse harde bergarter, eller så kan spretterten brukes til å skyte på fiender fra trygg avstand.

Det lønner seg også å ta noen omveier iblant. Man kan løpe og hoppe fra A til Å. Men da går man kanskje glipp av en del kule skatter. Så her lønner det seg å sjekke ut omgivelsene så godt det lar seg gjøre. Plutselig er det en skattekiste i topp eller bunn av kartet.

Til navigasjonshjelp har man et kart som viser hvor man er og hvor man skal. Dette kartet er uunnværlig, fordi det blir noe labyrintvirksomhet når man reiser frem og tilbake i landskapet.

Blant hovedspillets mange gjøremål er det også noen minispill iblant. Som å forsøke å få høyest mulig poengsum, og Kaptein Sabeltann selv kommenterer når du skyter med skipskanonen på blink.

Det er et hyggelig avbrekk med disse elementene og et tegn på at spillutviklerne har gått noen ekstra skritt for å legge til mer personlighet og dybde i spillet.

Ellers er det stemmeskuespillere som gir liv til karakterene i universet. Noen replikker går igjen, men ellers fungerer dette nokså bra, særlig med tanke på at barn er målgruppen. Da er det velkomment med norsk tekst og tale.

Kaptein Sabeltann og den magiske diamant er et suverent dataspill for barn. Med utgivelse på den barnevennlige spillkonsollen Nintendo Switch og PC, kan man nå spillet på flere plattformer.

Grafikken er fenomenal og variert. Dette er på linje med mer kjente kvalitetsspill. Her er det detaljer i for- og bakgrunn med planteliv, vann, ruiner, fjell og mer. Generelt er det dybde i bildet som gjør spillverden interessant.

Spillmekanikken er også god, bortsett fra små finurligheter. Men dette fungerer mer enn nok. Det er også en del «belønninger» for de som tar omveier og leter litt ekstra etter skatter og hemmelige veier.

Så for alle hengivne Sabeltann-fans er dette et flott tilskudd i spilluniverset med norske røtter så det holder. Så: «Hiv o’hoy! Landkrabber og sjørøvere!»

 Egnethet

Kaptein Sabeltann og den magiske diamant har fått anbefalt aldersgrense 3 år av PEGI.

I spillet kjemper man ved hjelp av sverd og skudd fra en sprettert. Man slåss mot ulike dyrefigurer og skjelett-skurker. Når man slår eller angriper disse og vinner – forsvinner skurkene fra skjermen.

Ellers har spillet tydelig tegneseriegrafikk, mild vold (uten blod) og todimensjonalt perspektiv. Stemningen er generelt fargerik og lystbetont.

Ravn Studio har også et tydelig format rettet mot barn. De skriver på sin hjemmeside: «Ravn Studio har en klar etisk profil som betyr at vi utvikler spill som passer for ‘alle’ aldersgrupper. Våre spill har ingen militær, pornografisk eller rusbrukende innhold, de inneholder heller ikke vold for volds skyld

Vanskelighetsgrad:

0-2 år: Under anbefalt alder fra PEGI.

3-6 år: Spillet kan være vanskelig for de yngste i denne aldersgruppen. Til tross for en opplæring og «mild» start, krever det noe presisjon når man sikter og beveger seg i spillet. Og noen områder er kompliserte å bevege seg i. Man har allikevel «uendelig» med forsøk fordi man starter alltid ved siste lagringspunkt igjen når spillfiguren dør.

7-11 år: Barn og unge i denne aldersgruppen kan mestre spillet. Man får en liten opplæring i starten, og spillet inneholder jevnlig tips og instruksjoner som man får underveis. All tekst og tale er på norsk, og det er lite menyhåndtering.

12-15 år: Ved å lete etter alle skatter og hemmelige veier kan også større barn få noen flere utfordringer å bryne seg på.

16+: Spillet har også partier som krever presisjon og nøyaktighet. Også ungdom og voksne kan bli utfordret her.

Spilltrailer:

Hvordan vurderer Barnevakten spill?

Les våre kriterer for spillanmeldelser

Bli medlem av Barnevakten