Mattespillet Numetry

Digital læringsressurs/mattespill.

ANMELDELSE: Interaktivt og spennende mattespill lar barn få bryne seg på regneoppgaver, problemløsing og varierte spillaktiviteter. Men uten tilpasningsmuligheter og adaptive oppgaveløyper kan spillet oppleves som vanskelig for noen barn. Samtidig, må det påpekes at spillet er i beta-versjon og fortsatt utvikling. Spillutviklerne arbeider med å gjøre spillet adaptivt og tilpasset barn med ulike ferdighetsnivå.

Mattespillet Numetry er er forankret i skolens læreplan for 4. – 7. trinn, ifølge utviklerne. Det er riktignok et stort spenn i denne beskrivelsen, og det er en enorm forskjell i hva som er for vanskelig/enkelt for en fjerdeklassing kontra en syvendeklassing.

Når en adaptiv løsning er på plass, som ifølge utviklerne er i planene i fremtiden, vil mye av dette problemet være løst i og med at barn vil få oppgaver tilpasset deres nivå.

Konseptet med spillet er at barna skal ut på oppdagelsesferd til solsystemet Matema og med det løse forskjellige oppgaver som krever regneferdigheter. I tillegg er spillet historiedrevet med en fortelling (norsk og engelsk tekst).

Og det er ingen tvil om at det er fantastisk å få enda et læringsspill (på norsk) tilgjengelig for barn. Det er nemlig ikke flust av dette på markedet.

Mattespillet Numetry

Format: PC/Mac/Chromebook
Kategori: Læring
Utvikler: Eduplaytion

Læringsspillet kjøres i nettleser på PC, Mac og Chromebook og krever derfor ingen spesielle krav til avansert maskinvare og lignende. Tilgjengelighet på nettbrett planlegges i fremtiden. Ellers er spillet per nå gratis å ta i bruk både til skole- og hjemmebruk, selv om utviklerne etter hvert vil gå over på en abonnementsløsning. En gratisversjon vil allikevel alltid være tilgjengelig, men mest sannsynlig med et begrenset innhold.

Det er samtidig ikke uvanlig at spillutviklere kjører en gratis intro for å skaffe flest mulig brukere som potensielt legger igjen penger senere. En god markedsstrategi for å lokke kunder med andre ord, på samme måter som aviser tilbyr billigere abonnementer en periode slik at du blir «hekta» på konseptet.

Barna starter spilleventyret i Mattespillet Numetry ved å lage sin egen avatar. Her går det an å velge ulike, ferdige karakterer fordelt på kjønn og utseende. Deretter lager barna en profil med brukernavn og passord. I denne løypa behøver ikke barna å legge inn ekte navn, adresse og annen type informasjon.

Barnets personvern er dermed ivaretatt med en slik løsning. Med en skoleløsning vil det kanskje dukke opp andre typer innlogging. Men i skrivende stund er dette ikke noen utfordring. Etter at innloggingsinformasjon er lagt inn, samt karakternavn – begynner eventyret.

Karakteren man har valgt våkner opp på et romskip som er på vei til solsystemet Matema. En noe uhøytidelig og ruskete bestefar ønsker hovedpersonen (deg) velkommen og oppsummerer situasjonen som den er. Det er en familie som er på tur i verdensrommet som står i hovedrollen.

Det er fine bilder i bruk, tale som støtter teksten med stemmeskuespillere og bakgrunnsmusikk som mimrer tilbake til dataspill fra 80/90-tallet. Bildene er flotte og med fine animasjoner. Det er mange farger i bruk og detaljer i omgivelsene. Og musikken fungerer godt!

Man kan ikke legge skjul på at dette primært er et lærespill. Forskjellen fra «vanlige» spill og lærespill ligger i formålet. Er det underholdning eller læring som er hovedoppgaven til spillet? Man kan lære mye av begge typer spill. Men vanligvis er barn og unge enda mer villige til å legge innsats i spill som de finner naturlig engasjerende.

Allikevel tjener begge typer spill sine formål – og det er ingen tvil om at mange barn har et naturlig forhold til spillmediet.

Og Mattespillet Numetry får mye til. Blant annet ved å formidle en fortelling med en skurk og mystiske spor som dukker opp underveis. I tillegg er det fine bilder, musikk og varierte oppgaver. De som er opptatt av science fiction fra før vil nok få mest utbytte i denne fantasiverdenen.

Oppgavene og gjøremålene er varierte slik at det ikke bare blir terping på de samme regneoppgavene. Drivstoff skal blandes, droner må løfte kasser og motoren må balanseres slik at den verken blir for varm eller kald.

Men, det er ikke til å unngå at det er regneoppgaver som står i sentrum. I noen spill gjør man oppgaver fordi de er motiverende i seg selv, og middelet for å nå målet er regning. For eksempel når man håndterer ressurser i Farming Simulator, eller regner budsjett i spillet Cities: Skylines.

Felles for de forskjellige oppgavene i Mattespillet Numetry er at de er fremstilt konkret på en måte som den tradisjonelle matteboka ikke alltid klarer. Barn eksponeres for et problem og en oppgave, deretter må de finne løsningen.

Når utfordringen er fremstilt på en visuell og konkret måte – blir det også lettere å se løsningen. Et arbeid med semikonkreter med andre ord. Og dette er en god måte å jobbe med mattefaget på, særlig for de som strever på et teoretisk plan.

Selv om det kan diskuteres om ikke arbeid med fysiske aktiviteter gir enda mer læring og forståelse utover det digitale planet. Uansett så utelukker ikke det ene det andre, og det er flott med digitale alternativer for å lære regning!

Vanskelighetsgraden på oppgavene har stigende progresjon, altså ved at de innlemmer et konsept og blir så stadig vanskeligere og vanskeligere. Dersom barna sitter fast, kan de trykke på et spørsmålstegn for å få hint.

I tillegg måler ikke spillet antall feil, men heller antall riktige. Og det er ingen tidsgrenser og stress å forholde seg til. Spillet belønner allikevel riktige svar og barna får en poengsum helt til slutt.

Spillfiguren selv danser også og heier på sidelinjen. Så det kan også fungere som en aldri så liten motivator.

Men hva med barn som strever i matte?

Programmet er per nå ikke adaptivt ved å tilpasse seg barnas mestringsnivå. Og man kan heller ikke velge vanskelighetsgrad/klassetrinn. Selv om dette er planlagt i fremtiden. Utviklerne påpeker at spillet stadig vil være i utvikling og med forbedringspotensial.

Barna må altså på forhånd mestre en del konsepter innen matematikkfaget for å få til oppgavene i spillet. Selv om det er noen hint underveis. Hva da med elevene som strever i mattefaget? Ivaretar spillet dem? Kompetansemål fra 4. til 7.trinn er et stort spenn. Ja, bare i et klassetrinn alene er det stort sprik i elevenes faglige nivå.

Adaptive læringsmidler tilpasser vanskelighetsgraden etter hvert som elever mestrer eller ikke mester oppgaver. Slik at det verken blir for enkelt eller for lett. Noe som blant annet Multi Smart Øving har innlemmet i sine oppgaver. Det er ikke en løsning uten utfordringer, men det sikrer i det minste at elevene aldri sitter helt fast og ikke klarer å komme seg videre.

Utover det er det ingen tvil om at det er et faglig grunnlag bak oppgavene. For eksempel at barna skal se sammenhengen mellom brøk, desimaltegn og prosent ved å plassere disse på en tallinje. Eller forholdet mellom positive og negative tall ved å regne «mellomrommet» mellom to tall, vektfordeling, tallenes posisjon, oppdeling av tall i enere, tiere og lignende.

Flere av oppgavene plasseres inn i en naturlig setting der man også har et formål med oppgavene. Svarene er dessuten ofte fordelt inn i flervalgsoppgaver. Det betyr at barn også kan bruke eliminasjonsmetoden ved å fjerne feil svar, for så å finne frem til riktig svar.

Faren er jo som med alle digitale læremidler – at barna kjeder seg og gjetter i vei. Men med dette spillet vil barna på sett og vis «straffes» i og med at man premieres jo flere riktige svar man får i spillet.

Man kan også selv delta i fortellinger ved å velge svar på spørsmål. Og etter hvert som man går videre i spillet, låser man opp nye drakter og klær til spillfiguren.

Akkurat det er ikke noe stort poeng i seg selv, men kan virke motiverende og minner også om «skins» og kosmetiske goder i mer tradisjonelle spill som barn allerede er kjent med fra før. Riktignok fri for mikrotransaksjoner i denne sammenhengen.

Barna kan også selv velge løypene til en viss grad ved å reise til planeter, og gjøre oppgaver på ny igjen eller ekstra «challenges».

Det er ingen tvil om at Mattespillet Numetry er et spennende konsept med matteoppgaver bakt inn i et historiedrevet spill. Presentasjonen er god og spillet kjører smertefritt. Karakterene sikter mot både gutter og jenter, og utviklerne har brukt norske stemmeskuespillere og teksting.

Mattespillet Numetry vil neppe overta som barnas førstevalg med tanke på spill og underholdning. Men som læringsspill, er dette et fint tillegg i mediebiblioteket. Her kan foreldre og lærere gi barna et alternativ til annen skjermbruk som fokuserer mer på læring enn underholdning.

Samtidig er det ikke til å legge skjul på at noen av oppgavene kan være for vanskelige for barn som strever i mattefaget. Og barna må kunne mestre en del regnekonsepter for å faktisk få utbytte av spillet.

I ytterste konsekvens sitter det mange barn som spiller Mattespillet Numetry og som egentlig ikke mestrer spillet, men bare opplever enda en arena der de sitter fast. Men kanskje blir også noen barn ekstra motiverte til å gå løs på regning fordi det er i en kontekst som spillformatet tilbyr.

Prøv spillet ut selv her!

Egnethet

Mattespillet Numetry er enkelt å komme i gang med og bruke. Alle menyer og progresjon i spillet er tilpasset barn. Det kreves ingen inntasting av personopplysninger i skrivende stund.

Spillet har også norsk tekst og tale. Selv om etter hvert har ikke alle replikker tale. Ellers er det ikke mulig å chatte med andre spillere på noe vis.

Man bør være obs på at det kan komme innlogging og krav om kjøp av abonnement i senere tid. Og det ser også ut til å være et skille mellom vanlig og premiumabonnementer med ekstra fordeler.

Barn er også avhengig av å mestre en del konsepter innen matematikk fra før for å kunne klare en del av oppgavene i spillet. Ja, man får noen hint og konkreter å forholde seg til, men dette er ikke noe fullverdig alternativ per nå.

Trailer/infofilm:

Hvordan vurderer Barnevakten dataprogram og tjenester?

Les våre kriterer for programanmeldelser