Two Point Hospital

Windows. Barnevakten anbefaler dette spillet fra tolv år.

Bygg og drift et sykehus. Ta hånd om sære ansatte og kurer all slags fantasisykdommer. Dette spillet anbefales av Barnevakten fra tolv år.

Two Point Hospital er den åndelige oppfølgeren til Theme Hospital fra 1997 – og oppfølgeren har mange av grunnkonseptene som det opprinnelige spillet fra nittitallet.

Spillet er i sjangeren simulator, men med litt av en kreativ vri. Her skal man innrede sykehus med forskjellige rom og korridorer, samt håndtere ansatte og ulike sykdommer som dukker opp på radaren. I tillegg, må man ivareta sykehusets budsjett på best mulig måte.

Realisme er ikke nødvendigvis nøkkelordet i dette strategispillet. Pasientene dukker opp med sære diagnoser. Noen tror at de er klovner, andre har utfordringer med skilpaddesyndrom ved at hodet sitter fast nedi kroppen. Det finnes også de som har blitt utsatt for mumifisering og de som har blitt kubikkformet fordi de har stirret for lenge på Picasso-malerier. Din jobb er å bygge et sykehus som kan håndtere de mange tilfellene som dukker opp.

Men Two Point Hospital har altså en humoristisk inngang til sykdomsbildet og helsevesenet i denne spillverden.

Spillet sees fra fugleperspektiv som i de fleste andre typer strategispill. Selve bygget er allerede klart, men man velger selv hvordan man ønsker å bruke gulvplassen. Det innebærer å sette opp vegger og rom som tilsvarer de ulike behandlingene som behøves. I tillegg, kan man dekorere korridorer og legge opp varmeelementer, benker, automater, plakater og pynt.

De ansatte er også nøkkelen til suksess. Sykehuspersonalet kan trenes opp og videreutdannes. Dårlig fungerende ansatte har lavere lønninger, noe som letter på budsjettet, men går samtidig utover pasientenes helserisiko. Det er en post som må overveies når man sammenligner ekspertise med utgift.

Som sjef kan man også lese hver ansattes CV før man hyrer dem inn. Her kan man se på både svakheter og styrker ved den enkelte arbeidssøker.

I tillegg kan man prioritere forskningsmål for å finne nye kurer for å bedre statistikken og sannsynligheten for overlevelse på sykehuset ditt. Man har tross alt et rykte å ta vare på og vil ha mer i pluss enn minus på behandlingsstatistikken. Jo flere som blir friske, jo flere blir interessert i å besøke akkurat ditt sykehus. Noe som påvirker inntektene dine så klart.

Etter hvert som man gjør det godt i spillet, låser man opp nye sykehusprosjekter i større bysentre. Dette øker besøktstallene og dermed også flere utfordringer som man kan bryne seg på. Man kan også få stjerner og utmerkelser avhengig av hvor godt sykehuset gjør det.

Two Point Hospital

Format: Windows
Sjanger: Simulator/strategi
Utvikler: Two Point Studios
Utgiver: SEGA

Two Point Hospital er ikke for de som søker etter en mest mulig realistisk opplevelse. Allikevel er det mye god underholdning her og dette spillet krever at man planlegger og overveier mange valg underveis. Spillet har en rolig start der man lærer hvordan gangen i dette foregår.

Etter hvert dukker det opp flere pasienter og varierte sykdomstilfeller som man må ta hånd om. Og intensiteten øker tilsvarende. Fra resepsjoner til en eller to kontorer, øker behovet for antall behandlingsrom.

Grafikken er fenomenal med fargerike omgivelser og en slags tegneseriefilm-stil. Pasientene er også fremstilt på en morsom måte. Det kan være personer ikledd klovnedrakt, noen som føler seg «light-headed» og derfor har lyspære som hode. Andre er mumifisert og vandrer omkring med bandasje. Så har man de som er kubikkformet og som må kureres for det.

Behandlingsformene er også varierte og inkluderer maskiner som skifter lyspærer på pasienter og erstatter de med et ordentlig hode. Klovnene får fremføre et show og blir så kurert for sitt syndrom. Alle pasientene følger dessuten en prosess fra resepsjon til allmennlege, diagnostisering, spesialist og behandling.

Ellers er sykehuset befolket av helsepersonell, resepsjonister og til og med vaktmestere i samme stil som opprinnelige Theme Hospital fra 1997.  Sykehuset blir et levende sted med både ansatte og pasienter og det er interessant å se hvordan det hele henger sammen og fungerer etter hvert som man bygger ut og legger alt til rette.

Det er også noe enkel humor her med oppkast, urinering og fjerting som følge av pasienter som ikke helt klarer å holde kontroll på kroppen. Det er også noe blod på veggen når sykehuspersonalet skyter mark på veggene. Men det blir aldri for drøyt heldigvis.

Spillet kan bli repetitivt i lengden, men frem til da er det gøy å utvikle bygget, overveie hvem som skal få jobbe i sykehuset, forske på nye kurer og innrede og dekorere i vei. Økonomien er også innen rekkevidde for de aller fleste, så man må ikke være umulig god for å ta hånd om budsjettet i dette spillet her.

Men det er mulig å bruke ulike analyseverktøy for å finne ut mer om effektiviteten på sykehuset, varmebehov og mer. Så her kan man altså analysere og forbedre forskjellige aspekter ved sykehuset. Hver pasient har dessuten en graf og en prosentandel på humør og sannsynlighet for at diagnosen han eller hun har fått er riktig. Så det er en del regnekunnskaper som man kan bruke i praksis her.

Two Point Hospital har også et progresjonssystem med ulike målsettinger som skal nås. Etter hvert som mål blir nådd, får sykehuset høyere anseelse, noe som også låser opp flere gjenstander som man kan ta i bruk. Man får også meldinger i spillet som feirer at ulike mål er nådd.

Egnethet

Two Point Hospital har fått anbefalt aldersgrense 3 år fra PEGI.

Selv om spillet tar for seg livet på sykehuset, så er dette i en mild, humoristisk form med tegneseriegrafikk. Vaktmestere skyter ormer på sykehusveggene, noe som fører til blodsprut. Ellers er det pasienter som kaster opp og urinerer.

Noen av behandlingsformene kan også virke litt harde og groteske om man ikke har forutsetning for å forstå humoren i spillet. Det kan derfor være lurt med en viss modenhet til den som spiller. Men det blir aldri for drøyt eller med veldig sterke innslag.

Pasienter kan også dø som følge av at behandlingen ikke fungerer. Disse dør og forsvinner fra skjermen. Noen døde kan hjemsøke sykehuset igjen.

Vi anbefaler spillet fra tolv år på grunn av vanskelighetsgrad. Simulatorsjangeren har gjerne mer avanserte kontrollere og i dette spillet må man ta finjusteringer når man bygger rom og korridorer, samt man må håndtere økonomi, personal og finne sammenheng med pasienters sykdom og behandlingsrom.

Ellers er det mye barn kan lære her om romforståelse, prioritering av budsjett, tolking av grafer og mer.

Vær også obs på at man kan kjøpe tilleggspakker med mer innhold til spillet.

Vanskelighetsgrad:

0-2 år: Under anbefalt alder fra PEGI.

3-11 år: Kan være utfordrende for barn i denne aldersgruppen. Det er mye å tenke på, flere menyer å holde styr på og kontrollene kan være kompliserte.

12-15 år: Spillet har en opplæring i starten som lærer bort det grunnleggende. Ellers er det ikke for komplisert og uhåndgripelig å ta hånd om budsjett og utvidelse av sykehus i dette spillet her.

16+: Spillet kan også gi utfordringer for ungdom og voksne.

Spilltrailer:

Hvordan vurderer Barnevakten spill?

Les våre kriterer for spillanmeldelser

 

Bli medlem av Barnevakten