Age of Empires IV

Microsoft Windows. Dette spillet har fått anbefalt aldersgrense av PEGI fra 12 år.

ANMELDELSE: I dette spillet skal man lede massive hærstyrker samtidig som man bygger bosetninger og forsvarsverk.

Man må tilbake til 1997 når det aller første Age of Empires-spillet ble utgitt. Etter det kom flere titler i rekken og nå har vi landet på det fjerde spillet i serien. Kjernevirksomheten er fortsatt den samme.

Her gjelder det å bygge bosetninger og forsvarsverk, sanke inn ressurser og drive med krig eller diplomati mot andre nasjoner.

Age of Empires IV

Format: Windows
Sjanger: Strategispill
Utvikler: Relic Entertainment / World's Edge
Utgiver: Xbox Game Studios

Man starter som regel med enkle kår, og bygger etter hvert opp en større bosetning med stadig flere innbyggere og soldater. Man kan velge å spille som flere nasjoner hvor blant annet engelskmenn, Kina, mongolene, romerne, Russland, India og Frankrike står på menyen.

Hvert folkeslag har dessuten unike evner til hjelp. Kineserne tar med seg kruttet og dynastiet som byr på noen strategiske muligheter. Romerne derimot har religiøse personligheter som støtter både borgere og soldater. Og britene stiller kraftig takket være dyktige bueskyttere og slott som beskytter bosetningene.

Så her er det bare å mikse og trikse med ulike nasjoners fordeler og ulemper ute på slagmarken.

Age of Empires har alltid servert et lite stykke historie og dette er intet unntak i det fjerde tillegget i serien. Man kan gå løs på enspillerfortellinger som tar for seg normannerne og William av Normandies forsøk på å erobre England.

Hundreårskrigen i England står også på menyen med blant annet Jeanne d’Arc. I tillegg er Russland å se på kartet og mongolerne får i fremtiden sitt eget historiemodus. Man loves totalt fire historier med 35 oppdrag å spille gjennom, samt en tidslinje som strekker seg over 500 år.

Her går det i litt fiksjon og historie om hverandre, men man får muligheten til å gå inn i historiske personligheter og store slag som hærfører. I tillegg er nasjonene basert på unike særtrekk. Utviklerne sier selv at de har forsøkt å gjengi autentiske detaljer innenfor de ulike kulturene som er representert i spillet.

Målet i spillet er i stor grad å kombinere utforsking og bygging med forsvar og angrep. Man begynner med lite og kan etter hvert sanke inn ressurser som stein, tre, mat, gull og andre råvarer. I tillegg kan man forske på nye oppgraderinger, soldater og typer bygninger.

Det krever kløktig bruk av ressurshåndtering og planlegging.

Så hjelper det heller ikke at nabo-nasjonen kommer inn med en hærskare på hesteryggen og ødelegger det meste du har bygget opp. Derfor gjelder det å lage murer, trene opp soldater, festninger og annet for å stå imot angrepene.

Så her må man ta hånd om et middelaldersk samfunns behov for mat, bygninger og andre ønsker. Samtidig som man bygger opp en svært habil og godt utrustet hær til å forsvare seg med, eller angripe.

Man starter alltid med et rådhus og noen innbyggere. Disse sender man ut for å sanke inn tre og mat. En mølle kan bli et sentrum for en rekke gårder. I tillegg kan man bygge stasjoner for å lempe av tre og gull for eksempel.

Bosetningen må også ha hus får å gi ly til det økende befolkningstallet. Og etter hvert får man tilgang til større verk som kirker og lignende som også har unike egenskaper ved seg.

På den militære siden gjelder det å bygge treningsleir og stall for ulike typer soldater. Etter hvert som samfunnet utvikler seg og man går fremover i tid, får man også tilgang til nye typer krigere og angrepsstyrker.

Age of Empires er også et spill som fordrer strategi og taktikk. På den ene siden må man balansere behovet for å bygge ut en hær, samtidig som samfunnet også trenger en bærekraftig økonomi. Det innebærer å øke innbyggertallet som igjen gir en arbeidsstokk som kan sanke inn mat, tre og andre nødvendige råvarer.

Og på selve slagmarken gjelder det også å tenke taktisk. En fjellhøyde eller ås gir for eksempel en fordel om man har bueskyttere. Ryttere på hesteryggen er kjappe og kan enkelt nå bueskyttere, men er igjen sårbare for soldater med spyd.

I tillegg kan man stille opp soldatene taktisk før kamp og for eksempel stå klar med bueskytterne når angriperne kommer, og så sende soldatene ut når fienden er innen rekkevidde. Man kan også gi ulike ordre til soldatene om hvordan de skal te seg på slagmarken. For eksempel om de skal forfølge fienden, eller kun angripe når de nærmer seg.

Sist, men ikke minst, byr spillet også på krig og store slag på sjøen. Så her må man tenke å prioritere om hvor man ønsker å spre «brikkene» sine, enten det skal være til lands eller sjøs.

Age of Empires har absolutt et samarbeidselement. Man kan spille på lag med både datamaskiner og menneskelige medspillere. På den måten kan man samhandle om forsvarsverk og ressurser. I tillegg til å koordinere massive slag.

Det fjerde spillet i serien holder seg tro til røttene, samtidig som det er noe nytt i pakken. For det første er grafikken flottere å se på enn noen gang. Det er detaljer på soldater, hus, skip og forskjellige bosetninger.

Man kan vri på kameraperspektivet og gå nærmere eller lengre unna motivet. Samtidig er knappene for kamerastyringen utrolig knotete ved at man må holde inne ulike taster for å snu perspektivet, og selv om vi prøvde, var det umulig å gjøre WASD-tastene om til standardknapper for å panorere kameraet.

For de som er kjent mer serien er menystrukturen nokså lik som før. Det er altså ingen total overhaling av verken konsept eller menystruktur.

De fleste vil nok tilbringe utallige timer i «skirmish» hvor man kan skreddersy egne kamper. Her kan man velge type kart, antall spillere og regler som man selv ønsker. Og prosessen minner om å gå inn i et godt parti med sjakk hvor man må stille opp og gjøre klar brikkene før kamp.

I «art of war» kan man pusse opp og lære mer om ulike strategier som kan være til nytte på slagmarken. Og i historiemoduset kan man gå rett inn i historiske kamper, lære faktakunnskap og så overta en hær og styre denne i kriger som faktisk har skjedd.

Alt i alt er det mye å gå løs på i denne pakken her. Og hver runde oppleves som en runde med sjakk der man har forskjellige brikker som alle egner seg til sitt formål.

I tillegg må man ta for seg ulike strategier samtidig som man må holde et øye med mange ting som skjer på en og samme gang. Dette vil kreve planlegging, reaksjonsevne og kunnskap om hvordan spillet er bygget opp.

Alle foto: Xbox Game Studios

Vi gjør obs på at vi fikk en promo av Microsoft for å skrive en anmeldelse av dette spillet.

Egnethet

Age of Empires IV har fått PEGI angitt til 12 år og er merket med vold.

Perspektivet er sett ovenfra, men det er mulig å forstørre bildet for å se kampene på nært hold. Her ser man soldater kjempe med bue, spyd, sverd og gevær. Mennesker kjemper mot mennesker og dyr.

Spillet har hyppige kampsekvenser med soldater som roper og skriker når de dør. Det er også en liten dose med filmscener som inneholder vold, blant annet med Jeanne d’Arc som blir brent på bålet, sivile som rømmer fra soldater og dyr som spiser dyrekadavre.

Vanskelighetsgrad:

0-11 år: Under anbefalt alder fra PEGI.

12-15 år: Age of Empires er et strategispill som krever mye ressurshåndtering og planlegging. Man får en opplæring i starten som er beregnet for nye spillere til serien. Her er det en rekke oppdrag som lærer bort gangen og konseptet. Det er også mulig å velge forskjellige vanskelighetsgrader. All tekst er på engelsk.

16+: Spillet vil kunne by på utfordringer også for ungdom og voksne. Man kan blant annet spille mot andre mennesker på nett – noe som gir rom for å finne nye utfordringer.

Spilltrailer:

Hvordan vurderer Barnevakten spill?

Les våre kriterer for spillanmeldelser