Assassin’s Creed: Origins

PlayStation 4/Xbox One/Windows

Dette er nok det beste og mest innholdsrike Assassin's Creed-spillet på lenge. Nå går ferden tilbake til gamle Egypt og her utforsker man et enormt og vakkert område med pyramider, faraoer, egyptisk mytologi, samt en levende sivilisasjon.

Vår anmeldelse på YouTube:

Assassin’s Creed er en serie spill som foregår både i nåtid og fremtid. Typisk for serien er at hovedpersonen lever i moderne tid, men gjennom slektstavlen sin og en maskin kalt animus kan man gå tilbake og gjenoppleve minner fra historiske personer.

Det er grovt skissert to fraksjoner som kjemper mot hverandre, tempelridderne på den ene siden og assassins på den andre, som også du representerer. Denne spillserien har utforsket blant annet sjørøvertiden i Karibien, den industrielle revolusjonen i England, borgerkrigen i USA og revolusjonen i Paris. Temaene går innom alt fra politikk og religion til maktfordeling og ønske om verdensherredømme.

Spillene blander fiksjon med historiske fakta, og gjenskaper byer og personer som faktisk har eksistert. Det er kanskje det som gjør Assassin’s Creed så fascinerende, det at man faktisk kan dra på en virtuell rundtur i byer og landområder slik de kunne ha sett ut for hundrevis av år siden.

Nå går ferden til Egypt, en tid og en sivilisasjon som engasjerer så mange av oss, og som har fungert som kontekst for utallige filmproduksjoner, bøker og museumutstillinger. Med mytologien, hierarkiet, faraoer, Cleopatra, mystiske gravkamre og massive byggverk, er dette en spennende epoke.

Man tar rollen som Bayek, som er en del av det egyptiske politiet. Sønnen blir brutalt myrdet, og Bayek ønsker hevn på de som står bak ugjerningen. Etter hvert blir Bayek den ledende figuren som bygger opp organisasjonen med assassins. Allerede fra start kastes man rett ut på krigsmarken, og du er helten som skal kjempe for de undertrykte og hjelpe de svake, og etter hvert nedkjempe mektige tyranner.

I dette spillet reiser man og utforsker fritt Egypt med alt fra vakre ørkenområder til pyramidetopper og gravkamre. Sistnevnte inneholder skatter, men også farlige feller og logiske hindringer som man må løse.

Kartet er for øvrig enormt med historiske titler på byer og landområder, samt mindre faktabokser om hvert enkelt sted. Man skulle kanskje tro at bildet ble ensformig, i og med at omgivelsene er preget av sand og ørken. Slik er det ikke. Grafikken er nydelig. Man kan skue over et travelt bybilde fra en topp, og se fjellkjeder i det fjerne, folk på vandring i gatene, og fugler som svever over bebyggelsene. I åpne landskap kan man finne palmetrær, oaser, svære monumenter, vann og mer. Og så blir perspektivet helt annerledes når døgnsyklusen vender om til natt, og beboerne lyser opp gater med ildsteder og flammer.

Grafikk er viktig, og det er så mye som er på plass i Origins. Enten det er de små detaljene med at man kan se fisker og båtvrak når man svømmer under vann, eller spor i sanden og busker og vekst som beveger på seg når man trår i dem.

Origins inneholder dessuten et helt nytt kampsystem som det tar litt tid til å bli vant med dersom man er kjent med mekanikken i tidligere spill i serien. Nå kan man sikte seg inn på en enkelt motstander, og dette kan man stadig bytte på hvis man kjemper mot en gjeng med fiender. Å sikte seg inn gjør at du blir mer sårbar fra sidene, i og med at man også må blokkere innkommende angrep med skjold, eller ved å dukke unna. Det er også enklere å bytte mellom slagvåpen og bue som man kan angripe med på avstand.

Ellers har man nå større frihet til å velge hoved- og sideoppdrag, og sistnevnte inneholder en hel del meningsfulle oppdrag som trekker deg mer inn i spillverden. Man kan også starte og stoppe oppdrag etter eget ønske og uten at de forsvinner hvis man velger å gå over på et nytt oppdrag midt i et annet. Da pauser det, så kan man starte oppdraget på nytt.

Så er dette med jakt en viktig del av Origins. Ved å jakte på dyr kan man samle inn råvarer til å forbedre utstyr og våpen til spillfiguren. Dette er crafting, der man følger oppskrifter og jakter på tilsvarende dyr. Av arter finner man diverse fugler, løver, geparder, flodhester, hyener og mer. Man kan også plukke opp våpen og utstyr fra falne fiender.

Dyr kan også temmes til å kjempe for deg.

Nytt i serien er at man også har en flyvende venn – en ørn som heter Senu. Denne er nyttig for å få overblikk, og den kan peke ut mål for deg, enten det er potensielle byttedyr eller for å markere fiender. Dette gir et helt nytt taktisk grunnlag for å se an fiendens forsvar, og eventuelt veier og ankomstmuligheter før man går til angrep. Ørnen peker også ut skatter og hemmelige innganger for deg, men den store bonusen er jo at du faktisk får sveve i lufta og nyte bildet ovenfra.

Spillfiguren kan også utvikles og gå opp i nivå med såkalte ferdighetspoeng. Dette får man ved å finne nye områder, gjennomføre oppdrag og lignende. Avhengig av hvilken utgave av spillet du har, kan du også starte med flere ferdighetspoeng. Man kan utvikle karakteren i grener innenfor kriger, som gjør deg sterkere i kamp, jeger som gjør deg bedre med bue og flinkere til å spotte fiender, og så er det seer, som gir deg mer alternative måter å angripe på, for eksempel ved å forgifte lik, slik at forbigående fiender også blir syke.

Det gjelder videre å være oppmerksom på nivået til de datastyrte motstanderne. Dersom de er på et mye høyere nivå enn deg, kan de være svært utfordrende å overvinne. Da gjelder det å gjøre andre aktiviteter som forbedrer spillfiguren, slik at du blir sterk nok til å kjempe mot mer utfordrende fiender.

Å være i bevegelse minner fortsatt om tidligere Assassin’s Creed-spill. Nå kan man reise via båt, kamel, med hest og til fots, og det er mulig å klatre til toppen av omtrent alle høyder du ser, både bygninger og fjell. Klatresystemet i Assassin’s Creed har alltid vært fenomenalt, og det er det også her. Og du verden hvor vakker spillverden er fra ulike utsiktspunkt i spillet.

Det virker som om spillutviklerne har tatt det beste fra alle tidligere Assassin’s Creed spill, og lagt på nye, verdifulle funksjoner oppå det igjen.

Som før gjelder det å tenke taktisk i kamp med fienden. Man kan fortsatt snike seg omkring i buskas, eller fra høyden. Så kan man eliminere den ene fienden etter den andre i skjul. Og så er det mulig å flytte på kroppen til fiender for å legge dem i skjul. Et annet taktisk valg er tiden på døgnet man skal angripe en leir. På natten er det for eksempel færre fiender, og lettere å holde seg skjult.

Origins er rett og slett et omfattende og engasjerende spill. Her kan man utforske en enorm utgave av Egypt både fra høyt og lavt. Å traske inn i et mystisk gravkammer på jakt etter skatter er noe helt eget. Man slår opp en fakkel og dukker unna feller i det ene øyeblikket, og leser noe innen egyptisk mytologi det neste. Hele tiden jakter man etter nye skatter og nytt utstyr, og det er utallige timer med innhold i dette spillet, både når det gjelder hoved- og sideoppdrag, men også et hav av ting som bare venter på å bli funnet.

Og i arenakamper kan man virkelig teste overlevelsesevnen mot bølger av fiender og lederskikkelser, samt dødelige feller.

Dialogene er også gode, og hovedpersonene er interessante. Her møter man alt fra motstandsfolk til faraoer og selveste Cleopatra. Man får et innblikk i det som var starten av en moderne sivilisasjon med egypterne, hele 49 år f.Kr. Og ja, det er fullt mulig å klatre på toppen av pyramider, og man kan utforske vakre templer med ritualer og vakre inskripsjoner og tegninger på veggene.

Assassin’s Creed: Origins

Sjanger: Action
Språk: Engelsk
Utvikler: Ubisoft Montreal
Utgiver: Ubisoft, Square Enix

Egnethet

Assassin’s Creed: Origins har fått PEGI angitt til 18 år, og spillet inneholder drapsekvenser både på nært hold og på avstand.

I menyene kan man skru av effekten med blod, samt visuelle skader på personer når man er i kamp. Allikevel inneholder spillet en gjennomgående mørk tone med drap og henrettelser også av forsvarsløse personer.

Dette spillet, om enn preget av fiksjon, gir en mulighet til innblikk i det gamle Egypt, mytologien, landskapet og samfunnsstrukturen. Spillet er en levendegjøring av en historisk tid som er både interessant og spennende.

Ellers er det mye engelsk i dialogene, samt mange begreper knyttet opp mot dyreliv, utstyr, landområder og landskap og mer. Det er også regning involvert i poengsummer, handling i spillet, oppskrifter på dyr og mer.

Man navigerer seg via et kart og må tolke symboler og finne veien deretter.

Som i mange andre spill er det også mulighet for å kjøpe våpen og utstyr for ekte penger. Spillet kommer i flere utgivelser, og jo dyrere utgave, jo mer ferdighetspoeng og utstyr starter man med, altså direkte fordeler i spillet.

Dette er også et spill der progresjonen lagres kontinuerlig, så det er mulig å ta pauser og legge spillet fra seg uten at det fjerner fremgang.

Vanskelighetsgrad:

0-17 år: Under aldersanbefaling.

18+: Spillet vil virke kjent for de som har spilt tidligere spill i serien, samt andre action-rollespill på markedet. Man kan velge mellom tre vanskelighetsgrader, og dette kan man bytte frem og tilbake på underveis i spillet. Ellers får man en god opplæring i introduksjonen som forklarer spillmekanikk, og i menyene får man tips og hint som hjelper deg.

Spilltrailer:

Hvordan vurderer Barnevakten spill?

Les våre kriterer for spillanmeldelser