Digimon Story: Cyber Sleuth – Hacker’s Memory

PlayStation 4/Vita, anbefales fra tolv år

Digimon Story: Cyber Sleuth – Hacker's Memory

Dra ut på et digitalt eventyr med dine Digimon-favoritter for å renvaske navnet ditt og stoppe onde hackere. Spillet er egnet fra tolv år.

Digimon Story: Cyber Sleuth – Hacker’s Memory er en oppfølger til Digimon Story: Cyber Sleuth som kom ut for noen år siden. Spillet følger en ny karakter i en ny historie, så man kan nyte spillet uten å ha gjennomført det første. Både musikken og grafikken er god og spennende, men mye av dette blir ofte repetert, og kan i lengden bli litt kjedelig.

Spillet er et typisk japansk rollespill. Det vil si at du følger en bestemt karakter gjennom historien. Navnet kan du bestemme selv, og du vil få småvalg her og der om hvordan karakteren skal oppføre seg. Du vandrer rundt i en stor verden som åpner seg mer og mer jo lenger inn i spillet du kommer. Gjennom spillet slåss du og blir sterkere, og du kommer til å møte på mange venner og fiender. Et rollespill av denne typen pleier å vare i alt fra 20 til 50 timer, så her er det mye å more seg med.

Digimon Story: Cyber Sleuth – Hacker’s Memory

Sjanger: Rollespill
Språk: Japansk tale m/engelsk tekst
Utvikler: Media Vision
Utgiver: Bandai Namco

Hovedfokuset i spillet er at du er en hacker, som er en som kan bruke og manipulere data og informasjon til å utføre unike handlinger. Dette gjøres ved at du reiser rundt i nettverket og leiter etter informasjon og bryter deg gjennom stengte områder for å hjelpe folk med å løse saker. Du er nemlig en del av en snill gruppe hackere som jobber med å holde fred på nettet og assistere de som måtte trenge det. Vi lærer at grunnen til at karakteren din er med på dette er at han selv ble hacket, og han vil stanse andre hackere fra å gjøre dette med andre.

Mens du løper rundt i nettverket vil du ofte ende i kamp med andre hackere, og det er her Digimonene kommer inn. Mange er nok mer kjent med Pokémon, men konseptet er likt. Digimon er Digitale Monstre som lever inni nettverket og du kan bli venner med dem slik at de slåss på laget ditt. Når du slåss med dem vil de gå opp i level (nivå), og når du har høyt nok level kan du utvikle dem til en sterkere type. Hver Digimon kan utvikles til mange forskjellige typer, og skulle du utvikle digimonen din til noe du ikke liker, så har du mulighet til å reversere dette i ettertid.

Man blir veldig oppslukt i spillet og tiden går utrolig fort. Det kan lett gå med mye mer tid enn man planla, så her kan det være lurt å passe på at man tar jevnlige pauser.

Egnethet

Digimon Story: Cyber Sleuth – Hacker’s Memory er gitt PEGI 12 år. Store deler av spillet er fylt med kamper mellom ulike Digimon. Disse kampene vises ved at du ser din Digimon gjøre en handling og motstanderen reagere. De løper aldri bort og fysisk slår hverandre, og det er heller ikke noen form for blod. Spillet tar opp tema som sykdom og død, men legger det frem på en naturlig måte som en del av historien.

Det finnes over 200 ulike Digimon og disse kan variere fra søte til noen som kan fremstå som skumle for yngre barn. Selv de skumleste har uansett ofte noe tullete ved seg, men de skiller seg mer ut om man forventer noe mer Pokémon-aktig.

I spillet snakker alle karakterene japansk, men dialogen er godt tekstet på engelsk. Med en enkel forståelse for engelsk skal man få med seg de viktigste punktene i historien. Vil man forstå alt av det tekniske når de starter å snakke om hacking og det teknologiske rundt det, så må man ha gode engelskkunnskaper.

Vanskelighetsgrad:

0-11 år: Under anbefalt aldersgrense

12-16 år: Spillet gir deg mye hjelp, både med tanke på slåssing og hacking. Man går fort opp i level, og man sitter ofte med Digimon sterkere enn motstanderen sin. Det viktigste å passe på her er at når man utvikler en Digimon havner de i level 1 igjen, og man bør da levle opp litt ekstra før man forsetter i historien. Når man slåss i kampene er det mulig å sette på auto-slåssing. Da kontrollerer spillet Digimonene for deg og tar smarte valg og sikrer deg en rask og trygg seier.

16+: De litt eldre ungdommene kjenner nok igjen Digimon fra egen barndom, og vil få ekstra glede ut av å møte kjente karakterer der. Spillet i seg selv er veldig gøy, men historien faller på for mange klisjeer og er ikke like gripende når du kjenner disse igjen. Her er det nok det å gå i dybden på å levle og utvikle Digimon som vil interessere mest.

Spilltrailer:

Hvordan vurderer Barnevakten spill?

Les våre kriterer for spillanmeldelser