Fishing: North Atlantic

Windows. Dette spillet har fått anbefalt aldersgrense av PEGI fra 7 år.

ANMELDELSE: Pakk med fiskestanga og opplev livet på en fiskebåt. Dette norskproduserte spillet simulerer livet i havet og jakten etter alt fra krabber til makrell.

Vi har i dag et mer variert spilltilbud enn noen gang. Fra det å kjøre buss og tog til det å drifte en gård – ja det finnes et spill som dekker ethvert behov for glede og underholdning. Fishing: North Atlantic er intet unntak og tar for seg livet på havet og fiskerinæringen.

Det er det Stavanger-baserte spillstudioet Misc Games som står for produksjonen. Disse er også kjent for forgjengeren, Fishing: Barents Sea. Nå skal de ha tatt med seg tilbakemeldinger fra det første spillet og kan med det tilby en enda bedre oppfølger.

Fishing: North Atlantic

Format: Windows
Sjanger: Simulator
Utvikler: Misc Games
Utgiver: Misc Games

Ferden går denne gang til Nova Scotia og kysten og havet ved Canada. Omgivelsene er basert på ekte kart og steder – og man kan så klart reise ut på havet, men også legge til kai.

Stjernene i spillet er så klart båtene. Og her er det 27 doninger å velge fra med både småbåter og store skip som kan samle enda større last. Utviklerne har også fått lisenser fra større merker som Scanmar, Hermes, Selfa og Moen Marin.

Så enten man er helt fersk til «gamet» eller en veteran som kjenner industrien inn og ut, så er det nok å bryne seg på her.

Landskapet er som nevnt omfattende og byr på hele 200 x 300 kilometer og seks kaier som man kan besøke. Båtene kan også utforskes fra styrhuset eller når man beveger seg ut og deltar i selve fiskingen.

Her kan man lete opp stimer med sverdfisk, sei, torsk, makrell, tunfisk og herligheter som krabbe, hummer og mer.

Til bruk har man harpuner, teiner, liner og nett. Og i tillegg til datastyrte hjelpere på båten, kan man også selv fange fisken og sløye denne (fri for ubehaget med ekte lukt og fiskeslo). Så kan man frakte fangsten til kai for å tjene penger.

På det vis er det også et økonomisk aspekt her ved å bygge opp en bedrift. Hardt tjente penger kan så bli brukt til å kjøpe nye og bedre skip slik at «imperiet» kan fortsette å vokse. Økonomien er også levende og når andre fiskebåter legger til kai og selger fisk påvirker dette prisene og markedet.

Ellers byr spillet på et dynamisk døgn- og værsystem. Blant annet har utviklerne kartlagt hvordan været faktisk ter seg i området og lagt denne dataen inn i spillet. Ellers endrer timetallet seg fra natt til dag og gjennom kalenderdagene – noe som gir en mer levende verden.

Fiskene svømmer også rundt i havet og er i bevegelse. Slik at man må ta i bruk ekkolodd for å finne nye jaktområder.

Med alt dette får man en mer utfordrende opplevelse og må stadig lete etter nye, gode fiskeområder. Til hjelp kan man jo alltids prøve å spørre lokalbefolkningen etter tips og råd. Så lenge man har råd til å betale for seg så klart.

Spillet starter ved at man navngir en fisker og velger kjønn. Deretter kastes man ut i en opplæring som lærer bort det grunnleggende: Slik styrer du båten, slik fanger du fisk og selger den etterpå. Men i stor grad må man finne ut av det meste ved å prøve og feile i etterkant.

Det flotte er at all tekst er på norsk. Noe som gjør spillet mer tilgjengelig og brukervennlig her til lands.

Man kan dessuten velge å styre båten på flere måter. For eksempel om man kobler til en håndkontroller, et ratt, eller tastatur og mus for de som foretrekker det. I tillegg kan man inne i innstillingene forenkle avstandsenheter og fart til for eksempel meter og kilometer i timen for de som synes knot og nautiske mil er noe mer tungvint.

Og om selve reisingen hit og dit tar for lang tid, kan man markere punkt på kartet for å hurtigreise. Men mye av gleden i spillet er jo roen og freden som ter seg mellom fiskeområdene og kaien.

Det er utrolig flott å kunne vandre omkring på båten. Alt av taster og instrumenter fungerer. Man kan slå på lys, bruke hornet, navigere via et kart og plassere markører som man kan reise mot og mer. I tillegg kan man se en værmelding og forberede seg på godt eller dårlig vær.

Spillfiguren kan vandre rundt omkring i styrhuset eller ut på baugen og bak i båten. Eventuelt opp i masten. Det gir en liten frihetsfølelse å kunne bevege spillfiguren rundt omkring på denne måten.

Man kan også endre på perspektivet og se alt fra førstepersonsperspektiv eller så kan man navigere fra tredjepersonsperspektiv. Styringen er heller ikke mer uhåndterlig enn gass og «brems» og at man ankrer når man ønsker å stoppe opp.

Andre aspekter gjør også at spillet oppleves som en simulator. Som at man må forholde seg til fartsbegrensninger (ellers får man bot), at skipet forbruker drivstoff og at det finnes ferge- og annen båttrafikk.

Spiller byr også på en rik verden innen fiskerinæringen. Når man er lagt til kai kan man se an markedet og prisen på fisk. Deretter kan man planlegge å fange inn det som er mest ettertraktet. Man kan låne penger via en bank for å kjøpe nytt utstyr og nye båter.

I tillegg kan man hyre inn et mannskap noe som så klart fører til økte lønnsutgifter.

Også er det selve skipene. Disse kan navngis og omlakkeres. Utstyres ombord på fartøyene kan også oppgraderes med alt fra bedre lagringsplass til motor. Rent generelt er det mye man kan gjøre utenfor selve fiskingen. Alt dette gir insentiv til å fange mer fisk for å stadig skape utvikling innen egen næring.

Grafikken er et «både og». For å være ærlig så ser mennesker, bygninger og trær nokså enkelt ut. Båter, solnedganger, gjenskinn og vann derimot tar seg godt ut på skjermen. Men dette er et stykke unna nestegenerasjonsgrafikk.

Men kanskje det egentlig ikke gjør noe?

I stedet er selve spillmekanikken i fokus og muligheten man har for å oppleve livet på havet. Godene for øynene uteblir, og dette er grafikk i sin enkleste form.

Dette er uansett en særegen sjanger som få andre har begitt seg ut på. Misc Games har turt å lage et spill som favner om en målgruppe som er ute etter noe helt spesielt. Og med det kan man få en spillopplevelse som er utenom det vanlige.

Det er en fin opplevelse å reise fra hav til kai. I det ene øyeblikket nyter man rolige bølger og sol, før været skifter om til vind og uvær.

Et ekkolodd viser hvor fiskene er, eller så har man kanskje huket tak i et tips på den lokale baren. Så er det mestringen og gleden når skipet er stappet fullt av fersk fisk og annen potensiell sjømat, og så putrer man sakte avgårde mot markedet.

Slik er syklusen og bit for bit bygges «imperiet» opp med nye båter, mer mannskap og en stadig sterkere økonomi.

Men poenget med spillet er å nyte øyeblikkene innimellom. Å se bølgene vaie opp og ned. Gleden av å lytte til musikk og rockeballader, eller det å vandre omkring på skipet og se fangsten komme inn.

Egnethet

Fishing: North Atlantic har fått PEGI angitt til syv år. Vi velger allikevel å anbefale spillet fra 12 år på grunn av vanskelighetsgrad.

Innholdsmessig er det ikke noe som tilsier at yngre spillere ikke kan spille dette. Men det er en del navigering, økonomihåndtering og menyer som må mestres.

Spillet gir innblikk i fiskerinæringen. Her kan man lære om værforhold, navigasjon, ulike typer båter, enheter, vekt, pris, navn på fisker og mye mer.

Alt i alt er dette et spill som gir både læring og underholdning.

Vanskelighetsgrad:

0-6 år: Under anbefalt alder fra PEGI.

7-11 år: Spillet kan være vanskelig for barn i denne aldersgruppen. Det er en del menyer og begreper som må mestres og forstås. Navigering og spillmekanikken kan også være vanskelig for barn i denne aldersgruppen.

12-15 år: Spillet byr på en enkel opplæring med norsk tekst. Med det lærer barn og unge det grunnleggende om spillet. Deretter er det bare å ta konseptet videre å begi seg ut på stadig nye fiskeeventyr.

16+: Spillet vil kunne by glede og utfordringer for ungdom og voksne.

Spilltrailer:

Hvordan vurderer Barnevakten spill?

Les våre kriterer for spillanmeldelser