Foto: Shutterstock.com

Filtrer

Anbefalte aldre
  • 0-6 år
  • 6-9 år
  • 9-12 år
  • 12-15 år
  • 15-18 år
  • 18+
Aldre (iOS)
  • 4 år
  • 9 år
  • 12 år
  • 17 år
Aldre (Android)
  • PG
  • 3 år
  • 7 år
  • 12 år
  • 16 år
  • 18 år
Brukervilkår
  • 13
  • 16
Personvern
  • 13+

Fox & Sheep Movie Studio

Gi lyd og bevegelser til din egen animasjonsfilm. Anbefales fra fire år.

Publisert

Magiske vesener

Med mulighet for hundrevis av kombinasjoner, kan man lage en hel samling med unike fantasidyr. Appen anbefales fra fire år.

Publisert

Poio

En leken og motiverende app for å lære barn å lese. Anbefales fra fire år.

Publisert

Bogga Les

En fin og intuitiv app som gir lesetrening for barn som skal lære seg å lese. Anbefales fra fire år.

Publisert

Splitter Critters

Hjelp småkrypene med å komme seg hjem til romskipet sitt i et spill som byr på overraskende god underholdning og hjernetrim. Anbefales fra seks år.

Publisert

RollerCoaster Tycoon 3

Bygg din egen fornøyelsespark fra bunnen av, og hold styr på alt fra økonomi til attraksjoner. Anbefales fra syv år.

Publisert

Animal Fun Park Family Version

Spill alene eller sammen med venner og familie i en rekke tivolileker. Lekene er varierte og underholdende, og hele miljøet gir en ordentlig tivolifølelse. Anbefales fra tre år.

Publisert

Splice

Splice er en gratis og kraftig app for å redigere video på mobilen. Anbefales fra tolv år.

Publisert

Garageband

Garageband gjør smarttelefonen eller iPaden din om til et levende instrument. Her får du som navnet tilsier, et helt band til din disposisjon. Anbefales fra seks år.

Publisert

app tips

Pokémon Go

ANMELDELSE: Jakten på pokémon får barn og unge ut og i aktivitet. Spillet kan by på både bevegelse og underholdning, men også kontakt med fremmede, pengebruk og trafikkfarlige omgivelser. Les våre tips til å gi barna en tryggere opplevelse med det populære mobilspillet.

Publisert

SimpleRockets 2

ANMELDELSE: Bygg et flygedyktig romskip (eller bom på oppgaven totalt) og naviger fartøyet ditt ut i verdensrommet. Dette spillet utforsker både fysikkens lover og begrensninger, samt romfart.

Publisert

Swift Playgrounds

Anmeldelse: Apple gjør koding til en lek med denne opplærings-appen. La barna lære dataspråk (inneholder engelske instruksjoner) og forstå mer om hvordan spill og apper er bygget opp.

Publisert

Ressurser

Hvordan sette opp Ipad og Iphone for barn

Foreldre kan gjøre Ipad og Iphone tryggere for barn ved å velge gode innstillinger. Det kan hindre at barn kjøper innhold uten foreldres tillatelse, laster ned uegnede apper og spill og besøker nettsider som de ikke bør.  Men helt vanntett er ikke systemet.

Publisert

Oppdager barna snikreklamen?

FIN ØVELSE PÅ SKOLEN ELLER HJEMME: Skjult reklame er vanskelig å oppdage selv for voksne. Hva med å se en film sammen med barna der dere forsøker å gjette hva som er reklame? Slik lærer de at de blir snikpåvirket.

Publisert

Dette må du vite om aldersgrenser

Film, tv, spill, apper og sosiale medier. De fleste medieprodukter og tjenester har aldersanbefalinger eller aldersgrenser som alle bør ha et bevisst forhold til. Men det er ikke alltid like lett å orientere seg. Her får du en oversikt, samt lenker til nyttige ressurser.

Publisert

Relaterte artikler

Barn ser usladdede filmer med nyhetsvold

Denne uken ble en mann drept i Oslo da han angrep politiet med kniv. Hendelsen ble filmet fra mange kanter og disse klippene sprer seg i sosiale medier som barn bruker. Nedenfor finner du tips til foreldre, de kan også passe for lærere.

Publisert

Barn i Norge er storfornøyd med livet

Til tross for over ett år med pandemi og restriksjoner tegner Ungdata Junior-undersøkelsen fra oktober 2021 et positivt bilde av barn og unges oppvekstsvilkår. Flertallet av barna oppgir å ha gode liv, et godt selvbilde, skoletrivsel og god relasjon til venner og foreldre. Fritiden preges av idrett og aktiv skjermbruk.

Publisert

80 prosent har nå sin egen elevmaskin

Mer enn åtte av ti elever i grunnskolen har nå personlig nettbrett eller datamaskin levert av skolen. Dette ifølge Det utdanningsvitenskapelige fakultet i Oslo.

Publisert