Redd Barna: Diskusjonskort om språkbruk
Her finner du diskusjonskort ment som et enkelt verktøy som raskt kan tas frem og brukes i klassen for å jobbe forebyggende mot stygt språkbruk og lignende.

Elever er tydelige på at det viktigste arbeidet i å forebygge stygt språkbruk på skolen er å involvere
elevene selv, nettopp fordi det er elevene som står i det på skolen, i fritiden og på nett.
Elevunderundersøkelsen viser hvert år at det er høyest forekomst av krenkelser og mobbing på barneskolen. Det er viktig å starte tidlig å forebygge mobbing og skape trygge og gode klassemiljøer.
Her finner du diskusjonskort ment som et enkelt verktøy som raskt kan tas frem og brukes i klassen
for å jobbe forebyggende mot stygt språkbruk og lignende
Diskusjonskort om språkbruk er et verktøy som inkluderer elevene i aktuelle problemstillinger og det forebyggende arbeidet mot stygt språkbruk og for å skape en positiv språkkultur i elevgruppa.
Diskusjonskortene inneholder situasjonsbeskrivelser som er relevante for barn, så elever i barneskolen kan ha gode samtaler om hvordan de ønsker å snakke sammen.
Når elevene arbeider med eksempelhistorier og ser situasjonene fra andres perspektiv, blir de bedre rustet til å gjenkjenne og håndtere lignende situasjoner som oppstår i egen hverdag.
Målgruppe:
Elever i barneskolen, 3. – 7. trinn
I denne ressursen finner du:
- 19 diskusjonskort fordelt på ulike temaer
Eksempler på temaer:
- Å bli møtt på en fin måte
- Å heie på hverandre
- Å bli tatt på fersken i å gjøre noe godt
- «Du får ikke være med på leken»
- Hva med det du skriver på skjerm?
- Gaming
- Snitch
- «Jeg bare tulla»
- Når seksualisert språk blir normalt
Hvem står bak?
Redd Barna
Gå til ressurs: