
Digitale vaner til skandinavere
Menn er ivrigere enn kvinner til å bruke kunstig intelligens. Kvinner er ivrigere enn menn til å sjekke telefonen straks de våkner. Dette er noen av konklusjonene vi kan trekke fra 2024-undersøkelsen til Deloitte.
Deloitte har undersøkt nettvanene til skandinavere. Rapporten «Digital Consumer Trends 2024» inneholder svar fra 4200 skandinavere i alderen 16-75 år. Undersøkelsen sier altså ingenting om barn under 16 år. Men du kan ganske sikkert regne med at flere av alderstrendene kan forlenges til under 16 år. Undersøkelsen viser for eksempel at jo yngre man er, desto oftere er den foretrukne nyhetskanal et sosialt medium og ikke tv.
Her er noen av funnene for 2024:
Strømme-tv
- 38 prosent benytter strømming daglig. Blant personer i alderen 18-24 år, er det 54 prosent som ser strømme-tv daglig.
- 20 prosent ser på tv på gammeldags måte daglig: Lineær
- I Norge er Netflix mest populært, deretter TV2 Play, HBO og Disney+. Men hva med Youtube? Det ser ut til undersøkelen kun har spurt folk om den reklamefrie utgaven av Youtube, den som heter Preium og som koster penger, den havnet ned på 8 prosent i Norge. Det er ganske sikkert mange flere som strømmer innslag fra gratisversjonen av Youtube.
- Strømming fra NRK treffer omkring halvparten av unge mellom 18-24 år og 76 prosent av seere i alderen 65-75 år.
- Reklamestøttet strømming øker. 2 av 10 velger å betale for strømming som også inneholder reklame. Unge personer er mer villig til å akseptere reklame for å spare noen kroner. 3 av 10 i alderen 16-24 år benytter betalt strømming som også inneholder reklame.
Kunstig intelligens
- Stadig flere benytter kunstig intelligens. Nordmenn er ivrigst i Skandinavia. I aldersgruppen 16-24 år i Norge har 7 av 10 brukt KI i 2024. Menn bruker KI mest. I Skandinavia var det i 2024 omkring 2 av 10 som brukte KI minst én gang i uken.
- Det er ChatGPT som er den mest populære KI-en (34 prosent) etterfulgt av Snapchats My AI (12 prosent).
- I Norge er det 36 prosent som er klar over at Snapchat har en KI som heter My AI. I Italia er det kun 4 prosent som kjenner til denne KI-en.
Stoler du på nettbutikken?
- Nordmenn er mer villig til å ta risiko enn svensker, kan det se ut til. Folk ble i undersøkelsen spurt om hva som var viktigst ved valg av nettbutikk. 48 prosent av svenskene svarte at det var viktigst at man kan stole på nettbutikken. 37 prosent av nordmennene svarte det samme.
- Nordmenn skilte seg for øvrig ut ved å sette pris på stort utvalg, dette var ikke like viktig for dansker og svensker.
Digital lommebok
- Stadig flere benytter digital lommebok og bruker den i nettbutikker og restauranter. Mer enn halvparten av 18-24-åringer benytter digital lommebok jevnlig. I alderen 55-65 år er det kun 17 prosent som bruker digital lommebok jevnlig.
- Dansker benytter digital lommebok oftere enn nordmenn.
Brukt utstyr
- 14 prosent er villig til å kjøpe brukt telefon. 10 prosent er villig til å kjøpe brukt datamaskin.
Hvor ser du nyheter?
- I Skandinavia liker folk å se nyheter på tv, 6 av 10 oppgir dette som førstevalg. Jo yngre man er, desto mer velger man å se nyheter på sosiale medier.
Avhengig av telefonen?
- 7 av 10 kvinner begynner å bruke telefonen så fort de våkner. Like mange synes de bruker telefonen for mye.