Deepfakes

Et praktisk undervisningsopplegg for elever i ungdomsskolen og på videregående for å øke kritisk medieforståelse om fenomenet deepfakes.

Foto: Medietilsynet

Medietilsynet har sammen med Faktisk sitt skoleprosjekt Tenk laget et undervisningsopplegg for å skape en dypere forståelse av fenomenet deepfakes.

Deepfakes er en måte å bruke kunstig intelligens for å endre på video- og lydmateriale. Stemmer og ansikter ser ut som kjente mennesker i kjente omgivelser, men de er manipulert. Det kan være lett å lage og vanskelig å avsløre. Derfor er kjennskap til deepfakes viktig for å ha en god kritisk medieforståelse, og kunne avsløre falskt innhold.

Målgruppe:

Elever i ungdomsskolen og på videregående

I denne ressursen finner du:

Fire filmer om deepfakes med tilhørende oppgaver:

  • Film og oppgave 1: Dette er deepfake
  • Film og oppgave 2: Slik fungerer deepfake
  • Film og oppgave 3: Kan deepfakes ha konsekvenser?
  • Film og oppgave 4: Slik avløser du en deepfake

Opplegget er gratis tilgjengelig på nettsidene til Medietilsynet.

Hvem står bak?

Filmene, oppgavene og informasjonen er utarbeidet av Tenk, som er skoleprosjektet til Faktisk.no., på oppdrag fra Medietilsynet. Materiellet er finansiert av EU – gjennom Connecting Europe Facility.

Gå til ressurs:

Deepfakes – et undervisningsopplegg om kritisk medieforståelse