Game On
Elevhefte med oppgaver som hjelper elevene med å utvikle digital dømmekraft i spill.
Game On er et oppgavehefte fra Barnevakten om digital dømmekraft i spill. Det er utviklet med tanke på hjelpe elevene med å ta gode valg når de spiller. Dette dreier seg både om å sette gode rammer for seg selv personlig, men også i møte med klassekamerater og andre som barna møter på nett.
Målgruppe:
4.-7- trinn
I dette elevheftet får elevene jobbe med fakta, oppgaver og spørsmål rundt en rekke temaer. Elevene oppfordres til å reflektere over hva som er positivt, men også det som kan utfordrende med spill.
Denne læringsressursen tar blant annet utgangspunkt i disse kompetansemålene (4. og 7.trinn):
- Samtale om reglar og normer for personvern, deling og beskyttelse av informasjon og om kva det vil seie å bruke dømmekraft i digital samhandling (samfunnsfag).
- Reflektere over korleis ein sjølv og andre deltek i digital samhandling, og drøfte kva det vil seie å bruke dømmekraft sett i lys av reglar, normer og grenser (samfunnsfag).
- Beskrive, fortelle, argumentere og reflektere i ulike muntlige og skriftlige sjangre og for ulike formål (norsk).
Innhold/tema i heftet:
- Spill – til glede og lek
- Aldersgrenser – passer dette spillet for meg?
- Tiden flyr når man har det gøy
- Spillavtalen
- Spill er ikke alltid gratis
- Det var ikke hyggelig sagt
- Ekstraoppgaver
Hvem står bak?
«Game On» er produsert av Barnevakten.
Last ned ressurs (PDF):