Medietilsynet: Et kodekammer om din digitale hverdag
Undervisningsopplegget "Hekta?" er et spillbasert undervisningsopplegg, som skal øke videregående elever sin bevissthet om egen tidsbruk på nett.
![](https://www.barnevakten.no/wp-content/uploads/2023/03/Hekta-1024x576.jpg)
Dette er et spillbasert undervisningsopplegg som skal øke videregående elevers bevissthet om egen tidsbruk på nett. I et slags digital escape room skal elevene finne spor og informasjon for å oppdage løsningsord som leder til neste oppgave. Spillet kjører i nettleser.
Ressursen tar for seg temaene teknologi (kildekritikk, falske nyheter og algoritmer), hjernen (føle seg avhengig av mobiltelefonen), identitet (selvpresentasjon i sosiale medier og dataspill) og pengene (markedsføring, algoritmer og personopplysninger).
Ressursen er utviklet i tråd med den nye læreplanen, med særlig vekt på det tverrfaglige temaet demokrati og medborgerskap. Opplegget ivaretar også flere av kompetansemålene i samfunnskunnskap, og kan brukes i mediefag i videregående skole. Målet er å øke elevenes kritiske medieforståelse.
Målgruppe:
Elever i videregående skole. Kan også vurderes for ungdomsskolen.
I denne ressursen finner du:
- Et nettleser-spill
- Refleksjonsspørsmål og caser
- Filmer med fakta
- Lenker til relevante artikler
- Lærerveiledning
Hvem står bak?
Medietilsynet og Nasjonal Digital Læringsarena
Gå til ressurs: