Barn og unges digitale dømmekraft

BOK TIL LÆRERE: Hvordan kan barnehage og skole bidra til at barn og unge får et godt og trygt digitalt liv? Spørsmålet stilles i boken "Barn og unges digitale dømmekraft - et verdiløft i barnehage og skole".

Her finner du artikler og innhold som er relatert til fagboken «Barn og unges digitale dømmekraft  – et verdiløft i barnehage og skole» som er utgitt av Universitetsforlaget og Barnevakten:

Lansering av boken 20. oktober 2020 – webinar:

Del 1 av 9: Innledning: Medforfatter og moderator, Leif Gunnar Vestbøstad Vik, daglig leder i Barnevakten.

Del 2 av 9: Slik er barn og unges digitale hverdag: Medforfatter Kjellaug Tonheim Tønnesen, faglig leder i Barnevakten.

Del 3 av 9: Digital dømmekraft. Hvordan styrke menneskeverdet i digitale kanaler? Medforfatter Leonora Onarheim Bergsjø, førsteamanuensis i religion, etikk og livssyn.

Del 4 av 9: Hvordan utvikles barnets kritiske tenkning? Medforfatter Margareth Eilifsen, førstelektor i pedagogikk.

Del 5 av 9: Hvilke verdier gjenspeiler teknologien? Fredrik Syvertsen, administrerende direktør i Ikt Norge.

Del 6 av 9: Hva er den politiske motivasjonen til at barn og unge skal ha et trygt og godt digitalt liv? Torstein Solberg Torstvedt, skolepolitisk talsperson i Arbeiderpartiet.

Del 7 av 9: Hva er grunnlaget for barn og unges digitale medborgerskap? Isa Maline Isene, styreleder i LNU.

Del 8 av 9: Hvordan kan læreren bruke foreldre som en ressurs? Medlem i lærernes profesjonsetiske råd og mobbeombud, Bodil Houg.

Del 9 av 9: Panelsamtale – svar på spørsmål fra publikum.

Kronikk i forskning.no: Er jeg meg selv, eller er jeg et produkt av digitale medier?

Dagbladet.no: Ofrer vi barna på It-selskapenes alter?

Podcast fra Itslearning: Digital dømmekraft for skolebarn

Ublogg.no: Kunsten å leve et godt digitalt liv


Samling av norske læringsressurser i nettvett

Bla i boken her
Boken kan kjøpes her