Foto: Shutterstock / Media_Photos.

Produktplassering blir mer lovlig – men ikke i barneprogrammer

Ved å snu på noen setninger i kringkastningsloven blir produktplassering på tv litt mer lovlig fra 1. mai 2025. Men fremdeles skal barn beskyttes mot slik ubevisst påvirkning

Produktplassering betyr at noen betaler for å få en vare, tjeneste eller et merke vist frem i en tv-serie, film, Youtube-video eller lignende. Hvis for eksempel influenseren drikker en bestemt brus under sending, og har fått penger fra brusprodusenten for å gjøre det, da kalles det produktplassering.

Det er ikke lett for deg og barna å oppdage slik skjult reklame. Se en test lenger ned.

Produktplassering er forbudt i barneprogrammer

Man må nesten være tredje generasjons jurist for å kunne se forskjellen på den gamle lovteksten og den nye når det gjelder produktplassering. Den gamle lovteksten sier at produktplassering er forbudt, med unntak av filmer, sportsprogrammer og lette underholdningsprogrammer.

Den nye lovteksten sier at produktplassering er lovlig, med unntak av nyhetsprogrammer, forbrukerprogrammer og religiøse programmer.

Forskjellen ser ut til å være at nå er det lov med produktplassering i litt flere programtyper.

Den gamle loven sa det er lov med produktplassering i for eksempel «lette underholdningsprogrammer». Det må bety at den nye lovteksten tillater produktplassering også i «tunge underholdningsprogrammer». Det uttrykket står ikke i loven, men kan på et vis utledes av teksten.

Sagt på en annen måte: Nå er det tillatt med produktplassering i uaktuelle dokumentarer og programmer om tungt tilgjengelig samtidsmusikk, blant annet.

Likheten mellom begge lovteksten er at barn skal beskyttes. Produktplassering er forbudt i barneprogrammer. Den gamle loven sa «programmer som er særlig rettet mot barn». Den nye loven sier «barneprogrammer».

(Lenkene ble besøkt 11. april 2025. Det kan hende at når du leser dette, så er lenken til den gamle loven blitt oppdatert til ny lov.)

Den nye lovteksten sier:

«Produktplassering i kringkasting og audiovisuelle bestillingstjenester er forbudt i nyhets- og aktualitetsprogrammer, forbrukerprogrammer, religiøse programmer og barneprogrammer. Produktplassering er forbudt i programmer som er produsert eller bestilt av NRK eller tilknyttede foretak.»

Fortsatt må produktlpassering varsles i begynnelsen og slutten av programmet, samt etter reklamepause. Men dette kravet gjelder ikke programmer som hverken er produsert eller bestilt av tjenestetilbyderen. Du blir altså ikke varslet om produktplassering når du ser James Bond-filmer.

Spin-off-produkter er ikke nevnt i lovendringen.

Behøver ikke være penger involvert

Det behøver ikke være penger involvert for at noe skal kalles produktplassering. Loven sier at også «liknende vederlag» regnes som betaling. Her er det bare fantasien som setter grenser. Kanskje influenseren får låne en hytte i sommerferien mot å vise frem et produkt i sin sending?

Men dersom influenseren har fått en gratis brus uten ytterligere betaling eller fordel, regnes det ganske sikkert ikke som produktplassering. Lovteksten sier: «Gratis levering av varer eller tjenester som ikke har en betydelig verdi, regnes ikke som produktplassering.»

Medietilsynet kan hindre skadelig innhold

Loven sier at Medietilsynet kan gå til tiltak for å hindre utenlandske fjernsynskanaler som sender innhold som kan være skadelig eller alvorlig skadelig for mindreårige, med mindre det ved valg av sendetid eller ved egnede tekniske tiltak har blitt sørget for at mindreårige beskyttes mot slikt innhold.

Oftere teksting av programmer

Den nye loven krever at programprodusentene skal utføre «forholdsmessige tiltak» for å tekste innslagene.

Fire prosent norsk

Strømmetjenester fra andre EØS-land som retter seg mot det norske markedet, får en slags tv-skatt på fire prosent av sin norske omsetning. Slike selskaper må ta fire prosent av sin norske omsetning og investere beløpet i norske produksjoner.

EU-direktiv

Kringkastingsloven endres som følge av endringer i EU-direktivet om audiovisuelle medietjenester (AMT-direktivet), skriver Medietilsynet som har en samleside om regelverket knyttet  til kringkastning.

Det kan komme ytterligere regler i form av forskrifter.

Test deg selv

Det er for eksempel mye produktplassering i Youtube Kids. Sjekk om barna forstår når det er produktplassering i innslagene.

Det er også mye produktplassering i spillefilmer. Du kan teste deg selv og barna ved så se filmen «Norske byggeklosser» og notere hvor mange produkter dere antar er plassert mot betaling. Etter  ha sett filmen, kan dere se fasiten her (produktliste et stykke ned på nettsiden).

(Hovedbilde øverst: Shutterstock / Media_Photos.)