Foto: Shutterstock.com

Barn kan bli fristet til å bruke tusenvis av kroner i spill

Populære spill som FIFA, Overwatch og Rocket League er formet slik at man kan kjøpe innhold i spillene, helt til forbrukeren selv setter grensen, sier Rune Mentzoni, førsteamanuensis ved Institutt for samfunnspsykologi på UIB.

Rune Mentzoni, førsteamanuensis ved Institutt for samfunnspsykologi på UIB.

Det er ikke lenger slik at man kun betaler en pris for et spill for så å få alt inkludert. Mange spill i dag har en ordinær innkjøpspris, og i tillegg kan man kjøpe mer innhold i spillet oppå det igjen.

Dette kan gi direkte fordeler i spillet slik at det blir enklere å få fremgang, eller så kan det være kosmetiske aspekter som gir mer personlighet og stil til spillkarakteren, forteller Rune Mentzoni ved Universitetet i Bergen, som selv har en stor lidenskap for spill.

FIFA, som er et populært spill blant både barn og voksne, er et eksempel. Man kan bruke ekte penger i et modus i spillet som heter «Fifa Ultimate Team». Her er målet å bygge opp et fotballag fra bunnen av. Ved å bruke ekte penger får man kosmetiske oppgraderinger med drakter til fotballagene, og i tillegg kan man kjøpe kortpakker med fotballspillere til laget sitt. Disse kortpakkene er en slags digital versjon av fotballkort, sier Mentzoni.

Noen ganger når man kjøper innhold i spill vet man hva man får, men i FIFA er dette mer et slags lotteri hvor vinnerpremien blir en forundringspakke, sier Mentzoni.

– Man kjøper en kortpakke, men vet ikke hva den inneholder. Allikevel håper man på en gevinst i form av noen av de beste fotballspillerne i FIFA. Det kan sammenlignes med et lotteri der man betaler penger med ønske om å få en verdifull premie, men i realiteten er sannsynligheten for å vinne ganske liten. Allikevel blir det en drivkraft for å bruke mer penger for å åpne flere pakker, sier Mentzoni.

FIFA var det mest solgte spillet til konsollen PlayStation 4 i 2016.

Falskt håp om å vinne

Mentzoni forklarer at det finnes populære YouTube-videoer av personer som spiller FIFA på profesjonell basis. Disse viser frem elitespillere, og barn og unge som ser på kan få urealistiske forventninger til at også de kan skaffe seg lignende fotballspillere på kort tid.

– Men videoene er jo redigert, og den reelle pengesummen og antallet forsøk som er brukt på å åpne utallige spillerpakker som ikke er like verdifulle, blir skjult. På den måten kan barn og unge få en kunstig, høy forventing om hvor enkelt det er å få de beste kortene. Men man kan bruke tusenvis av kroner i FIFA uten å få tak i Ronaldo eller Messi av den grunn, sier Mentzoni.

Små barn kan ha utfordringer med å forstå den reelle pengebruken i spillet, samt hvor lav sannsynligheten er for å få de beste spillerkortene i FIFA, sier Mentzoni. For eldre barn som forstår at dette er tilfellet, så er det også andre mekanismer som frister til kjøp i spillet.

– Det er en slags læringsmekanisme i FIFA. Når man kjøper og åpner en del pakker, så får man belønninger underveis. Nye fotballspillere er fortsatt en oppgradering av laget ditt, så det blir en ny drivkraft for å fortsette å kjøpe flere pakker. For noen barn er dette ikke noe stort problem. De synes at det er gøy og prøver seg frem mest for spenningens skyld. For andre derimot, kan fristelsen bli stor, sier Mentzoni.

Foreldre bør gjøre seg kjent med hvilke mekanismer som finnes i et spill der man kan bruke ekte penger, sier Mentzoni.

– I noen spill vet man hva man betaler for, men i FIFA er det mer i form av et lotteri. Så da kan man gjøre barna bevisst på akkurat dette fenomenet. Man bør bli enig om et pengebeløp, hvor det er en grense for hvor mye penger barna skal få bruke i et spill. Så må man gjøre barna bevisst på at sjansen for å få de eksklusive kortene er svært liten, sier Mentzoni.

Slik selges spill i dag

To ytterligere spill som er verdt å nevne er Overwatch, et populært skytespill, og Rocket League, en blanding av fotball og bilspill. Disse spillene har også en økonomisk modell der man kan kjøpe innhold for ekte penger, sier Mentzoni.

– I motsetning til FIFA, der man får direkte fordeler i spillet, handler Overwatch kun om kosmetiske forbedringer. Man får belønninger som kalles «loot crates» når man spiller, og man kan i tillegg kjøpe flere slike for ekte penger. Loot crates inneholder kostymer til spillfigurene, og gir ingen andre fordeler utenom det. Dette kan dempe fristelsen til å bruke ekte penger, selv om det alltid er noen som blir veldig ivrige på å skaffe seg ulike kostymer, og som av den grunn må prøve seg frem mange ganger for å få det de ønsker, sier Mentzoni.

Rocket League er enda mildere på kjøpepresset, sier Mentzoni. Her får man automatisk belønningskister, men må bruke ekte penger for å kjøpe nøkler for å åpne disse. Man kan også bytte nøkler med andre spillere, noe som gjør det enklere å få tak i bestemte ting som man ønsker i spillet.

– Det finnes også eksempler på spill der man vet nøyaktig hva man kjøper. League of Legends og Dota 2, som er strategibaserte e-sportspill, har en slik modell. Her betaler man for å låse opp en karakter, og dette gir ingen fordeler i spillet, men man kjøper en figur som gir en annen måte å spille på, sier Mentzoni.

Illustrasjonsfoto: Shutterstock.com