Foto: Shutterstock.com

17. mai og deling av barnebilder

REGLER FOR DELING AV BILDER: Vi har samlet en rekke artikler som forklarer reglene for bildedeling. Spesielt på 17. mai deles det mange bilder.

Publisert

Forskning

Koronastengte barnehager har endret småbarns skjermvaner

UNDERSØKELSE: Skjermvanene til barnehagebarn i Norge kan ha blitt endret på permanent basis etter koronautbruddet, viser ny undersøkelse gjort på oppdrag fra Barnevakten. Barna bruker mer tid på skjerm, men barn med norske foreldre bruker skjermene noe forskjellig enn barn til innvandrerforeldre.

Publisert

Halvparten av barna spiller spill med 18-årsgrense

Over halvparten av 11-12-år gamle gutter har spilt spill med 18-årsgrense. I tillegg har nesten fire av ti barn kjøpt innhold i spill uten å spørre foreldrene om lov først. Og stadig flere jenter spiller spill, viser ny undersøkelse.

Publisert

5 av 10 foreldre er bekymret for dataspillingen

En ny undersøkelse viser at halvparten av foreldrene er bekymret for barnas dataspilling. Men mye spilling er ikke nødvendigvis et problem, ifølge Blå Kors som behandler folk som er blitt avhengige.

Publisert

Ressurser

Alt foreldre bør vite om Youtube

Youtube har en enorm innflytelse blant barn og unge, både positivt og negativt. Her viser vi hvordan foreldre kan redusere risikoen for at barna utsettes for skadelig innhold og uønsket reklame.

Publisert

Forbrukerrettigheter ved kjøp av apper og spill

Har du kjøpt feil dataspill til barnet ditt, lastet ned en app som du angrer på eller er reklameteksten til dataspillet totalt på villspor fra virkeligheten? Les om dine rettigheter her.

Publisert

Hvordan sette opp Ipad og Iphone for barn

Foreldre kan gjøre Ipad og Iphone tryggere for barn ved å velge gode innstillinger. Det kan hindre at barn kjøper innhold uten foreldres tillatelse, laster ned uegnede apper og spill og besøker nettsider som de ikke skal.  Men helt vanntett er ikke systemet.

Publisert

Relaterte artikler

Facebook skulle avsløres i annonsekampanje

Appen Signal lagde en annonsekampanje som på en kreativ måte viste hvor mye Facebook vet om ditt liv. Signal hevder at kampanjen ble stengt av Facebook.

Publisert