Foto: Colourbox

Det reklamen ikke forteller deg

Nesten alle i reklame- og motebransjen retusjerer. Det vanligste er å gjøre modellen slankere, endre på proporsjoner eller kroppsdeler, fjerne urenheter i huden og sminke modellen digitalt, forteller talsmann Runa Fjellanger i Ungdom mot retusjert reklame.

Foto: Privat
Runa Fjellanger i Ungdom mot retusjert reklame. (Foto: Privat)

(Artikkelen er fra 2015) Den 22 år gamle studenten bor i Oslo og går på forfatterstudiet. Hun har vært talsperson for Ungdom mot retusjert reklame siden 2012. Hun forteller til Barnevakten at det var skjønnhetspresset mot ungdom som engasjerte henne:

– Jeg kjente det på kroppen selv. Skjønnhetspresset har blitt så ekstremt og så omfattende at det har blitt unormalt å være fornøyd med kroppen sin. Det må vi gjøre noe med.

Men hva er egentlig retusjering i reklame, og hvor utbredt er denne praksisen? Disse spørsmålene søkte vi svar på hos Fjellanger:

– Nesten alle i reklame- og motebransjen retusjerer. Det vanligste er å gjøre modellen slankere, endre på proporsjoner eller kroppsdeler, fjerne urenheter i huden og sminke modellen digitalt. Uansett hvor konvensjonelt pen en modell i utgangspunktet er, så blir hun eller han retusjert i de fleste reklamer.

Rammer ungdommer

Fjellanger forteller at slik redigering av modeller dytter frem et uoppnåelig skjønnhetsideal på unge:

– Mange snakker mest om de verste eksemplene, der hoftene er like smale som hodet, men det er like problematisk med den retusjeringa vi nesten ikke merker. Det er den retusjeringa som i størst grad påvirker oss og det bildet vi har av hvordan vi skal se ut, nettopp fordi vi ikke tenker over at den pusher på oss et uoppnåelig skjønnhetsideal. Det ekstreme skjønnhetspresset har store konsekvenser for ungdoms forhold til egen kropp og utseende og for selvtillit, selvfølelse og selvbilde. Den ekstreme konsekvensen av dette er spiseforstyrrelser. Minst 50.000 norske kvinner lider av spiseforstyrrelser, og anoreksi er den tredje vanligste dødsårsaken for unge kvinner i Europa.

Det å ha et negativt syn på egen kropp er også blitt mer allment, fortsetter Fjellanger:

– Det har blitt veldig vanlig å ha et dårlig forhold til sin egen kropp. Ikke bare er de ekstreme konsekvensene av dette farlig, men dårlig selvtillit forhindrer ungdom i å gjøre det de vil. Hvis du føler deg stygg og feit er det for eksempel vanskeligere å rekke opp hånda i klasserommet. Vi har et stort problem når halvparten av 15-årige jenter føler de er for tjukke selv om de ikke er det.

Ønsker mer bevissthet

Ungdom mot retusjert reklame arbeider på flere arenaer, forklarer Fjellanger. De satser på politisk påvirkning, mediearbeid og aksjoner, inkludert en kampanje 6.-19. mai. Pressekontakten forteller at de merker retusjert reklame med advarsler som sier ifra om at den type reklame kan være skadelig. Og tilbakemeldingene fra publikum er gode:

– Vi får mange gode tilbakemeldinger fra både jevnaldrende og foreldre! Mange i reklame- og motebransjen mener at tiltaket ikke vil hjelpe. Det er jeg for det første uenig i, men ikke minst er det skummelt at de som blant annet selger blader som pusher dårlig selvtillit, avviser et av de få forslagene til hva vi kan gjøre for å minske skjønnhetspresset. Noe må gjøres og det må gjøres nå!

Les mer om retusjering av reklame på aktivisme.no

Fjellanger har også noen ønsker for de som leser denne artikkelen:

– Jeg håper at de som leser barnevakten.no snakker med barna om kropps- og skjønnhetspress og at de tar barna på alvor. Problemet ligger ikke hos 14-åringene som poster selfies på Instagram, men ved industrien som tjener seg søkkrike på barn og unges falmende selvtillit.


Få oppdatert informasjon samt tips og råd om barns mediebruk:

Bli medlem av Barnevakten