Foto: Shutterstock.com

Kjøp i spill og app – hvordan fungerer det egentlig?

Er apper og spill som utgir seg for å være gratis egentlig det? Og hvordan fungerer hele systemet med mulighet for kjøp av mer innhold i app og spill?

Før var det slik at man kjøpte et spill eller et dataprogram, og sluttsummen var det ene beløpet man betalte. Men salgsmodellene for spill og apper har blitt langt mer kompliserte de siste årene. Noe er gratis å laste ned, men i praksis kan man allikevel bruke store summer inne i spillene. Andre ganger er det flere alternativer å velge fra, og ulike priser på et produkt. Det hele kan være ganske forvirrende til tider.

Finnes det egentlig noe som er helt gratis? Det krever tid og penger for å utvikle digitalt innhold, så det svært sjeldent slik at eiere gir bort produktet sitt av ren godvilje. Man bør alltid spørre seg selv – hva får selgeren igjen av at jeg laster ned og bruker dette produktet?

Er den gratis appen et lokkemiddel for å kjøpe andre produkter fra utvikleren? Eller handler det om å få deg hektet nok til at du eventuelt bruker ekte penger for å komme deg videre i et vanskelig spill?

Noe av det positive for forbrukeren er at tilgangen til spill og apper øker, og man får større frihet for hvor mye man ønsker å bruke av midler på et spill. Hvis en app eller et spill er gratis, kan man prøve det først for å se om det faller i smak, før man eventuelt legger ut penger i spillet.

Men den nye salgsmodellen stiller også større krav til foreldre og barn. Blant annet må man ta forhåndsregler slik at poden ikke handler ukontrollert i diverse nettbutikker for app og spill. Et eget passord som kun de voksne kjenner til kan være fornuftig, eventuelt å benytte seg av gavekort når poden disponerer sin egen smarttelefon eller nettbrett. Man bør sette seg inn i ulike typer apper og spill, og hvilken modell de bruker for å tjene penger.

Kjøp av spill til PC og konsoll

Spill lanseres i flere kategorier når det gjelder kjøp, men man kan grovt sett skissere tre varianter. De spillene som kan lastes ned gratis, men som byr på mulighet for å kjøpe mer innhold i spillet. Spill der man får alt av innhold i ett beløp. Og spill som har én kjøpspris, men der det er valgfritt å kjøpe mer innhold i spillet.

«Free to play» er såkalte spill som er gratis å laste ned, men der man kan kjøpe mer innhold, noe som ofte er nødvendig for å bedre kvaliteten på spillet. Det er ikke noe pålegg om å kjøpe mer innhold, men ofte blir det fristende etter hvert som man blir god i spillet. Det kan hende at man kan kjøpe drakter og utstyr til karakterer i spillet, nye krefter eller våpen som hjelper deg, eller flere baner å spille på. På den måten får man altså en fordel mot de som spiller gratis, og for virkelig å nå til toppen er det mer eller mindre nødvendig å spandere på seg noen kroner.

Spillet Paragon er et eksempel på dette. Man får en gjennomført opplevelse og tilgang til spillet når man laster det ned gratis, men man kan kjøpe flere utfordringer, drakter og hjelpemidler for ekte penger. Du kan sammenligne det litt med en bil med og uten tilleggsutstyr. Etter hvert blir det kanskje innmari fristende med skinnseter og felger med LED-lys.

Det er absolutt mulig å få tak i spill som man kun betaler én sum for, og hvor det er det hele man betaler. Men i all realitet blir dette mindre og mindre vanlig. De fleste spill i dag tilbyr en eller annen form for merkjøp, i ulik grad. Konsollen Nintendo Switch, selv om det er en ganske fersk konsoll, virker imidlertid å ha en del spill som havner innenfor denne kategorien hvor man kun betaler en pris for hele spillet. Selv om det finnes unntak, med for eksempel Zelda: Breath of the Wild, og såkalte amiibo-figurer, som kan kjøpes utenom spillet.

Siste kategori er spill som man betaler en engangssum for, samtidig som det er fullt mulig å kjøpe mer innhold. Dette er den største kategorien på markedet for tiden. Muligheten for merkjøp kan være alt fra klær og utstyr til figurene i spillet, til tilleggspakker som utvider historien i spillet og som åpner for flere oppdrag og nye kart å bryne seg på.

Overwatch er et godt eksempel i denne kategorien, hvor man får en fullverdig opplevelse for engangssummen. Man kan spille på alle kart og med alle figurer som andre spillere, men ved å bruke noen ekstra kroner kan man kjøpe flere kostymer, våpendesign og dialogalternativer til figurene i spillet. FIFA er et annet eksempel, der man kan kjøpe flere «pakker med fotballspillere» til ultimate team, der man konkurrerer mot andre på nett.

Denne kategorien er som nevnt den mest utbredte, og de fleste spill på markedet i dag har mulighet for merkjøp. Ofte kommer det utvidelsespakker som utvider spillverdenen eller historien. Disse kan kjøpes enkeltvis, eller så kan man kjøpe et såkalt «season pass», som er enda en engangssum som gir deg tilgang til all fremtidig nedlastbart innhold til spillet.

Om du fortsatt henger med, så skal også en siste nyanse nevnes. En del spill kan kjøpes i flere utgaver – en ordinær utgave til normalpris (standard), og så finnes det gjerne en eller flere spesialutgaver som koster noe mer. Kommende Star Wars Battlefront 2 er et godt eksempel på det, med en standardutgave som kan kjøpes for en gjennomsnittspris for nye spill til PlayStation til 599 kr. For 779 kroner derimot, får man mer utstyr og spesialdrakter til noen av karakterene. Så for hardbarka fans av serien kan nok dette være et fristende kjøp.

Allikevel har man da altså valgfriheten for de som vil ha det «lille» ekstra.

Hva med appene?

Mens data- og konsollspill kan inndeles i tre hovedkategorier, så blir det enda mer forvirrende i appverdenen. Utvalget av gratisapper er enda større, og måten tilbyderne tjener penger på er mer variert. Også her har du apper som kjøpes til fullpris, der man får et helt produkt for pengene.

Er tid valuta? Selv om man laster ned en app «gratis», så må utviklerne allikevel finne måter å tjene penger på. Og tiden din er definitivt en av måtene du betaler på. YouTube er et glimrende eksempel på det. Man kan se så mange videoer som man ønsker uten å betale en eneste krone. Men disse videoene er ofte koblet opp mot reklame i forkant. På samme måte er mange gratisapper knyttet opp mot små reklamesnutter, eller reklamebannere som dekker deler av spillskjermen.

Noen spill gir deg for eksempel et visst energinivå, der du kan spille så og så lenge før energien går tom. Da kan man enten kjøpe mer energi for ekte penger for å fortsette spillet, vente et gitt antall minutter eller timer, eller se en reklamevideo for å få mer energi. Noen spill oppfordrer deg også til å dele statusoppdateringer om spillet på sosiale medier, mot goder og fordeler i spillet. Dette er en måte for produsenten å øke brukermassen sin på jo flere som laster ned appen eller spillet.

En hel del spill lanseres også i to typer, gratis og kjøpsvariant. Den som er gratis er ofte fulladet med reklame, noe som kan være irriterende i lengden. Allikevel får man teste og se om spillet faller i smak, og man kan kjøpe seg fri for reklame dersom man ønsker.

New Star Soccer er et eksempel på en type app som tilsynelatende er gratis, men der du nesten må punge ut med penger etter hvert. Dette er et managerspill der du skal håndtere en fotballspiller på mange fronter. For å klare deg på banen er du avhengig av energidrikker, utstyr og lønning av gode trenere. I starten av spillet går det meste som smurt, men så blir det vanskelig, og man kommer ikke forbi et visst nivå med mindre man bruker ekte penger. Så da har du blitt lokket inn i spillet, og kanskje fristet til å å betale for å holde på mer med spillet.

Det finnes helt klart gratis spill som man kan fullføre uten å bruke en eneste krone. Der utviklerne er mer eller mindre gode på å legge opp spill slik at de er utfordrende nok, men med mulighet til å kjøpe hjelpemidler som demper vanskelighetsgraden betraktelig. Andre utviklere lager hindringer som er umulige, slik at du er helt avhengig av å kjøpe slike hjelpemidler.

Angry Birds er et eksempel, der man kan kjøpe juveler for ekte penger, i prisklasser fra tiere til hundrelappen. Spillet er passe enkelt i starten, men blir utfordrende etter hvert. Og da kan det bli fristende å kjøpe hjelp for ekte penger. Juvelene kan åpne opp for høyere poengsum i spillet, og høy poengsum må man ha for å gå videre til neste nivå.

Og så har man jo en hel rekke spilltitler med merkevarenavn som Lego, Star Wars, Frost og andre figurer og tema som barn kjenner til. Dette kan være fullverdige spill, som er helt og holdent gratis, eller det kan være kjøpeelementer også i disse spillene. Uansett vil disse spillene ha en indirekte effekt som reklame for produsenten, enten man ender opp med å se filmen på kino, eller kjøpe dukkesettet med Disneymotiv. Det samme gjelder for tv-serier, der salgsvarer innen flere kategorier går om hverandre som både leker, spill og film.

En variant som ennå ikke er nevnt, er spill som utgis med episodisk innhold. Altså, der du laster ned episode én i spillet helt gratis, eller til en billig penge. Så slipper utviklerne kommende episoder etter hvert som de blir tilgjengelige, og man kan velge mellom å kjøpe episodene enkeltvis eller som helhet.

Fordelen her er at man får tidligere tilgang til spillet, da utvikleren ikke må lage spillet ferdig før man får det. Og man får testet ut spillet for å se om det faller i smak, slik at innsatsen ikke blir så stor i første omgang.

Det meste av spillene som selskapet Telltale utvikler, faller i denne kategorien. De har laget spill med tema fra Minecraft og Batman, med episodisk innhold.

Forskrekket eller forvirret?

Slik fungerer altså den nye økonomien på den digitale fronten, med alle sine fordeler og ulemper for deg som forbruker. Mange barn og unge kan nyte et stort utvalg av spill uten å betale en eneste krone. Kanskje går man lei av mange titler før det er behov for å kjøpe mer innhold, andre barn går for de mest innholdsrike variantene av spillene for å virkelig få rikelig utbytte av et spill de virkelig liker. Med mulighet til å kjøpe og laste ned mer innhold senere, forlenges opplevelsen med et spill de er blitt virkelig glad i.

Uansett bør man alltid vurdere hvilke profittmuligheter som ligger bak ulike spill og apper, og lag gode avtaler med barna i forkant før lommeboka uforutsett løper fra deg.