Lego Super Mario: startbanen

LEGO-sett med skjerm- og app. Utvikler anbefaler appen fra seks år.

Anmeldelse: Super Mario med venner (og fiender) drar ut fra TV-skjermen og inn på stuegulvet. LEGO Super Mario kombinerer skjermrelatert innhold med lek utenfor spillverden.

Det er nesten førti år siden Mario dukket opp på skjermen for første gang. Og den blå- og rødkledde rørleggeren har sjarmert oss atter en gang. Fra tredimensjonalt plan i den virtuelle verden, tar helten nå ut på stuegulvet i fysisk form.

LEGO har nemlig lansert en rekke byggesett som er basert på Mario-universet. Her kan man bygge sine egne baner, plassere ut fiender og hjelpemidler, så kan man leke med Super Mario på samme måte som man ville gjort i spillet.

Lego Super Mario: startbanen

Kategori: LEGO-sett med skjerm- og app
Utvikler: LEGO

Første trinn er å gå for startsettet dersom man skal begi seg ut på dette. Deretter finnes det flere utvidelser som kan bygges inntil denne igjen. Bosskamp på Bowsers slott, Toads skattejakt eller Kong Boo og en hjemsøkt hage.

Her er det mange muligheter til å bygge ut opplevelsen, vel så lenge man er villig til å punge ut og betale for ekstrapakkene naturligvis. Disse koster jo både kroner og øre.

Vi har kun testet selve startsettet, og ikke noen av utvidelsene. Men vi antar at disse bygges opp og kobles til startsettet på et eller annet vis. Slik at Mario beveger seg også ut på disse flatene.

På det vis kan det være med på å gi barn insentiver til å leke med noe spillrelatert, men utenfor skjermen. Vel, selv om Mario på sett og vis har en liten LCD-skjerm, og man kan bruke mobilappen til å få en utvidet lekeopplevelse. Mer om dette lengre ned i artikkelen.

Når man åpner forpakningen er LEGO-brikkene fordelt i flere, nummererte poser, slik som med andre LEGO-sett. Dette er pent og oversiktlig slik at man ikke behøver å lete seg i hjel for hvert eneste byggetrinn.

Selve Mario figuren er noe av det første man setter igang med. Han mangler bukser, så disse må settes på. Vel, først må man skru av dekselet bak og legge inn et par batterier. Det hadde kanskje vært å foretrekke en klaff istedet for en skrue, men det er bare småpirk.

Så lyser den blå- og rødkledde helten opp. Bak forsiden ligger det en LCD-skjerm som skaper ansiktsbevegelser. Det kan være smil og øyne og munn som beveger seg. I praksis gjør det at krabaten blir mer levende.

I tillegg er det en aldri så liten høyttaler her. Denne gir fra seg både lyder og musikk. Enten man samler inn penger, eller hopper på fiender, så får man tilsvarende lyd fra Mario-figuren. Dette er defintivt med på å gi større innlevelse enn om lyden bare skulle ha kommet fra appen/mobiltelefonen i stedet.

Oppå dette er det enda mer teknologi bygget inn i helten vår.

Mario-figuren har fargesensorer og annet av målbare verktøy som gyro for eksempel. Alt dette «snakker» sammen med det man legger ut på banen. I tillegg så kan man koble dette ihop med en aldri så liten app for å få en utvidet opplevelse.

Det er ganske stilig å se at Mario gjenkjenner blå brikker som vann, og røde som lava for eksempel. På det vis kan barn få en smakebit av hvordan sensorer fungerer, og hvordan de klarer å lese omgivelsene sine.

Gyroen registrerer også når figuren hopper og beveger på seg. Så dette skaper igjen lydeffekter hos den lille krabaten.

Alle byggeinstruksjoner ligger inne i appen. Her veiledes man gjennom de ulike posene med LEGO-brikker. Dette er en ganske grei måte å gjøre det på, selv om det ikke er noen fysisk instruksjonsbok å lese i. Man kan vri og vende på perspektivet i appen for å se hvordan brikker skal ligge i forhold til hverandre.

I tillegg kan man spole frem- og tilbake. Prosessen er ganske intuitiv, og etter hvert byggetrinn er ferdig, får man en liten smak av hvordan teknologien fungerer. For eksempel, så vises en video av at Mario hopper oppå en goomba-figur, og så kan man gjøre det selv etterpå med den fysiske leken.

Byggeprosessen er heller ikke særlig krevende, selv om de yngste kan trenge litt hjelp av foreldrene sine. Fra start til slutt tar det rundt en time å bygge brikkene ferdig. Og da får man blant annet noen kjekkaser å vise frem som de her:

Utover disse figurene lager man altså plattformer og veier. Det er ikke veldig mange deler i startsettet, derav navnet «start». Men man får blant annet bygget et startrør, plattåer, skyer, to slott og slutten på banen representert ved et flagg.

Disse delene av banen kobles sammen med lange, flate LEGO-brikker. Prosessen minner litt om å sette ut togskinner. Så får altså Mario en løype å gå. Og det som er flott, er at barna kan lage nye veier og løyper for hver gang. Så her er det bare kreativiteten som setter grenser. Men det er jo noen praktiske begrensninger i og med at det ikke er så altfor mange deler som følger med startbanen.

Mange lurer nok på hvordan man faktisk leker/spiller med Mario etter at banen er lagt ut og klargjort?

Når Mario legges inn i startrøret begynner også «spillet». Så beveger man figuren bortover, og om man hopper oppå en goomba-figur, registreres det og det kommer en hoppe- og pengelyd som belønning.

Hopper Mario på en spørsmålskloss, så registreres det, og helten får kanskje en sum med penger eller en sopp med seg på reisen videre. Belønningen vises på den lille LCD-skjermen som er på figuren. Når det meste er gjort på banen, kan Mario nå flagget for å avslutte runden.

Ved å koble Mario-figuren til appen på mobil/nettbrett via bluetooth registrer også den det som skjer på banen. For eksempel så holder den tellinga på antall fiender overvunnet, mynter samlet inn osv. Det går også tid, så barna må komme seg gjennom banen før klokka teller ned til null.

LEGO Super Mario blander altså en fysisk leke med en skjermrelatert en. På den ene siden kan barn og unge være kreative, lage egne baner og bedrive noe skjermrelatert uten å være helt oppslukt i en skjerm.

Mario-figuren er flott fremstilt med lyder og mimikk – noe som gjør helten levende og interessant. Alt av lydeffekter og musikk er gjenkjennbart fra spillet, og fungerer dermed som en forlenget arm av konsollutgaven av Super Mario.

Det er også et element av læring her. For tro det eller ei, så kan man se på dette som en førløper til at barn lærer koding. Selve figuren tolker bevegelse, farger og strekkoder via sensorer. Barna bygger også en fysisk bane som helten skal følge med momenter av hvis-det-skjer, så skjer-det. På samme måte som om man skulle ha kodet bevegelser i et spill.

LEGO Super Mario kan også lære barn om hvordan spill er laget, og hva som må til for å holde interessen graden av utfordring gående i et spill.

Men det er ikke til å legge skjul på at startbanen er kortvarig. For å holde iver og interesse oppe, er det sterke insentiver til å skaffe seg flere LEGO-sett i serien. Startbanen vil neppe holde i seg selv i lengden.

På det vis fungerer jo allikevel de fleste leker, enten det er LEGO eller en annen produsent. Kjøper man en leke i en serie, vil man som oftest komplimentere med flere figurer, bygninger og annet gøy fra det bestemte universet.

Så jo flere tilleggsett man har til LEGO Super Mario, jo mer spennende og kreativt blir hele konseptet. Så det må man være obs på før man velger dette som neste, nye leketøy. For det kan jo koste en hel del i lengden.

Ellers er det mye kul teknologi her for Mario-interesserte barn.

Figurene er stilige, og det er gøy å faktisk bygge ut både helter og skurker her. Selve byggeprosessen kan være sosial og hyggelig både sammen med foreldre og venner. Og etter hvert kan for eksempel barna lage en bane, som andre foreldre, søsken eller venner skal spille gjennom.

Her kan man altså være sosial og ha det gøy utenfor skjerm. Så blir det spennende å se hvordan LEGO tar konseptet videre. Hva slags andre tilleggspakker og muligheter vil dukke opp senere? Her er det mange muligheter som kan være verdt å følge med på.

Egnethet

LEGO Super Mario er enkelt å komme igang med og bygge både for de som er nye til eller kjent med LEGO-sett fra før. Gode, klare instrukser (uten tekst) forklarer fremgangen fra start til slutt. Appen er også tekstet på norsk.

Det kan være litt småknotete å komme igang for de yngste (utviklerne anbefaler produktet fra seks år). Men med hjelp fra foreldre, vil de fleste mestre dette.

Merk at man bør/må laste ned en app for å få byggeinstruksjoner og lignende. I appen kan man opprette en LEGO-konto til barna. Men man må ikke. De vil da kunne ta bilder av det de har laget og dele dette med andre i nettsamfunnet.

Når man skal lage en LEGO-konto blir foreldre bedt om å veilede i prosessen. De må da skrive inn sin e-postadresse for å få en aktiveringskode for kontoen. Deretter kan man legge inn et brukernavn for barna, fødselsdato og land. Her bør foreldre være obs på hva slags brukernavn og informasjon de legger inn. Foreldre bør også sette seg inn i vilkårene som gjelder.

Reklamefilm: