Playfinity Jumpgames

Aktivitetsleker.

ANMELDELSE: Digital "dings" gjør trampolinehoppingen smartere. Loggfør antall hopp, rotasjoner, backflips og mer. Delta i spill som krever fysisk aktivitet, og konkurrer mot venner og andre hoppere på nett.

Skjermtid behøver ikke å være passivt. Det finnes positive eksempler på konsepter som blander skjermbruk med fysisk aktivitet.

Og Jumpgames fra norske Playfinity tar trampoline-leken til neste nivå. Dette er en type utstyr som kombinerer trampolinelek med digitale spill og aktiviteter. Konseptet kan motivere barn og unge til å være mer fysisk aktive.

Med Jumpgames kan barn og unge konkurrere mot seg selv, skreddersy treningsopplegg og spill, eller utfordre trampoline-hoppere fra hele verden. Eller for å si det på en annen måte – trampoline-hopping vil neppe bli det samme etter at man har prøvd ut Playfinitys konsept.

Playfinity Jumpgames

Kategori: Aktivitetsleker
Utvikler: Playfinity

Jumpgames består av to deler. En fotlenke med sensor, samt en app som man laster ned gratis til mobiltelefonen. Sensoren brukes for å registrere antall hopp, backflips, tid, høyde og til og med rotasjoner.

Litt på samme måte som joggeturen blir «klokere» ved hjelp av en smartklokke, får hoppeaktivitetene en digital opptur takket være sensoren til Playfinity.

Det tar ikke lang tid for å komme i gang med opplegget til Playfinity. Med i forpakningen får man til og med batteri og en liten skrutrekker som åpner opp lokket på sensoren. Etter at batteriet er installert smyges sensoren enkelt inn i ankelstroppen – som altså er et elastisk bånd med en holder som festes rundt ankelen.

Etter det laster man ned appen, og så aktiverer man sensoren ved å trykke på en knapp. Vips så snakker mobil og teknologi-dings sammen.

Med en gang man starter appen vises en status-side. Her ser man hvor mange hopp man har hatt denne dagen, hvilket nivå (level) man er på, samt hvordan man ligger an sammenlignet med andre hoppere. Her sammenlignes resultater med andre brukere i Playfinity-universet.

Det kan være med på å motivere ved å skape konkurranse og et sammenligningsgrunnlag.

Playfinity-appen har også noen sosiale funksjoner. Blant annet kan man følge andre brukere for å se deres prestasjoner og aktivitetsnivå. Men det er ingen chatte-muligheter eller kommunikasjon utover det.

Uansett kan det være kjekt å søke opp brukernavnet til venner og familie slik at man kan følge deres fremgang dersom de benytter seg av Playfinity sine enheter.

Selve kjernen av Jumpgames ligger i navnet: At man går løs på en rekke spill. Det finnes en god dose for å komme i gang. I «5 pies» skal man hoppe og rotere i luften. «20 high» dreier seg om å hoppe så høyt man klarer, og i «Pisa» skal man hoppe helt til man når en sum av hopp som tilsvarer høyden til Pisa-tårnets 57 meter.

Dette er bare noen eksempler for å vise mulighetene som teknologien til Playfinity byr på.

I tillegg kan man lage egne spill fra bunnen av og bestemme hvilke regler som skal gjelde i disse. For eksempel at man setter en gitt tidsgrense, at man må fullføre en løype med et gitt antall hopp, rotasjoner og backflips, eller at man må nå en bestemt høyde.

Så her er det rom for kreativitet og mulighet for å sette opp egne utfordringer og treningsprogrammer.

Jumpgames er et spennende konsept som gjør trampoline-hoppingen hakket mer motiverende og smart. Ved å delta i ulike spill følger barna «treningsprogram» samtidig som de konkurrer mot egne og andres resultater.

I tillegg kan man følge egen utvikling over tid og sette nye mål når man lager spill. Her kan det være alt fra å nå et gitt antall hopp innen en tidsgrense, eller fullføre en kombinasjon av hopp, rotasjoner og backflips.

Man kan også spille flere om gangen ved å bytte på hvem som har sensoren. Og på den måten kan man utfordre venner og familier til tidenes hoppe-konkurranser.

Så klart er jo trampoline-hopping gøy også uten denne type tilbehør. Men med Jumpgames får man noen unike muligheter til å holde kål på statistikk og skape engasjerende spill-rammer. Og teknologien fremstår som gjennomtenkt og fungerer smertefritt og intuitivt.

Egnethet

Playfinity Jumpgames er enkelt å koble opp og for å ta i bruk. Utviklerne har satset på fysisk aktivitet som målområde og viser at skjermaktiviteter og teknologi kan brukes for å få barne- og ungdomskropper i bevegelse.

For noen kan det være ekstra motiverende å følge egen statistikk og fremgang. Eller ved å utfordre venner og familie til forskjellige hoppe-konkurranser.

Enheten fra Playfinity ser ut til å være robust og solid nok til å vare gjennom en hel rekke runder med trampoline-hopping. Ankelstroppene er fleksible og kan passe ulike kropper, også barn. Det finnes også en variant som passer for voksne, og man kan enkelt bytte selve sensoren mellom de to størrelsene.

Reklamefilm: