Shifu Plugo Count
Tilbehør til nettbrett. Utviklerne har satt målgruppen til barn mellom 4 og 10 år.
ANMELDELSE: Lær barna å telle og løse regneoppgaver ved hjelp av motiverende AR-teknologi. Her fylles endelig et tomrom med teknologi ved at barn kan lære både med skjerm og fysiske gjenstander samtidig.
Det er ingen tvil om at skjermene byr på en interaktivitet uten like. Med et hav av lærerike apper kan barn lære å lese, regne, språk, logikk, problemløsing og mye mer. Med en berøringsskjerm er alt det gode bare et tastetrykk unna.
Kritikerne vil samtidig hevde at barn lærer best ved å flytte og dra på fysiske objekter. Samhandling med omgivelsene med andre ord.
Shifu Plugo Count
Utvikler: Shifu
Og det er her serien med Plugo fra utvikleren Shifu fyller et tomrom som den digitale arenaen ikke har klart å fylle. Enkelt forklart er Plugo en rekke fysiske klosser som kan bli lest av kameraet til et nettbrett.
Så det du gjør med «klossene» påvirker også det som skjer på skjermen.
Mellomleddet er ikke mer eller mindre magisk enn det, noe som kanskje nettopp er Plugos styrke. Nemlig at dette er enkelt å bruke, samtidig som man får en bro mellom det barnet gjør med hendene og det som skjer i den digitale verdenen.
Med i pakken får man både de fysiske gjenstandene man trenger, samt appen som har nok innhold til å lære barna å telle, løse regnestykker og følge interaktive historier. Appen har også språkstøtte på norsk.
Så nøyaktig hvordan fungerer underverket spør du? Man kan kjøpe flere pakker i Plugo-serien. Det er en variant for å jobbe med regneferdigheter (count), en for å jobbe med geometri og konstruksjoner (link), ord og bokstaver på engelsk (letters) og piano (tunes).
Man kan kjøpe disse pakkene separat eller i en samlepakke hvor alle de tre førstnevnte følger med.
Det følger med et brett der man kan plassere nettbrettet i en slags holder. Her må man belager seg på å fjerne etui og beskyttelse for å få denne til å passe. Dette blir arbeidsbenken for alt av oppgaver som skal løses.
Å sette «maskineriet» opp går veldig raskt. Alle instruksjoner ligger inne i appen og det er ingen tungvinn kalibrering eller knoting utover det. Plugo settes opp og virker på få minutter og krever ingen form for batterier eller lading.
Enhetens kamera registrerer så det som skjer på matten, eller i det minste de kompatible klossene som man plasserer ut på denne. Det vil si at maskinvaren klarer å lese tall og regnesymboler. På det vis blir det en tandem mellom det som skjer på skjermen og det som skjer i det fysiske rom.
Og det skaper en merglede enn disse enhetene ville ha gjort hver for seg.
Plugo Count kan derfor by på motiverende oppgaver som åpner for læringsglede. Og dette kan være et utmerket redskap både til hjemme- og skolebruk. Teknologien kan også være et avbrekk eller et tillegg som byr på positiv skjermbruk.
Inne i appen finner man fem historier. Her er det alt fra fantasi og magi til skrekk og gru med monstre eller et spennende romeventyr.
Fortellerstemmen (vi har kun testet engelsk) byr på stor innlevelse og de grafiske elementene har fargerike og pene bilder. Det er gjort en skikkelig jobb med tanke på det grafiske oppsettet slik at det ikke bare blir terping på kjipe oppgaver.
Når det gjelder type oppgaver som barna skal eksponeres for, ja da kan man til en viss grad styre innholdet selv. Det vil si at man velger et slags pensum som igjen speiler typer oppgaver som dukker opp inne i appen og de fem historiene.
Man kan ha flere profiler til de ulike barna i husstanden og videre så kan man skrive inn barnets alder for at appen så automatisk skal velge type oppgaver. Eller så kan man gå inn og velge selv basert på en rekke spørsmål.
Her er det telleoppgaver, sammenligning, sekvenser, odde- og partall, subtraksjon, multiplikasjon, addisjon, tallenes posisjon og mer.
Så selv om det «bare» er fem historier i appen så endres oppgavetypene etter barnets alder. Og da er det mulig å endre på disse parameterne etter hvert som barna opplever mestring og trenger nye utfordringer å bryne seg på.
En gang i blant dukker det opp konsept som rett og slett bare fungerer. Shifu Plugo Count er enkelt å bruke og såpass intuitivt at selv barn på egenhånd kan sette i gang med dette prosjektet (muligens med litt hjelp den aller første gangen).
Det er ingen batterier eller tungvinn kalibrering. Her er det bare å laste ned appen og sette ut de fysiske klossene som følger med, og så fungerer det meste. Både app og «klosser» fungerer i tandem og responsen er svært god mellom det som skjer på skjerm og det som skjer på arbeidsbenken foran nettbrettet.
Med muligheten for å endre på pensum og oppgaver kan dessuten gjøremålene tilpasses barnets ferdigheter og mestringsnivå.
Alt i alt er Shifu Plugo Count et godt og gjennomtenkt produkt. Det er lite hokus pokus under panseret og kanskje er det like greit? Sluttresultatet blir noe håndfast og enkelt som både store og små kan komme i gang med enten det er til hjemme- eller skolebruk.
Egnethet
Shifu Plugo Count er enkelt å komme i gang med. Her er det bare å laste ned appen og åpne forpakningen til «klossene», så er man i gang. En voksen bør allikevel ta den første innkjøringen med å sette opp en profil til barnet, velge språk i appen og så videre. Etter det er man i gang!
Utviklerne har satt målgruppen til barn mellom 4 og 10 år. Man kan bytte på språk mellom engelsk og norsk, noe som også kan gi merlæring for de som vil lære seg å telle og regne ved hjelp av engelske uttrykk.
Ellers virker brikker og tilleggsutstyr til å kunne tåle en del. Ikke nødvendigvis til å bli kastet veggimellom, men til normal bruk. Det er ingen kjøpemuligheter eller reklame i appen da denne lastes ned gratis og fungerer i takt med de fysiske utstyret som man kjøper utenom.
Alle foto: Shifu
Reklamefilm:
Hvordan vurderer Barnevakten dataprogram og tjenester?