Shifu Plugo Link

Tilbehør til nettbrett. Utviklerne har satt målgruppen til barn mellom 4 og 10 år.

ANMELDELSE: La barna få jobbe med geometri, logikk og konstruksjoner i et konsept som kombinerer skjerm med fysiske byggeklosser. Plugo-serien byr på skjermglede, lek og læring.

Hva om man kunne kombinere det beste fra skjerm med det å kunne ta på og fysisk flytte gjenstander. Akkurat det har Shifu satt seg som mål å nå gjennom Plugo-serien. Enkelt forklart er dette en rekke tilbehør som fungerer i takt med et nettbrett.

Ved hjelp av kameraet på et nettbrett klarer nemlig enheten å plukke opp bevegelsene til fysiske klosser. Så bevegelsene man gjør i den virkelige verden påvirker også det som skjer i den virtuelle.  Alt er intuitivt og enkelt å komme i gang med slik at også barn klarer å mestre konseptet.

Shifu Plugo Link

Kategori: Tilbehør til nettbrett.
Utvikler: Shifu

Man kan kjøpe flere pakker i Plugo-serien. Det er en variant for å jobbe med regneferdigheter (count), en for å jobbe med geometri og konstruksjoner (link), ord og bokstaver på engelsk (letters) og piano (tunes).

Man kan kjøpe disse pakkene separat eller i en samlepakke hvor alle de tre førstnevnte følger med.

Det følger med et brett der man kan plassere nettbrettet i en slags holder. Her må man belage seg på å fjerne etui og beskyttelse for å få denne til å passe. Dette blir arbeidsbenken for alt av oppgaver som skal løses.

Å sette «maskineriet» opp går veldig raskt. Alle instruksjoner ligger inne i appen og det er ingen tungvinn kalibrering eller knoting utover det. Plugo settes opp og virker på få minutter og krever ingen form for batterier eller lading.

Shifu Plugo Link dreier seg om å utforske og løse oppgaver med magnetiske byggeklosser. Med i pakken følger det med femten klosser totalt. Her skal barna jobbe med emner og ferdigheter som geometri, logikk og konstruksjoner.

I appen følger det med fem ulike spill som sammen inneholder over 200 oppgaver. Det aller første byr på en skisse der man skal lage omrisset til et dyr eller en figur. Det kan være en skilpadde eller en slange. Belønningen er å få se dyret i aksjon i etterkant. Her lærer barna også navn på dyr.

Det neste spillet dreier seg om å hjelpe hovedpersonen med å samle en rekke skatter. For å gjøre dette må man lage konstruksjoner som gjør at spillfiguren når skatten.

Det er også et froskespill der man må lage tårn av stein for å hjelpe figuren med å fange fluer. Så er det et ordsøk-spill der man skal samle bokstaver til å bli et ord, og sist, men ikke minst, er det et mekanisk rettet spill der man skal koble tannhjul og få maskineriet inni et dyr til å fungere.

Alt i alt er det fem flotte spill som følger med i appen. Disse ser lekre ut rent visuelt, byr på en solid fortellerstemme og et godt lydspor. Her er det grafiske elementer som er fargerike og veldesignet på samme nivå som gode plattformspill.

Derfor oppleves spillene som innbydende og interessante også i kraft av måten de ser ut og oppleves på.

Shifu Plugo Link er et spennende konsept som gir en meropplevelse til skjermaktiviteten. Det man gjør på spillbrettet rent fysisk, påvirker det som skjer i appen.

Her får barna drive med problemløsing og meningsfylte oppgaver ved å jobbe fysisk. Så klart kan problemløsende oppgaver også fungere når de er utformet digitalt, men å finne løsningen kan være enklere når det hele er håndfast og mellom hendene på barna.

Appen byr videre på varierte oppgaver. Fra å jobbe med mekaniske innretninger og se hvordan noe må henge sammen fra A til Å, eller å skimte og forsøke å etterligne dyr og figurer og gjenskape disse.

Dessuten så heier programmet på barna når de gjør rett og teller ikke feil. Det finnes iblant flere veier til riktig svar, andre ganger er denne prosessen mer ensrettet. Uansett så er arbeidet mot målet spennende og motiverende for barn.

Noen ideer fungerer i praksis, andre høres bedre ut på papiret. Shifu Plugo Link gjør mye riktig ved å blande læring med lek. Det finnes mange spennende apper som kan lære barn alt fra å lese til å regne.

Det som allikevel gjør Shifus konsept unikt er evnen til å kombinere den fysiske og den virtuelle verdenen. Dette kan være en måte å gi barna positiv skjermbruk der de også får blikket og hendene ned på noe håndfast innimellom.

Og hele sulamitten er superenkel å komme i gang med. Alt av veiledning får man når man åpner appen og etter det er det bare å sette i gang med moroa.

Ikke minst er Shifus konsept noe som egner seg veldig godt dersom to eller flere skal samarbeide. Ved å jobbe med noe håndfast og fysisk kan en voksen eller en venn bistå barnet i byggeprosessen.

Egnethet

Shifu Plugo Link er enkelt å komme i gang med. Her er det bare å laste ned appen og åpne forpakningen til «klossene», så er man i gang. En voksen bør allikevel ta den første innkjøringen med å sette opp en profil til barnet, velge språk i appen og så videre. Etter det er man i gang!

Utviklerne har satt målgruppen til barn mellom 4 og 10 år. Man kan bytte på språk mellom engelsk og norsk, noe som også kan gi merlæring for de som vil bli bedre på engelsk.

Ellers ser brikkene og tilleggsutstyr ut til å kunne tåle en del. Ikke nødvendigvis til å bli kastet veggimellom, men til normal bruk. Det er ingen kjøpemuligheter eller reklame i appen da denne lastes ned gratis og fungerer i takt med de fysiske utstyret som man kjøper utenom.

Alle foto: Shifu

Reklamefilm:

Hvordan vurderer Barnevakten dataprogram og tjenester?

Les våre kriterer for programanmeldelser