Foto: Skjermdump

Mobil-lappen gjør barna digitalt tryggere

En ny tjeneste fra Telenor skal gjøre det tryggere og enklere for norske barn å ta i bruk sin første mobiltelefon. Mobil-lappen er en leken øvelse laget for barn mellom 8-11 år som enten har eller ønsker seg egen mobil.

Pressemelding

Hva gjør du om noen skriver noe stygt til deg? Hvis et spill er gratis å laste ned, betyr det at det ikke koster noe å bruke det? Dette er noen av spørsmålene som barna må ta stilling til når de «går opp» til Mobil-lappen. Tjenesten skal kartlegge hvorvidt poden er moden nok til å benytte egen mobil.

– Vi har utviklet tjenesten slik at barn kan lære mer om mobilbruk og bevisstgjøres på å ta smarte valg. Mange barn og foreldre har spørsmål og diskusjoner rundt mobilbruk og regler så det kan være fint for voksne å ta testen sammen med barna. Testen inneholder også tips og råd til foreldre i målgruppen, sier Berit Svendsen, administrerende direktør i Telenor Norge.

Ifølge Medietilsynets undersøkelser har omtrent én av tre barn under 8 år tilgang til egen mobiltelefon. Selv om det eksisterer mange råd til foreldre som gir barna sin første mobiltelefon, er det stor etterspørsel etter mer konkrete hjelpemidler.

En sjekkliste

I samarbeid med organisasjonen Barnevakten har Telenor Norge utviklet den nettbasert testen beregnet for barn mellom 8 og 11 år. Den fungerer som en sjekk på at barnet er forberedt på de utfordringene som følger med den første mobiltelefonen.

– Dette er på ingen måte en erstatning for den gode samtalen og mobilpraten mellom foreldre og barn, men det er en veldig god sjekkliste for mamma, pappa og barnet som skal snakke seg gjennom det som kan skje så fort barna får direktetilgang til internett rett i hendene sine, sier Svendsen.

Barnevakten er en foreldreorganisasjon som gir veiledning og råd om barn og medier. Sammen med Røde Kors, Medietilsynet og Telenor står Barnevakten bak Norges største skoleturné Bruk hue, som reiser land og strand rundt for å snakke med 6.- 10. klassinger om nettvett og nettmobbing.

– Mobiltelefonen åpner opp for fantastiske muligheter til kommunikasjon, underholdning og læring. Dessverre kan mobilbruk også by på noen utfordringer, og det er viktig med god informasjon og at man som bruker bevisstgjøres på rettigheter og forpliktelser, og på gode valg for å ta vare på seg selv og andre. Dette gjelder spesielt opplevelser med nettmobbing, svindel og tilnærminger fra andre som ikke vil barnets vel, sier Kjellaug Tønnesen i Barnevakten.

Vil bidra til gode opplevelser

Berit Svendsen er selv mor til barn med egen mobiltelefon, og hun er en sterk pådriver for at de unge skal ha gode mobilopplevelser.

– Vi er Norges største tilrettelegger for tilgang til internett via mobilen. Derfor tar vi ansvar for å skaffe til veie gode verktøy som gjør at foreldre kan lære barna å beskytte seg selv mot de farene som truer, konstaterer sjefen for Telenor Norge.

Testen kan tas via alle plattformer på: telenor.no/mobillappen

Vis Ressurser