
Danmark lanserer etiske råd for spill
Et medieråd i Danmark har lansert etiske regler for spill-leverandører, slik at spillene tar hensyn til barns rettigheter.
Spill kan blant annet:
- samle inn persondata fra barn og unge
- vise upassende innhold
- benytte manipulering for holde fast på spillerne
Etiske regler spill
Medierådet for Børn og Unge i Danmark aldersmerker danske tv-programmer og strømmetjenester, og veileder om barn og unges bruk av digitale medier. Dette rådet har nå utviklet etiske regler for spill. Det handler om design, sikkerhet, drift og så videre. Barnevakten har oversatt og forkortet de etiske reglene nedenfor. En mye mer presis og utfyllende tekst finner du i lenken over.
1) Spillet skal være utformet til barnets beste
- Gjelder spill som henvender seg til personer under 18 år. Barn og foreldre skal tas med i tilpasningen av tjenestene.
2) Vilkår skal kunne forstås av barn
- Vilkårene skal ta hensyn til barns rettigheter og legges frem på en kortfattet og enkel måte.
- Leverandøren skal fortelle om eventuell risiko, for eksempel at det kan forekomme diskriminering, trusler og så videre mellom spillere. Spillet skal ha løsninger som brukerne kan bruke dersom de opplever noe negativt. Standard innstilling skal være at fremmede ikke kan ta kontakt.
3) Innsamling av persondata skal være på et minimum
- Innsamling av persondata til kommersielle formål skal utelates.
- Innsamling av persondata skal forklares slik at barn forstår.
- Dersom barnet endrer en innstilling, skal spillet forklare risikoen, og la innstillingen kun gjelde den aktuelle spillrunden, for eksempel hvis barnet skrur på geolokasjon.
4) Spillet skal ikke servere skadelig eller ulovlig innhold
- Innhold skal tilpasses barns alder.
- Reklame skal tilpasses alderen og merkes tydelig.
- Spillets aldersvilkår skal avspeile barns rett til beskyttelse og utbytte.
- Leverandøren må sørge for at spillet blir oppført i PEGI og må tydelig vise PEGI-merkingen.
5) Det skal være enkelt å si fra om skadelig og ulovlig innhold
6) Spillet skal ikke benytte manipulerende design
- Mekanismer som presser barn, for eksempel gjennom tidspress eller følelsesmessig press, skapt av spillets univers og fortelling, skal ikke benyttes.
- Pushmeldinger skal være avslått som standard innstilling.
- Meldinger om venners ferskeste innlogging, skal være skrudd av.
- Kun personer under 18 år skal kunne sende beskjeder til barn, dersom barnet har godkjent personen.
- Spillet skal ikke påføre brukeren utgifter ved inaktivitet. Barnet skal ikke miste gjenstander, poeng eller lgnende ved pause fra spillet.
- Det skal være lett å logge ut og slette kontoen.
- Spillet skal ha innstillinger for faste pauser eller stillemodus.
7) Må forklare hvordan leverandøren tjener penger
- På en enkel måte må spill-leverandøren fortelle hvordan selskapet tjener penger og hvordan bidrar til det. Er det annonser, mikrobetalinger, abonnement eller annet?
- Standard innstilling skal være at kjøpemuligheter er avslått.
- Det skal være en maksgrense for hva barnet kan bruke av penger per dag og i uken.
- Spillet skal vise hvor mye ekte penger barnet bruker.
8) Spill-leverandøren må samarbeide med myndigheter og forskere
Også etiske retningslinjer for sosiale medier
De åtte retningslinjene for spill er utviklet av Medierådet for Børn og Unge i dialog med andre aktører, blant annet Anne Mette Thorhauge ved Universitetet i København. Medierådet har også skrevet etiske regler for sosiale medier.
Etisk råd for barnevennlig teknologi
Barnevakten har foreslått at man i Norge og EU innfører uavhengige etiske råd som kan legge føringer for hva som er barnevennlig teknologi, slik at politikere kan utforme regler som kan beskytte barn.
– Det er gledelig at Medierådet i Danmark går foran med å konkretisere barnevennlige etiske krav til teknologiselskapene. Vi håper at vi også i Norge kan samle gode krefter til å gjøre det samme og lage gode kriterier som spillselskap må forplikte seg på om de henvender seg til spillere under 18 år, sier Leif Gunnar Vestbøstad Vik som er daglig leder i Barnevakten (bildet over).
(Hovedbilde øverst: Foto: Shutterstock / Andrey Aboltin.)