The Holiday

Amerikansk romantisk komedie, 2005, vi anbefaler for ungdom

ANMELDELSE: En underholdende romantisk julekomedie fra 2005, om to kvinner som bytter hus i juleferien.

En juleklassiker fra 2006, som foregår i England og Los Angeles, med Kate Winslet, Cameron Diaz, Jude Law og Jack Black i hovedrollene.

Iris og Amanda sliter begge med kjærlighetsproblemer og vil komme seg vekk fra livene sine en liten stund. Iris fra sin jobb i avisen og sin lille koselige hytte på landsbygden i England, Amanda fra sin jobb som filmtrailerprodusent i storslåtte og luksuriøse L.A. De finner hverandre på en nettside for å bytte hjem i en periode, og drar av gårde rett før jul. Amanda finner fort ut at livet på landet kanskje ikke er for henne, og lurer på å dra hjem igjen med en gang. Men så dukker Iris sin bror, Graham, opp på døren, uvitende om at søsteren har reist på ferie. Plutselig er det litt mer fristende for Amanda å bli værende. Samtidig er Iris i ekstase over luksusen hun finner i Amanda sitt hus, og hun blir etter hvert kjent med Amandas kollega, Miles, og Amandas eldre nabo, Arthur. Begge de to kvinnene finner mye mer enn de hadde trodd, og må se på seg selv og livene sine på nytt.

The Holiday

Regi: Nancy Meyers
Sjanger: Komedie, drama
Skuespillere: Kate Winslet, Cameron Diaz, Jude Law, Jack Black m.fl.
Spilletid: 2t 15min.
Produksjonsår: 2006

The Holiday har etter hvert blitt en klassiker blant julefilmer, til tross for at det egentlig er ganske lite i denne filmen som handler om feiring av julen. Likevel får man en viss julestemning av all snøen i den delen av filmen som foregår i England, og romantiske komedier er man kanskje mer i humør for på denne tiden av året. Hvis man inkluderer Hanukka-feiring og nyttår, så er filmen i hvert fall riktig for årstiden. Filmen har en rekke kjente navn og fjes på rollelisten, som fortsatt er relativt store navn også i dag, til tross for at filmen nå er en del år gammel. Filmen har en god del humor blandet inn med romansene, og er stort sett en underholdende film. En del ting er litt lettvint og utvikler seg fort, men ikke mer enn man er vant til fra romantiske komedier eller julefilmer.

Både Iris og Amanda er karakterer med positive og negative sider, og begge har problemer med seg selv og romantiske forhold. Det finnes gode budskap i denne filmen, men de forsvinner dessverre litt i de romantiske historiene, spesielt på Amanda sin side. Begge sine historier handler i stor grad om forholdene deres til menn, både tidligere forhold de prøver å komme videre fra, og nye potensielle forhold. Romansen mellom Amanda og Graham er noe klisjefylt og forutsigbar, men har likevel sin sjarm, spesielt når man etter hvert forstår hva Grahams hemmelighet er. Selv om filmen også fokuserer på Amanda og hennes tendens til å støte folk fra seg, så føles likevel hennes del av historien noe mer overflatisk, mens Iris sin historie har litt mer innhold og dybde i seg. Til tross for at filmen foregår over kort tid, så føles utviklingen av forholdet mellom Iris og Miles noe mer gradvis og naturlig. Iris får også gjennom naboen Arthur en utvikling som ikke bare handler om hennes romantiske liv. Arthur er veldig opptatt av å vise henne at hun må være hovedpersonen i sitt eget liv, og stå opp for seg selv, og dette blir en viktig tematikk i Iris sin del av filmen. Alt i alt er dette en fin og underholdende film, som man blir i godt humør av og kanskje får litt julestemning av også.

The Holiday er tillatt for alle, og har lite som er upassende eller skadelig for yngre barn. Men filmen er laget mest for ungdom og voksne og vil kanskje ikke være så interessant for de yngste.

Aldersgrense med begrunnelse: Tillatt for alle

Denne romantiske komedien inneholder ingen urovekkende scener. Filmen blir derfor tillatt for alle.