Victoria Må Dø

Norsk komedie, 2024, vi anbefaler fra 9 år

ANMELDELSE: En fantastisk morsom og underholdende norsk film, for de som liker noe absurd og mørk humor.

Norsk film fra 2024. En morsom og underholdende film, som kanskje ikke vil være for alle, men den treffer veldig godt for de som liker denne typen humor. Passer bra som familiefilm. Vi anbefaler fra 9 år.

Faren til Henrik og Hedvig har giftet seg på nytt, med Victoria. Den nye stemoren er mest opptatt av seg selv og innfører stadig nye regler som barna misliker. Faren er litt for veik i de fleste situasjoner; han klarer ikke å ta standpunkt i konflikter, og lar seg stadig styre både av sin nye kone og barna. Hedvig og Henrik er lei av Victoria, og bestemmer seg for at noe må gjøres. Tegneseriebladet Hitman gir dem ideen, og de setter seg i oppdrag å finne en leiemorder for å ta seg av stemoren. Dette er lettere sagt enn gjort, og når de først bestemmer seg for hvem som er det rette valget, er ikke den nye leiemorderen så veldig villig til å ta på seg jobben.

Victoria Må Dø

Regi: Gunnbjörg Gunnarsdottir
Sjanger: Komedie
Skuespillere: Ine Marie Wilmann, Arthur Berning, Anette Hoff, Leo Ajkić, m.fl.
Språk: Norsk tale
Nasjonalitet: Norge
Spilletid: 1t 25min.
Produksjonsår: 2024

Dette er en morsom og underholdende film, i hvert fall for de som liker denne typen mørk og noe morbid humor. Den vil nok ikke være for alle, men for veldig mange vil denne treffe midt i blinken. Filmen bygger mest på humor og setter ting på spissen, noen ganger på grensen til det absurde. Selv om Hedvig og Henrik går for en veldig mørk og alvorlig løsning på problemet sitt, så blir det likevel veldig morsomt. Det er en barnelogikk i deres diskusjoner og løsningen de kommer til som er veldig tatt på kornet, og det tar en stund før man ser hvor alvorlig situasjonen kan bli. Filmen bruker farger, bakgrunn og kostyme veldig bra. Kontrasten i to pene pastell-kledde overklassebarn som vandrer rundt i sommerlige Bergen mens de diskuterer den beste måten å ta livet av sin nye stemor, viser fort at denne filmen er litt annerledes en det man er vant til fra en barnefilm. Det er veldig gøy at filmskapere tør å utfordre og eksperimentere litt, også i filmer for barn.

Dette er ikke nødvendigvis en film hvor det er meningen at man skal heie på noen, og det er også få gode rollemodeller å finne. Victoria er ganske ufyselig, men hun fortjener ikke å dø for det, så man vil jo egentlig ikke at barna skal lykkes med planen sin. Andre voksne i historien er heller ikke akkurat gode rollemodeller for de to, og påvirker dem negativt. Med en far som ikke tør å gå i konflikt med noen, en stemor som setter for mange grenser, og en farmor som oppfordrer til opprør, så må det føre til kaos og dårlige valg. Filmen skildrer også et klasseskille, hvor de rike og bortskjemte barna velger seg ut en mulig leiemorder basert på fordommer de har. «Leiemorder» Carl er lite interessert i å være med på deres planer, men trenger virkelig pengene. Han er det nærmeste man kommer et moralsk kompass i historien, og han prøver å finne en vei ut som redder familien hans fra den økonomiske situasjonen de har havnet i. Denne filmen er et satirisk blikk på klasseskiller, fordommer, øst mot vest, og så videre, og det er tydelig at filmskaperne og skuespillerne har kost seg med å lage denne filmen. Det gjør også at man som seer koser seg med å se den.

Filmens tematikk og humor er noe morbid, og det vil nok være en god del foreldre som er usikker på om dette er noe for deres barn. Det er som sagt ikke egentlig meningen at man skal se på Henrik og Hedvig som helter i denne historien, og det er tydelig for de fleste at dette er humoristisk ment, og overdrevet med vilje. Vi anbefaler fra 9 år.

Aldersgrense med begrunnelse fra distributør: 9 år

Denne filmen har en lys og humoristisk grunnstemning. Men inneholder en scene med våpen og har en tematikk som kan virke urovekkende på yngre barn. Den får derfor aldersgrense 9 år.

Les mer om aldersgrenser for film, tv og strømmetjenester, og hvordan aldersgrenser settes