Dataspill gir glede og læring i klasserommet

Barn og unge elsker spill. Hvorfor ikke bruke dette som utgangspunkt for undervisning? Det er enklere å komme igang enn du tror. Les våre tips og råd som du kan bruke allerede nå.

  • Nesten alle barn og unge spiller. Ja så mange som 96 prosent av gutter og 63 prosent av jenter ifølge Medietilsynets undersøkelser (Barn og Medier: 2018).

Dataspill er en arena barn er naturlig opptatt av. Det merker man så snart man våger å ta opp samtaletråden om hva barna liker å spille. Både ører og øyne lyser opp. Det finnes også forskning som sier noe om at barn lærer alt fra engelsk til problemløsing når de spiller.

Å ta i bruk spill i undervisningen er også enklere enn man skulle tro (selv om tanken kan være skremmende ved første øyekast). Nødvendig utstyr behøver ikke å være så omfattende. Du som pedagog må heller ikke være en ekspert på dataspill for å begynne med dette.

Mestring av det som skjer inni spillene, finner barna raskt ut av selv. Så man kan lære fremgangsmåten av og sammen med elevene. Og det er jo en gevinst i seg selv. Dataspill kan også trekkes inn i mange ulike fag, og være utgangspunkt for skriveoppgaver, samarbeid, fortellinger, prosjektarbeid, regnestykker og videre kunnskapsinnhenting på nett.

Gjøremålene kan altså fortsette lenge etter at skjermen og spillet er skrudd av. Og en lærer som viser frem på felles storskjerm holder ofte mer enn nok, slik at man ikke alltid må skaffe utstyr til hver enkelt elev. Noen spill egner seg ypperlig i fellesskap.

Pedagogens beste egenskap er å sette opp mål for undervisningen, og legge til rette for diskusjon og refleksjon omkring det som skjer i spillene. Nedover i artikkelen kan du lese om konkrete spill som egner seg til bruk i undervisning.

Listen kunne ha vært mye lengre naturligvis, og kun kreativiteten setter grenser. Men her er en dose med forslag til å begynne med (trykk på lenkene under for å gå direkte til spillene):

Cities: Skylines i samfunnsfag, naturfag og matte

Handling: I Cities: Skylines er målet å bygge en velfungerende by. Her er man sjefen for alle oppgaver og må blant annet styre budsjett, skattesystem, trafikk- og kollektivtilbud, avfallshåndtering, kloakk og vann, strømtilførsel og mer.

Ved oppstart begynner man så smått med noen boligtomter, vanntilførsel og strøm. Etter hvert vokser byen og man legger opp veinett, togskinner, fly, politi og utdanningsinstitusjoner. Det kreves et klart hode å balansere inntekter og utgifter med innbyggernes stadig økende behov.

Spillet har en imponerende grafikk og dybde. Blant annet er spillet så avansert at man kan følge en enkelt borgers reise fra hjem til jobb og butikk. Så lenge familien ikke er på en tur til fornøyelsesparken du fint har plassert ved elvebredden så klart.

Spillet egner seg godt til å vise sammenhenger mellom alt som skjer og alle behov en by måtte ha. Fra gode trafikkløsninger for å få industri til å vokse, til politi og helseinstitusjoner for å gi innbyggerne trygghet og helse.

Læringsutbytte: Det er mye å lære i spillet Cities: Skylines. I samfunnsfag kan man se på hva slags institusjoner og tjenester som må til for at en by skal fungere. Man kan også diskutere med elevene hva skattesystemet er godt for, hva slags behov innbyggerne har og mer. I spillet kan man direkte se hvordan livet i byen påvirkes av justeringer og manglende utbygging av offentlige tjenester. Se kriminaliteten øke, eller søppelmengden hope seg opp. For ikke å nevne hissige beboere når skattenivået er for høyt, eller mangelen på tilflytning av industri.

I naturfag kan man se på fordeler og ulemper med fornybare- og ikke fornybare energikilder. Det går an å bygge ut alt fra vindmøller til atomkraftverk. Industri forurenser også, og det finnes klimavennlige løsninger for å filtrere kloakk før det renner ut i elver og hav. Men hvor mye strøm generer de ulike energikildene? Og hvor er det best å plassere demningen for å utnytte vannkraft optimalt?

For å dytte på mattefaget kan man også gå løs på budsjett og regneoppgaver i spillet. Hvor mye koster et nytt fotballstadium i byen? Er det penger å spare på å bygge ut buss i stedet for en ny undergrunn? Hvor mye blir rentene på det nye lånet som banken tilbyr? Om du skal bygge femten skoler og to politistasjoner, hvor mye blir kostnaden til sammen?

Det finnes så klart et hopetall med andre fag som havner innenfor spillets rekkevidde. Engelske ord og uttrykk kan bli med på gloseprøven, lag en fortelling om en katastrofe som traff byen, eller så kan man skrive et debattinnlegg om hvorfor byen bør velge vindmøller fremfor kullkraftverk.

Krav til utstyr: En digital/fysisk kopi av spillet. En PC/spillkonsoll. Gjerne en smartboard for å vise spillet frem for elevene.

Fremgangsmåte: Det er ikke nødvendig at hver elev sitter med en datamaskin og sin egen kopi av spillet. Cities: Skylines egner seg ypperlig vist på storskjerm/smartboard med en gruppe. Spillet krever en relativt solid PC (man kan for eksempel sjekke om egen PC er god nok til å kjøre spillet her). Alternativt, finnes spillet også til konsoller sånn som Nintendo Switch. Denne er enkelt å ta med og koble opp til større skjermer. Sim City er en eldre serie med spill som bygger på samme premiss, om enn i noe enklere form. Disse er mindre kresne på grafikk og kan fungere på eldre datamaskiner.

Forslag til diskusjon/spørsmål med elevene:

  • Hva trenger en by for å fungere?
  • Hvorfor betaler vi skatt? Hva er fordelene og ulempene med høy/lav skatt?
  • Hva er fordelene/ulempene med fornybare- og ikke fornybare energikilder?
  • Hvorfor er kollektivtrafikk viktig?
  • Hva skjer med byen om man tar bort sykehus, avfallshåndtering, politi, kirkegårder, skoler og andre viktige offentlige tjenester?
  • Skal man satse på å bygge ut parker og kulturinstitusjoner? Hvorfor/hvorfor ikke?

Assassin’s Creed i historie og samfunnsfag

Handling: Assassin`s Creed er en serie med spill som tar deg med tilbake i historien. Spillene er anerkjent for blant annet å rekonstruere steder og epoker slik de kunne ha sett ut for mangfoldige år siden. Gå gjennom røykfylte gater i London under den industrielle revolusjonen, se pyramidene i Egypt, det gamle Hellas og den amerikanske borgerkrigen på nært hold.

Spillene har høy anbefalt aldersgrense, og det med god grunn. Dette bør derfor være et lærerstyrt spill om man har yngre elever i klassen. Spillutviklerne har i de siste spillene også implementert en løsning som gjør det mulig å utforske steder og lese historiske fakta (på engelsk) uten innslag av vold.

Så da kan man lære mer om for eksempel geografien og dyrelivet i oldtidens Egypt, pyramidene og lære mer om dagliglivet. Undervisningsmoduset i Assassin’s Creed Origins har 75 guidet turer (på engelsk) utviklet av fagfolk. Tilsvarende funksjoner finnes også i Assassin’s Creed Odyssey der settingen er det gamle Hellas.

Læringsutbytte: Disse spillene gjør det mulig å utforske historiske monumenter og steder fra alle ønskelige perspektiver. Gater kommer til live med mennesker som gjør sine daglige gjøremål. Utforsk tidens klesstil, religiøs tilbedelse, transport og handel, matvaner, arbeidsoppgaver, natur og dyreliv, arkitektur og mer. Alt dette på nært hold!

Selv om bøker og dokumentarfilmer er gode på å supplementere med fakta, så klarer de ikke å gjenskape muligheten for at spilleren selv kan vandre fra gater til tak der man selv måtte ønske. Historie blir gjort levende med andre ord.

Spillene kan i samfunnsfag og historie fungere som visuell støtte for lærebøker og faktaformidling. Læreren kan for eksempel vandre omkring i bybildet og gå til monumenter, samtidig som han/hun formidler fakta. Eller så kan elevene selv vandre omkring i spillet og notere seg berømte steder og observere hvordan levesettet på tiden er.

Krav til utstyr: En digital/fysisk kopi av spillet. En PC/spillkonsoll. Gjerne en smartboard for å vise spillet frem for elevene.

Fremgangsmåte: Det er ikke nødvendig at hver elev sitter med en datamaskin og sin egen kopi av spillet. Assassin`s Creed egner seg ypperlig til visning på storskjerm/smartboard med en gruppe. Spillet krever en relativt solid PC (man kan for eksempel sjekke om egen PC er god nok til å kjøre spillet her), eller en spillkonsoll.

Forslag til diskusjon/spørsmål med elevene:

  • Hva slags klær og matvaner hadde de på den tiden?
  • Hvordan er dagliglivet i spillet fremstilt sammenlignet med i dag? Transport, arkitektur, klesstil, utforming av byer osv.
  • Hvordan er pyramidene (og andre monumenter) bygget opp?
  • Hvilke dyr og typer natur finnes i landet?

Kunst og håndverk, norsk og matte med Minecraft

Handling: Et av de mest populære spillene i vår tid er fortsatt gode, gamle Minecraft. Konseptet kan sammenlignes med det å bygge med LEGO-klosser. Spillet har to modus: «Survival», der man må skaffe råvarer og forme disse til alt fra verktøy til byggematerialer. Her finnes det også uhyrer som kan gå til angrep på deg. I «creative» kan man bygge så mye man bare ønsker med en utømmelig eske med «LEGO-klosser».

Med mulighet for flerspiller kan man sette igang større samarbeidsprosjekter. Gjenskap byen din, eller huset ditt i virtuelt format. Eller bygg et slott som er et perfekt eksempel på symmetri og med innslag av kjente, geometriske figurer. Mulighetene her er uendelige.

Læringsutbytte: I mattetimene kan man se på antall når man samler inn råvarer, symmetri og geometriske figurer, areal og omkrets og mye mer. Det krever også telling og regning når man holder kontroll på et inventar av mange ulike gjenstander. Norskfaget kan ta for seg skriveoppgaver og fortellinger på bakgrunn av scenarioer i spillet. Hva om læreren bygger et spøkelseshus eller et eventyr? Elevene kan vandre omkring i landskapet og siden bli inspirert til å lage sin egen fortelling. Eventuelt kan de først skrive en fortelling, og så gjenskape et bilde av dette i spillet.

Kunst og håndverk står også på menyen. Det er mange muligheter for å være kreativ i Minecraft. Lag store byer, dyrehager, bondegårder og kjøpesentre i samarbeid med andre elever. Eventuelt kan man gjenskape en bygning i spillet som finnes i virkeligheten. Skriv opp på tavla at det skal være så og så mange bygninger og la elevene følge oppskriften. Legg inn avstand og mål for hvor stort et hus skal være, hvor mange rom osv. Mulighetene er mange.

Spillet er også sosialt når man spiller flere sammen, og en god arena for lek og samarbeid. Ikke bare er Minecraft kreativt og gøy, men det krever ikke så store ressurser heller som om man skulle ha bygget tilsvarende i virkeligheten.

Krav til utstyr: En digital/fysisk kopi av spillet. En PC/spillkonsoll/nettbrett. Gjerne en smartboard/storskjerm der elevene kan vise frem det de har laget.

Fremgangsmåte: Minecraft er først og fremst gøy når man selv er den som spiller. Spillet er ikke altfor krevende, hverken når det gjelder maskinvare eller av opplæring for å komme igang med. Man kan kjøre spillet på datamaskiner, spillkonsoller og nettbrett (man kan for eksempel sjekke om egen PC er god nok til å kjøre spillet her).

Minecraft har også en egen versjon som er rettet mot skole. Det er gratis å ha opptil 25 lærerkontoer og 10 barnekontoer. Utover det må man skaffe seg en abonnementsløsning.

Forslag til oppgaver med elevene:

  • Studer og lag virtuelle kopier av bygninger som finnes i virkeligheten
  • Jobb med måleenheter, omkrets og areal og geometriske figurer
  • Lag prosjekt der elevene spesifikt skal jobbe med å samarbeide
  • Lag symmetriske figurer
  • Bygg en så nøyaktig kopi av skolen din som mulig

Jobb med KRLE og samfunnsfag med My Child Lebensborn

Handling: My Child Lebensborn foregår i etterkrigstiden. Her tar man rollen som en adoptivforelder til et barn født av en tysk soldat. Inn i hjemmet kommer en liten gutt eller jente, avhengig av hvilket kjønn man velger. Det er trange kår fra før av med begrenset tilgang til mat, klær og utstyr.

Mobbing på skolen, ondsinnede naboer, lærere som bygger opp under plagingen – det er tøft for den nye poden, og som omsorgsperson, ofte fortvilende å se på. Spillet formidler et sterkt tema med en hovedperson som viser følelser og reagerer på dine valg du tar som voksen. Hvert døgn gir deg et viss antall «trekk», totalt syv, som skal fordeles på barnets behov for omsorg, mat, klær, hygiene og søvn.

Det er ofte hjerteskjærende å se at tiden ikke strekker til, der man må velge mellom å gi mat og et bad, fremfor å leke og gi tid, og kanskje rekker man ikke en nattahistorie før solen vender om og en ny dag med tøffe kår på skolen og arbeidsplassen trer til igjen.

Dialogen med barnet er viktig. Ofte kommer vanskelige spørsmål der man må velge mellom ulike typer svar. Noen ganger tror man at det lønner seg å pese på med omsorg og initiativ, et brev til læreren for å fortelle om situasjonen, en løgn for å skjule noe av det vonde fra barnets fortid – men av og til kan feil svar gjøre vondt verre.

Læringsutbytte: Dette spillet tar for seg etterkrigstiden som et relevant tema i samfunnsfag. I motsetning til heltehistoriene om motstandsbevegelsen, viser spillet også en dyster del av vår historie med behandlingen av tysk-fødte barn i Norge.

Spillet tar også for seg etiske betraktninger som er et tema i KRLE. Man blir i spillet, hyppig stilt ovenfor dilemmaer som krever at man tar bevisste og reflekterte valg. Deretter kan man se konsekvensen og reaksjonen til barnet direkte. Andre temaer er mobbing, ekskludering, fattigdom, omsorg (og mangel på det) og mer. Å se et offer (i dette tilfellet et barn) i en sår situasjon kan også være med på å lære barn om empati.

Krav til utstyr: En digital/fysisk kopi av spillet. En PC/spillkonsoll/nettbrett. Man kan gjerne vise frem spillet på storskjerm og la elevene diskutere og komme frem til løsninger i fellesskap.

Forslag til diskusjon/spørsmål med elevene:

  • Hvorfor var alle så sinte på Klaus/Karin? Er det rettferdig?
  • Burde du ha tatt noen andre valg enn de du tok i spillet?
  • Hvordan føles det å være mobbeoffer?
  • Hva kan man gjøre i klassen for at alle er inkludert?
  • Hvordan snu om på hatet man føler mot noen?
  • Finnes det andre grupper i samfunnet i dag som er utsatt for hat og diskriminering?

Utforsk kroppens organer og funksjoner i naturfag

Innhold: Vår anatomi er noe av det mest komplekse maskineriet som finnes. Det finnes nok av oppslagsverk og bildemateriale som viser hvordan vi henger sammen. Tinybops app skiller seg ut ved at alt skrelles ned til en enkel interaksjon med kroppsmodeller. Dette krever derfor en viss før- og etterforståelse slik at det man ser skal gi mening. Gjerne at læreren forklarer.

Man zoomer frem og tilbake på kroppsmodellen og kan dermed åpne opp for inngående detaljer. Man kan åpne opp hjertet for å se blodcellene strømme inn og ut. Enda bedre er det å sende mat inn i munnen og se prosessen med magesyre og næring tatt opp av tarmtottene. Skal man ha det litt ekstra gøy så kan man kile modellen med en fjær eller sende ned en illsint veps for å se hvordan nervesystemet reagerer på stikk.

Det visuelle er av høy standard og bildene har en fin balanse mellom å virke lekne samtidig som de gjenskaper hvordan organene våre faktisk er bygd opp.

Læringsutbytte: Med denne appen kan man lære om skjelettet, musklene, nervesystemet, lunger og pust, fordøyelsessystemet, hjerte og blodsirkulasjon, immunsystemet, hjernen, øyne, munn, mage og mer. Appen er god på å fremstille komplekse systemer i kroppen på en konkret og forståelig måte.

Krav til utstyr: En digital kopi av appen og et nettbrett. Man kan gjerne vise frem appen på storskjerm og forklare og fortelle om det som skjer med kroppens systemet, for eksempel fra matbiten går inn i munnen, til den ligger og løses opp i magesekken, så til slutt ut som avføring.

Forslag til diskusjon/spørsmål med elevene:

  • Hvilke organer har vi? Hvordan fungerer de?
  • Hva skjer med maten når vi spiser den?
  • Hvorfor pumper hjertet raskere når vi løper?
  • Hvordan kan vi føle, høre, lukte og smake?
  • Hvordan beskytter kroppen seg mot sykdommer?

Andre forslag:

  • Bygg flygedyktige innretninger og lek med fysikkens krefter med Simple Planes.
  • Se sammenheng mellom fysiske gjenstander og teknologi og lag alt fra spillmaskiner til VR-sett i papp med Nintendo LABO.
  • Se hva som må til for å drive en gård i Farming Simulator.
  • Lær å håndtere økonomi og få innblikk i salg og kunders behov i Planet Coaster.
  • Lær fotballregler, taktikk og administrasjon av et lag i FIFA.
  • Utnytt et kreativt modus i Fortnite og lag hva enn fantasien måtte ønske.
  • Skap aktivitet, lær dans og musikk med Just Dance (ekstern lenke).