
Skolverket i Sverige gir råd om kunstig intelligens
Lærere bør be om elevens tillatelse før de deler elevens tekst med kunstig intelligens. Dette er et av rådene fra det svenske Skolverket.
Skolverket i Sverige gir råd til lærere om bruk av kunstig intelligens (KI), her forkortet av Barnevakten:
- Tenk over hvilke data som du deler med KI-en. Dataene havner i USA. Du bør be om elevens tillatelse før du deler elevens tekst med KI-en.
- KI-tekster kan inneholde faktafeil. Samtidig kan tekstene virke overbevisende.
- KI-tekster kan inneholde fordommer eller skeive vurderinger basert på tekstene som KI-en er trent på. KI-er kan til og med gi skadelige budskap.
- Sørg for refleksjon når KI benyttes. Å lære noe krever at man anstrenger seg. Språkutvikling kan være utsatt ved KI-bruk.
- KI øker risikoen for juks.
- Skoler bør skrive regler for bruk av KI, slik at både lærere, elever og foreldre kjenner skolens holdning til KI og for at det skal være lettere å diskutere og forbedre reglene.
- Det mangler forskning om elevers bruk av KI og derfor må skolen være forsiktig. Et eksempel på forsiktig bruk er at læreren viser pågående KI-samtale på storskjem slik at læreren kan påpeke feil og svakheter der og da.
- Skal elevene bruke KI, må man følge aldersgrensen til KI-tjenesten.
- Det er ikke et krav i svensk skole å undervise om KI, men det er rom for det.
Som eksempel på hvordan en skole kan skrive KI-regler, foreslår Skolverket blant annet punktene nedenfor. Men dette er muligens kun eksempler og ikke direkte råd fra Skolverket:
- Dersom KI skal anvendes i undervisningen, må læreren hele tiden ha innsyn i hva elevene gjør.
- Lærere som vil benytte KI i undervisningenen, må først få opplæring av skoens IKT-pedagog.
- KI skal ikke brukes for å bedømme elevers arbeid.
- Tekster som skolen publiserer på nettet eller sender til foreldrene, skal språksjekkes av KI.
(Hovedbilde øverst: Shutterstock / Studio Romantic.)