Scarf

Playstation 4 og 5/Xbox Series S og X og One/Windows. Dette spillet har fått anbefalt aldersgrense 7 år av PEGI (frykt).

ANMELDELSE: Nydelig eventyrspill byr på logiske hindringer, en vakker verden og et sjarmerende bånd mellom to skapninger.

Scarf er et nydelig eventyrspill som kanskje kan forklares som et slags Zelda-spill i miniatyr. Og dette er ikke ment negativt, tvert imot. Her får man en lineær fortelling som ikke tar et halvår å fullføre. Dette eventyrspillet er dessuten unikt ettersom man ikke bruker vold, men kløkt for å mestre spilluniverset.

Det er nemlig ikke noe vold mot fantasiskapninger. I stedet må man komme seg forbi labyrinter og hindringer i en verden som er skjønn både i form og farge.

Scarf

Format: Playstation 4 og 5/Xbox Series S og X og One/Windows
Sjanger: Eventyr
Utvikler: Uprising Studios
Utgiver: HandyGames

Hele historien starter med en dragemor som mister dragebarnet sitt. Den minste havner nemlig på avveie, men kobles raskt mot en helt (spilleren). Disse to utfyller og støtter hverandre på forskjellig vis. Og det endelige målet er å få dragebarnet gjenforent og returnert hjem igjen.

Den oppgaven er langt fra så enkel som man skulle tro.

Noen andre menneskelignende skapninger har nemlig åpnet en portal og på det vis fanget dragebarnet på et helt annet sted. Portalen er lukket, men kan åpnes igjen dersom man samler noen magiske kuler som gir kraft til portalen.

Dragebarnet omslutter seg spilleren som et skjerf – derav spillets tittel. Men dette er langt mer enn bare en prydegjenstand. Skjerfet fungerer som en forlengelse av kroppen og med noen helt unike evner.

I starten kan man etter hvert hoppe dobbelt så høyt når skjerfet former seg til noen vinger.

Senere kan man slenge seg fra ulike punkt, fyke over store områder som en katapult og sveve noen sekunder i luften. Alt takket være dragebarnet som altså tar form som hovedpersonens røde skjerf.

Målet med spillet er altså å åpne en portal for å få dragebarnet hjem igjen. Man har et slags hovedrom med flere portaler. Her er det noen menneskelignende skapninger som har kuppet lyskuler som gir kraft til hovedportalen.

Derfor må man reise inn i andre verdener for å fange disse lyskulene igjen.

Så kort fortalt. I hovedrommet har man flere portaler. En av disse får dragebarnet hjem igjen. Dessverre trenger denne noen magiske kuler for å fungere. Derfor må man inn i en liten dose med andre portaler og verdener for å finne disse magiske kulene.

Spillet byr på spennende verdener som byr på natur, vann, sand og skog. Hele prosessen er lineær og det er kun noen få avstikkere her og der med valgfrie skatter som man kan oppdage.

Og akkurat denne lineære stilen er superdeilig. For det er umulig å gå seg bort i valgfrie sideoppdrag og land som ligger langt borte utenfor åskammen. Tvert imot er Scarf et relativt kortvarig, men samtidig nydelig og sjarmerende konsept.

Spillverden er vakker og nydelig med et stemningsfullt lydspor og herlige logiske hindringer som skal løses.

Disse er ikke særlig vanskelige, men allikevel kjekke å jobbe med. Det kan hende at man må finne flere deler som må settes sammen til å gi kraft til en magisk innretning. Andre ganger må man stokke om på mystiske puslespill og symboler, eller gi kraft til spennende maskineri.

En særlig kul effekt er muligheten man har til å plukke opp en gjenstand som skaper en luftboble under vann. Da kan man bevege seg under overflaten og se hvordan en vegg av vann forflyttes samtidig som spilleren beveger på seg. Genialt.

Båndet mellom hovedpersonen og dragen er også sjarmerende. Hovedpersonen mater dragen kuler og går på skumle steder som dragen ikke våger å gå. I retur gir dragen hovedpersonen unike krefter til å sveve, hoppe og slenge seg over stup og farlige steder.

Spillmekanikken fungerer også fint. Det er en fin variasjon her med å bevege seg over og under plattformer.

Det er også kjekt å stadig bli introdusert for nye puslespill som skal løses. Som regel møter man på områder som har all slags kriker og kroker. Her må man finne deler som er gjemt på forskjellig vis og sette i gang maskiner for å gi tilgang til disse.

Her får hjernen litt å jobbe med.

Scarf er en fornøyelig liten affære. Spillet er ikke veldig langt, men byr på et tempo som er behagelig, og logiske hindringer som er gøyale, men langt fra frustrerende å møte på. Og det taler til spillets fordel.

Grafikken er noe enkel, men samtidig vakker og fargerik. Spillmekanikken fungerer også fint med en variasjon i måten man løser hinderløypene på. Det kan være å dobbelthoppe på en heis eller at man drar i spaker for å få frem trapper og andre elementer på turveien.

Alt i alt en fornøyelig opplevelse som treffer mange aldre. Dessverre er handlingen i seg selv kun middelmådig. Den er noe komplisert fortalt og med en konklusjon som kanskje ikke helt treffer. Ser man forbi dette momentet, er spillet samtidig en hyggelig affære.

Alle foto: Uprising Studios

Egnethet:

Scarf har fått anbefalt aldersgrense 7 år av PEGI og er merket med frykt.

Spillet inneholder ikke vold. Hovedpersonen kjemper ved hjelp av kløkt og ved å løse logiske hindringer, ikke ved å slåss. Derfor promoterer spillet ikke-vold.

Samtidig er det noen scener som kan være skumle med en filmatisk stil, dyster musikk og mørke bilder. Men det er ikke noe grafisk eller ubehagelig utover den dramatiske fortellerstilen.

Vanskelighetsgrad:

7-11 år: Spillet byr på en grunnleggende opplæring, og det er ikke særlig vanskelig å fullføre spillet. Hele løpet er ferdig på noen timer, og man har uendelig med forsøk ettersom når spillfiguren dør ved å falle utenfor stup eller i vann, så kommer han tilbake igjen øyeblikkelig. Spillet har norsk tekst.

12-15 år: Spillet vil passe godt for denne aldersgruppen. Man kan øke graden av utfordring ved å lete etter valgfrie skatter. Noen av de logiske hindringene krever litt tankearbeid, men de er ikke særlig krevende.

16+: Også eldre spillere kan få utbytte av den sjarmerende stilen og spillverdenen.

Reklamefilm:

Hvordan vurderer Barnevakten spill?

Les våre kriterer for spillanmeldelser