Dataspill gir motivasjon og læring i klasserommet
Dataspill kan brukes som utgangspunkt for undervisning. Her finner du noen forslag og tips til å komme i gang med spill i undervisningen.
Dataspill kan brukes som utgangspunkt for undervisning. Her finner du noen forslag og tips til å komme i gang med spill i undervisningen.
Øk ordforråd, lær det norske alfabetet og øv på lesing med disse appene som passer for minoritetsspråklige elever og andre barn som trenger språktrening.
Til tross for over ett år med pandemi og restriksjoner tegner Ungdata Junior-undersøkelsen fra oktober 2021 et positivt bilde av barn og unges oppvekstsvilkår. Flertallet av barna oppgir å ha gode liv, et godt selvbilde, skoletrivsel og god relasjon til venner og foreldre. Fritiden preges av idrett og aktiv skjermbruk.
Barn har rett til privatliv, informasjon og beskyttelse mot skadelige medieinnslag. Disse rettighetene må veies mot hverandre i hvert tilfelle.
Film, tv, spill, apper og sosiale medier. De fleste medieprodukter og tjenester har aldersanbefalinger eller aldersgrenser som alle bør ha et bevisst forhold til. Men det er ikke alltid like lett å orientere seg. Her får du en oversikt, samt lenker til nyttige ressurser.
Foreldre kan gjøre Ipad og Iphone tryggere for barn ved å velge gode innstillinger. Det kan hindre at barn kjøper innhold uten foreldres tillatelse, laster ned uegnede apper og spill og besøker nettsider som de ikke bør. Men helt vanntett er ikke systemet.
FORELDRE: Her viser vi hvordan foreldre kan sette opp mobiler, nettbrett, hjemmeruter, spillkonsoller, datamaskiner, apper og spill slik at de blir tryggere for barna.
Uke 42 (16. - 22. oktober) er Spilluka. Slik kan du løfte temaet på timeplanen. Spennende undervisningsopplegg, videoer og samtaletips til klasserommet, foreldremøte-ressurs og mer!
Lær å regne, tegne, programmere og til og med spille piano ved hjelp av nettbrett og tilhørende fysiske duppeditter. Disse spill-tilbehørene bygger en bro mellom fysisk og digital lek og læring.
Sosiale medier og spill blir en videreføring av vennskapet i skolegården. Hva må til for at elevene skal trives digitalt? Og hva bør skolen og hjemmet samarbeide om?