Nå kommer Valentines Day-reklamen

Reklamen for Valentines Day-produkter øker frem til 14. februar. Er din tenåring bevisst påvirkningen og reklametriksene?

Det går i bølger hva markedsførerne er opptatt av, de neste ukene vil det være mye reklame for produkter som passer til Valentines Day. Be gjerne tenåringen benytte tiden til å være bevisst på hva slags reklame  som dukker opp i sosiale medier og hvordan man blir påvirket.

Taggen #Valentinesday fikk 57 milliarder videobesøk i 2023, forteller Tiktok på sine nettsider. Og det er bare en av mange Valentines-tagger som ble brukt i fjor.

Valentinsdagen er 14. februar 2024 og Tiktok oppfordrer bedriftseiere til å starte markedsføringen i god tid. Tiktok minner om hvilke markedsføringsgrep som appen tilbyr, for eksempel «retargeting», det betyr at samme person får se annonse fra samme leverandør flere ganger.

Tiktok kan tilpasse markedsføringen mot den enkelte Tiktok-bruker: «Leverage your products with our personalized model to deliver the right products to the right shoppers during this key shopping moment.»

FOMO-tilbud

Tiktok oppfordrer også bedriftene til å benytte «FOMO»-grep. FOMO står for «Fear Of Missing Out». Det betyr at reklamen gir deg kort tidsfrist til å slå til på en rabatt. Dermed slår du til med et kjøp fordi du er redd for å gå glipp av rabatten. Og da kan det hende at du overilt kjøper noe som du egentlig ikke ønsket, når du får tenkt deg om.

I andre sammenhenger betyr FOMO en redsel for å gå glipp av noe som vennene skriver om på sosiale medier og at man derfor ser seg nødt til å være på sosiale medier hele tiden.

Tiktok skriver til sine annonsører: «Use Interactive Add-Ons like Gift Code Stickers to convert last-minute shoppers, ensuring swift delivery with the FOMO of limited-time offers.»

De første reklamesekundene skal fange deg

Bedriftseierne får også tips fra Tiktok om at det er de første seks sekundene som er viktigst på en video. Reklameprodusentene vil altså gjøre hva de kan for å fange oppmerksomheten din.

Du kan nevne for tenåringen din at det er fint å være bevisst på hvordan man blir påvirket av reklame.

Lærere finner undervisningsressurser om reklame her.

Startside om barn og reklame