Foto: Shutterstock / FrankHH.

Digital Fairness Act skal beskytte forbrukere på nettet

EU gir innbyggerne stadig flere digitale rettigheter og beskyttelse. Digital Fairness Act er en kommende lov som skal beskytte forbrukerne bedre på nettet.

«Digital Fairness Act», eller DFA, er en kommende EU-lov som vil beskytte forbrukere bedre på nettet. Loven vil regulere blant annet:

  • Manipulerende design (som falsk tidsnød og vanskelig avmeldingsprosess).
  • Avhengighetsskapende design.
  • Abonnementsfeller.
  • Avbestillingsfeller.
  • Misvisende markedsføring fra influensere.
  • Urimelige digitale avtaler.

Når forbrukere generelt vil få bedre beskyttelse, vi også barn få bedre beskyttelse. Det kan hende at DFA i tillegg vil få egne regler som skal beskytte barn spesielt, slik som krav om alders­tilpasset design og effektive alderskontroller. EU har utgitt en resolusjon om aldersgrense 16 år for både sosiale medier og KI-venner.

DFA er supplerende tiltak som kommer i tillegg til DSA og DMA. Mens DSA fokuserer på plattformansvar og DMA på konkurranse, tar DFA tak i selve brukergrensesnittene og kontraktsvilkårene som påvirker forbrukerne direkte.

EU-kommisjonen har planer om å publisere et formelt lovforslag i slutten av 2026. Så blir det høringer. Kanskje loven vil få effekt fra 2028, men tidspunktet er spekulasjoner. Og så går det kanskje et år eller to før Norge innlemmer DFA i våre lover, dersom Stortinget skulle ønske det.

(Hovedbilde øverst: Shutterstock / FrankHH.)

Les også