Foto: Schutterstock / Sergey Dudikov

Høringssvar fra Barnevakten – barns forbrukervern

HØRING: Barnevakten har sendt inn høringssvar om barns forbrukervern.

Høringssvar fra Barnevakten – barns forbrukervern 06.01.24

Lovteksten som foreslås:  

“Markedsføring som det er grunn til å forvente at kan ses eller høres av barn i sosiale medier og spill, skal ikke inneholde omtale av, film eller bilder av eller henvisninger til ytelser som er uegnet for barn. Departementet kan ved forskrift fastsette hvilke ytelser og vurderingsmomenter som omfattes av første ledd.” 

Et radikalt grep for å trygge barn på nett og begrense det massive reklamepresset! Barnevakten støtter forslaget.

Slik lovforslaget er utformet nå, er det det mest radikale på området i Europa, ved at det gir barn bedre rettigheter for ikke å bli utsatt for ulovlig reklame.  Barnevakten støtter regjeringens intensjon om å bedre beskytte barn mot uegnet reklame i sosiale medier og spill og ønsker ny lovgiving velkommen.  

Det er et stort behov for å redusere reklamepresset mot barn under 18 år i digitale kanaler. Etter vår mening bør regjeringen innføre enda strengere lovgivning enn det legges opp til i forslaget for å redusere det samlede kommersielle presset på barn under 18 år. Forslaget er etter Barnevaktens mening likevel et viktig skritt på veien. Vi er takknemlig for å ha blitt tatt med på råd underveis i lovarbeidet gjennom blant annet flere arbeidsmøter.  Barnevakten har omtalt lovarbeidet i denne artikkelen på barnevakten.no: https://www.barnevakten.no/vil-hindre-uegnet-reklame-i-spill-og-sosiale-medier/  

Slik lovforslaget er utformet nå, er det det mest radikale på området i Europa, ved at det gir barn bedre rettigheter for ikke å bli utsatt for ulovlig reklame.  Loven sier at det er sannsynligheten for at barn er til stede på plattformene som er kriteriet for om reklamen er ulovlig, mens fram til nå har det vært intensjonen til annonsørene om å nå barn med sitt budskap som har vært ulovlig.  

Utfordringen for norske myndigheter er at mye av denne type reklame blir publisert i andre land enn Norge der norsk lov ikke gjelder. Derfor er det etter Barnevaktens mening avgjørende at norske myndigheter inngår et tettere samarbeid med våre nordiske naboland, EU, Storbritannia og USA for å påvirke til å innføre lik lovgivning på tvers av landegrensene. En harmonisering av lovverket er nødvendig for at intensjonen med den nye loven skal blir oppfylt i tilstrekkelig grad. Bare slik kan barn i Norge unngå å bli utsatt for denne typen ulovlig reklame. 

Regjeringen ber om innspill til presiseringer og utdypelser av plikten som annonsørene vil få med den nye lovteksten i en offentlig høring. Barnevakten har følgende merknader og innspill til utformingen av en endelig lovtekst:  

1) Hva er sosiale medier og hva er spill?

Dersom beskyttelsen skal skje i sosiale medier og spill, må loven ha en god definisjon av hva som er sosiale medier og spill. Australia har laget en slik definisjon høsten 2024 for hva de mener med sosiale medier. Denne kan Norge bruke som utgangspunkt for sin definisjon. Barnevakten anbefaler norske myndigheter å samkjøre sin definisjon med de andre nordiske landene, for å sikre at håndhevelsen av regelverket kan koordineres med våre naboland. Da blir det enklere for tech-selskapene som skal utvikle tekniske løsninger og å håndheve loven. 

Mange tjenester (apper/spill) inneholder både spill og sosiale funksjoner. Eller at noen spill vil kunne legge til sosiale funksjoner i framtiden. Vi foreslår at regjeringen også lager en definisjon av hva som er spill-plattformer og hva som menes med spill som også fungerer som et sosialt medium.  Man kan spille i sosiale medier og man kan være sosial i spill. Nyhetsmedier kan noen ganger utvikle spill som legges mellom nyhetsartiklene. 

En god definisjon vil kunne gjøre det enklere for markedsførere når de skal jobbe for å oppfylle loven. 

 2) Hvor mange barn er tillatt?

Vi mener det bør utarbeides en definisjon av hva som menes med lovteksten «som det er grunn til å forvente at kan ses eller høres av barn i sosiale medier og spill,». Er det et lovbrudd dersom man regner med at det finnes ett eneste barn i kanalen?  

I amerikanske stater er det utarbeidet tilsvarende lovtekster som definerer hva som kan regnes som et pornonettsted, etter for eksempel hvor mange sider på nettstedet som inneholder porno. Dermed blir det tydeligere for alle hvilke nettsteder som rammes av en lov. 

En avklaring vil gjøre det lettere å kunne håndheve loven og ansvarliggjøre annonsørene og plattformene. Det vil også kunne gjøre det letter å samkjøre lovteksten med andre land. Uten en slik definisjon vil regelverket bygge på spillet eller det sosiale mediets anbefalte aldersgrense. De fleste spill og sosiale medier har lavere aldersgrense enn 18 år. Da vil det i praksis bety at loven gjelder i alle spill, noe som neppe er intensjonen i lovforslaget. 

Det er i dag spill og sosiale medier som selv setter vilkårsalder og dermed bestemmer hvem som ikke skal ha tilgang. Enkelte apper, slik som datingapper, kan ha vilkårsgrense 18 år og samtidig kunne oppfattes som et sosialt medium. Men generelt er det sannsynlig at barn er til stede i de aller fleste spill og de aller fleste sosiale medier. Selv i apper som har sosiale funksjoner som er ment for voksne, kan det finnes 17-åringer. Da kunne lovteksten alternativt omfatte alle spill og alle sosiale medier, og presiseringen om det finnes barn eller ikke i kanalen kunne vært fjernet. 

Likevel foreslår Barnevakten at det er mest presist at lovteksten definerer at forbudet gjelder kanaler der det er forventet at barn er, og da en forventet andel barn av den totale brukermassen. Da vil lovteksten åpne for at det finnes enkelte spill og sosiale medier der barn ikke er, eller at det er svært få barn. Disse spillene og appene skal ikke omfattes av forbudet.

3) Hva er uegnet?

Vi forutsetter at uegnet-begrepet blir definert bedre i forskrifter. Det kan være fristende å utvide begrepet til å gjelde alt som ikke er midt på treet politisk og livssynsmessig. Barnevakten mener at det er viktig å sikre at “uegnet”-begrepet blir gjenstand for en demokratisk behandling i forbindelse med lovarbeidet. Slik kan vi sikre at forbudet ikke rammer for hardt, men at det for fremtiden er mulig å fortsatt ha et mangfold av synspunkter som kan uttrykkes via reklame. Dersom uegnet-begrepet blir for vidt, og blir gjeldende for nær sagt alle spill og sosiale medier, er Barnevakten bekymret for at det kan i praksis bli en for sterk innstramming i ytringsfriheten. 

4) Skille barn og voksne i kanalen

En mulig effekt av lovforslaget er at store medier tydeligere registrerer alder og makter å hindre barn å se upassende reklame. Dette vil kanskje bety at mindre kanaler mister enkelte reklameinntekter fordi de ikke har råd til å måle hvor mange barn som er i kanalen og dermed ikke kan garantere at kanalen er egnet for markedsføreren. Nedgangen i reklameinntekter vil antagelig være liten, for det vil trolig være en svært liten del av reklamemarkedet som rammes av loven. 

5) Alderskontroll

Vi registrerer at regjeringen åpner opp for at plattformene kan benytte seg av alderskontroll for å oppfylle lovkravet.  

Dersom et spill eller sosialt medium har aldersgrense 18 år og har aktivert alderskontroll, vil da spillet eller det sosiale mediet kunne vise reklame som er uegnet for barn. Slik kan barns rettigheter bli oppfylt og markedsførerne sikre at de retter seg mot en lovlig målgruppe. Det vil også være en måte å gi trygghet til foreldre om at deres barn ikke utsettes for ulovlig reklame. 

Vi vil anbefale regjeringen å utarbeide tydelige krav til hvilke former for alderskontroll som kan benyttes av plattformene. Det er fordi denne teknologien vil kunne være svært inngripende i barns privatliv, samtidig som den kan svært effektivt være med å beskytte mot skadelig innhold og i dette tilfellet reklame. For å sikre en god balanse mellom privatliv og beskyttelse, er det etter vårt syn nødvendig at norske myndigheter setter krav til hva og hvilken type alderskontroll som er godkjent til bruk overfor norske innbyggere. Dette bør også samkjøres med våre naboland for å få en region som er stor nok til at plattformene vil kunne etterkomme kravene på en god måte.

6) Hva med skolen?

Det er i dag mulighet for at barn kan bli utsatt for reklame i skoleapper og skolemaskiner. Skoleapper kan være utformet som spill. Og når elever går ut på nettet via skolemaskinene, kan de finne spill på nettsider eller de kan laste ned spill som ikke har noe med opplæring å gjøre. Høringsnotatet nevner ikke skole med ett ord. Barnevakten mener lovteksten bør også omtale spill, sosiale plattformer og nettsider som brukes i skolesammenheng. 

Den nye lovteksten vil antagelig gjelde også for skolen, selv om ordet skole ikke er nevnt. Men her er det fra før av en del usikkerhet. Trumfer opplæringsloven det meste slik at kommunene og skolene har frikort til å si at andre lover ikke gjelder dem? Forskrifter eller lovtekst bør tydeliggjøre om det er forbud mot å vise upassende markedsføring på skolemaskiner og i undervisningsspill. 

7) Hvem skal føre tilsyn?

Hvem skal føre tilsyn og passe på at en slik lov overholdes? Til hvem kan barn og foreldre sende inn klage? Hvilke virkemidler kan tilsynsmyndigheten ha mot apper og spill? Bøter? Er det appen/spillet som har ansvaret? Eller er det markedsføreren som har ansvaret?

8) Bedre informasjon til foreldre, barn og markedsførere

Nye og bedre lover som beskytter barn på nett er velkomment. Barnevakten vil også utfordre regjeringen til å styrke arbeidet med informasjon og veiledning til barn og foreldre. Regulering og bevisstgjøring må etter vårt syn gå hånd i hånd.  

Konklusjon

Det er et stort behov for å redusere reklamepresset mot barn under 18 år i digitale kanaler. Lovforslaget sier at det er sannsynligheten for at barn er til stede på plattformene som er kriteriet for om reklamen er ulovlig, mens fram til nå har det vært intensjonen til annonsørene om å nå barn med sitt budskap som har vært ulovlig.  

Slik lovforslaget er utformet nå, er det det mest radikale på området i Europa, ved at det gir barn bedre rettigheter for ikke å bli utsatt for ulovlig reklame.  Barnevakten støtter forslaget og ønsker ny lovgiving velkommen.  

Etter vår mening bør regjeringen innføre enda strengere lovgivning enn det legges opp til i forslaget for å redusere det samlede kommersielle presset på barn under 18 år. Forslaget er etter Barnevaktens mening likevel et viktig skritt på veien. 

Se flere av Barnevaktens innspill, forslag og høringssvar

(Bilde helt øverst: Schutterstock / Sergey Dudikov.)