Lær brøk, regning og klokka med Matemagisk

iOS, passer for barn fra syv år

Matemagisk

Aschehoug har nylig lansert en rekke apper for barn i skolealder, og Barnevakten er imponert over resultatet.

Spill er underholdning. Derfor må brukeren fristes med noe som er meningsfylt og gøy. Læringsspill trekker denne tråden lengre. Nå skal barna oppnå kunnskap og ferdigheter, men ikke på bekostning av det gøyale. Aschehoug har definitivt fått til mye på læringsfronten med de tre siste appene sine. Og nylanseringene er både underholdende og kreativt anlagt.

Tid

Plattform: iOS
Aldersmerking: 4+
Foreslått aldersgruppe: Passer for barn fra 7 til 13 år ifølge utvikleren. Men vi ser også potensial for enda yngre grupper dersom de er modne for å lære klokka.

I appen «Matemagisk – Tid», møter du Pi, Luringen og Flagre. Dette er figurer som ruster barna til å møte oppgavene de skal løse i spilene. Pi er den kløktige som forklarer fremgangen, mens Luringen er den spørrende. Sammen har de dialoger som lærer bort løsningsmåter, steg for steg, og på en artig og forståelig måte.

Tid er delt inn i fem minispill. I «Øv på klokka» stiller barna et analogt ur. Her er det økende vanskelighetsgrad, og for hver riktig løsning spretter en figur ut med ulike lyder og kostymer. Det er et pluss at det er økning i vanskelighetsgrad, først får brukeren hele klokkeslett, så ulike minuttvarianter.

I «Lær digital klokke» får barna en pedagogisk forklaring på hvordan den digital klokka er bygget opp. Blant annet får brukeren se hvordan tiden endres i forhold til døgnsyklusen. Dette er en veldig konkret og god fremstilling.

Man kan så teste ut denne kunnskapen i «Still klokka» hvor barna må justere en analog klokke etter digital tid. Så lærer man om tidssoner i et neste spill, takket være en kort videosnutt. Etterpå får barna teste hvor mye de kan i oppfølgingsoppgaver. Det er litt knotete å se skillelinjene mellom ulike tidssonene her. Helt til slutt skal podene regne med tid når en buss følger ruta si. Dette er også en veldig konkret og hverdagslig måte å se tidsregning på.

Generelt er vi imponert over appen. Animasjonene er gode, forklaringene barnevennlige og utvalget av det man skal lære, velvalgt. Stemmeinnspillingene er også gjennomførte og karakterene som går igjen fra app til app blir trofaste følgesvenner.

Brøk

Plattform: iOS
Aldersmerking: 4+
Foreslått aldersgruppe: Passer for barn fra 7 til 13 år.

I «Matemagisk – Brøk» møter du igjen Pi, Luringen og Flagre. I «Pizzaspillet» skal du stå som kokk og fordele fyll etter brøkene du blir gitt. Det står en hel gjeng med sultne pirater på andre siden av disken, så her gjelder det å være nøye.

Vanskelighetsgraden er økende og det finnes brøker med ulike nevnere. Dette betyr at læringen aldri blir ensformig eller for enkel. Pizzainndelingen er svært konkret og gjør matematikken visuell og lett å forholde seg til. Vi liker også de små historiene med ulike typer gjester som kommer på besøk. Alt blir formidlet med en lett og morsom tone.

I «Brøkraketten» har Pi og Luringen krasjlandet på en annen planet. Det er opp til deg å velge riktig andel av materialer for å bygge opp romskipet igjen. Enda en gang er dette en visuell og konkret måte å formidle matematikk på, og vi er fornøyde med fremstillingen. Det er også svært motiverende å se at romskipet blir bygget opp i bakgrunnen.

Til slutt får barna musikk å bryne seg på i «Notebrøk». Ja, for som Flagre forklarer; «noter er egentlig brøk». Her får man et ark med taktstreker, og man skal plassere noter uten å overgå taktbegrensingen. Vi opplevde at det var litt knotete å treffe nøyaktig på linjene da notene er ganske små.

Hensikten er allikevel god, og dette er en kreativ måte å undervise brøk på. Ikke minst så er det et stort pluss at man får høre musikken man har laget i etterkant. Man kan velge mellom to instrumenter, men hvorfor ikke utvide dette med enda flere? Det kunne også vært et større utvalg av spill.

Regne mer

Plattform: iOS
Aldersmerking: 4+
Foreslått aldersgruppe: Passer for barn fra 7 til 13 år.

For de som er kommet til dette nivået er tiden inne for «Matemagisk – Regne mer». Dette er oppfølgeren til appen «Matemagisk – Regne», og nå kan barna lære multiplikasjon og divisjon. Konteksten er med pirater, romskip og en kinosal. En snål blanding som allikevel fremstår som artig.

I «Arealmodellen» skal sjørøverne ha hagefest, og i den anledning må steinhellene byttes ut. Her lærer podene multiplikasjon som gjentatt addisjon og på en svært konkret og visuell måte. Her bygges forståelse fremfor pugging, slik god matematikkundervisning bør være.

Vanskelighetsgraden er økende med en intro som ruster barna til å beherske og forstå. Og alt ender opp i en tilfredsstillende fest hvor barna kan plassere pynt og møblement. Noe skuffende animasjon, men ellers et knallspill.

For de som øver opp gangetabellen så kan man gjøre det i neste minispill. Her kan man forbedre egen tid og man får en oversikt på slutten som viser hvor feilene ble begått.

Spillet «Skattejakten» skjuler spennende saker bak en lås av regnestykker. Og i sjørøverskuta skal du knuse vinduer ved å løse oppgaver.

Til slutt har man spillet «Divisjon» hvor pengesummer skal fordeles mellom barna på kinoen. Dette er også en visuell måte å vise fordeling, hvor forståelse er i sentrum. Man må veksle penger og gjerne fordele ut flere ganger før barna når riktig svar.

Egnethet
Appene er på norsk og man kan skru på en undertekst som følger dialogene. På den måten lærer barna i forhold til deres læringsstil, enten det er muntlig, skriftlig eller visuelt. I tillegg er jo dette god lytte og lesetrening.

Nettbrett tilbyr et læringspotensial på en svært konkret og visuell måte. Aschehoug har virkelig utnyttet dette med en grundig pedagogisk baktanke. Vi liker også svært godt at figurene i appene går igjen i serien. Dette betyr at barna får noen faste ansikter å forholde seg til. Med slik bruk av dialog lærer barna gjennom å observere samtale som redskap.

Som nevnt er det noen bevegelser som kan være knotete, spesielt med notespillet og tidssonene. Mer kreativitet og innhold kunne vært utviklet omkring akkurat dette. Men generelt har Ascehoug virkelig klart å levere noe som har kvalitet over seg. Matemagisk-appene er gjennomførte og inntrykket er at ressurser og tid ligger bak utviklingen.

Med en prislapp på 39 kronen er det ikke de store kostnadene fra forbrukerens perspektiv. Men om man skal erverve seg hele serien, ja, da blir det fort noen kroner. På akkurat dette punktet står man jo fritt til å velge selv.

Pris: 39 kr

Kategori: Undervisning

Utvikler: Aschehoug Forlag