Foto: Shutterstock.com

Barn forstår ikke hva som er reklame

Når en youtuber roser et produkt, er det ikke lett å vite om synspunktene egentlig er reklame.

Du er voksen og ser en spillefilm. I det heltinnen går inn for å leie en bil, passerer hun en lysreklame for et såpeprodukt. Du tenker neppe over at både bilmerket og såpeproduktet er plasserte produkter som skal påvirke deg. Barna har det på samme måte når de spiller spill.

Reklame i advergames er vrient å avsløre

Det er reklame inne i spill som barna sliter mest med å avsløre, viser det belgiske forskningsprosjektet AdLit.

Gratisspill som inneholder mye reklame, kalles gjerne advergames eller in-game advertising. Inne i spillene dukker det opp plasserte produkter eller annonser.

I et fotballspill kan det for eksempel begynne å rulle en annonse på reklamegjerdene som omkranser banen eller på storskjermen på tribunen. Dette ser tilforlatelig ut, det er vel bare spillprodusenten som forsøker å lage naturlige omgivelser i spillet? Men nei, produsenten har fått betaling for å vise nettopp den reklamen inne i spillet.

Den belgiske undersøkelsen sier at barnas underbevissthet blir påvirket. Når det er gøy å spille spillet, vil de positive følelsene bli knyttet til reklamen som finnes inne i spillet.

Barna tror, ifølge undersøkelsen, at de ikke blir påvirket når varemerket ikke vises tydelig. Men man blir påvirket uansett, sier undersøkelsen og viser til annen forskning om dette.

Foto: Medietilsynet
Lars Erik Krogsrud, rådgiver i Medietilsynet.

Barn forstår ikke helt at youtubere driver med reklame

Medietilsynet er ansvarlig myndighet når det gjelder reglene om reklame og produktplassering i videoer som legges ut i for eksempel YouTube-kanaler.

– Vårt inntrykk at barn er godt kjent med at youtubere ofte «får» produkter som de viser fram og omtaler i videoene sine. Forståelsen av at dette også er reklame synes i liten grad å være til stede og heller ikke den kritiske bevisstheten når det gjelder koblingen mellom youtuber og markedsfører, der gjenytelsen for å «få» produktet er en forventning om positiv omtale, sier Lars Erik Krogsrud som er rådgiver i Medietilsynet.

Han forteller også at youtubere gjerne vil overbevise seerne om at omtalen av produktet er nøytral. For eksempel gjøres dette med kommentarer av typen: «Selv om jeg har fått dette produktet er jeg alltid 100 prosent ærlig. Dere vet at jeg aldri ville lyve for dere. Jeg ville aldri anbefale et produkt jeg ikke selv kan gå god for».

– I en slik setting antar vi at det hos barn kan bli lite rom for kritisk årvåkenhet, sier Lars Erik Krogsrud.

Barn lager skjult reklame for barn

Barn lager gjerne sin egen kanal på YouTube. Mange barn får betalt for å fortelle om ulike merkevarer i sine YouTubefilmer, sier den belgiske undersøkelsen. Dagens barn har en vrien oppgave når de skal gjette hva som er reklame eller ikke. Til og med filmklipp fra andre barn kan altså inneholde reklame.

Medietilsynet har laget en veiledningsguide for youtubere.

Tren på å avsløre reklame

Et belgisk nettspill går ut på å avsløre hva som er reklame på nettsider og i spill. Selv om man ikke kan språket (nederlandsk), går det an å bruke spillet for å trene.

Det ene spillet heter Skatewereld, der velger du «Count the ads». I spillet vises det for eksempel en nettside, oppgaven til barnet ditt er å klikke på alle reklamer som finnes der. For hvert riktige klikk, får man poeng. Klikker man på noe som ikke er en reklame, taper man poeng. Går man til neste side før man har funnet alle reklamene, mister man mange poeng.

Gå til spillet

Relatert artikkel: Hva foreldre bør vite om skjult reklame

Foto: Shutterstock.com