Foto: Privat

Digitale verktøy i barnehagen skaper lek og læring

Fra eventyrfortellerstund i skogen med Ipad til programmering av lekne roboter – Kjell Gunnar Ytre-Eide skaper liv og røre i barnehagen han jobber i ved hjelp av digitale verktøy.

Det er turdag med Andungen barnehage i Kristiansand. Barna er i full fart og med mye engasjement. Denne dagen skal de lære om eventyret «Geitekillingen som kunne telle til ti». I hånda har barna et nettbrett, laminert ark og en håndfull dyr som skal plasseres på riktig sted i eventyret.

På forhånd har Kjell Gunnar Ytre-Eide, eller «Kjellis» som barna kaller ham, vært ute i skogløypa og plassert poster med QR-koder. Dette er symboler som kan skannes med kameraet til en mobil eller et nettbrett.

Foto: Privat

– Postene er lagt opp i samme rekkefølge som eventyret bygger seg opp. Det er utrolig gøy å formidle eventyret på denne måten, og historien blir mer virkelig for barna når de fysisk følger geitekillingens fotspor. I tillegg til den digitale biten, er barna også i aktivitet og samhandler med konkreter. Dette blir det mye læring og lek av, sier Kjell Gunnar.

Ved siden av jobben på barnehagefronten, er også Kjell Gunnar kursholder og deler aktivt sine erfaringer på egen blogg til glede og inspirasjon for andre. Her kan man se hvordan barn helt ned i treårsalder aktivt bruker teknologi til læring og lek.

– Det handler ikke om en enten- eller holdning. Barn skal fortsatt leke, perle og lære ved hjelp av tradisjonelle måter. Men det er også mulig å knytte sammen både det digitale og «det gode gamle» man allerede gjør fra før. Mulighetene er så mange! Ved hjelp av teknologi kan barna lage digitale bøker, ta bilder av turopplevelser som kan gi rom for samtale, lage filmer, spille inn dukketeater, programmere og så mye mer. Jeg opplever at teknologi kan bidra til læring, glede og mestring, sier Kjell Gunnar entusiastisk.

Naturlig opptatt av teknologi

Foto: Privat

For Kjell Gunnar har det vært viktig at barnas interesse for teknologi skal komme naturlig. Det skal ikke være en opplevelse av tvang, men heller motsatt, bygge på nysgjerrighet og mestring.

– Ofte legger jeg til rette for slike oppgaver i barnas frilek. Det er ikke slik at jeg sier at «i dag skal vi jobbe på iPad». Jeg finner frem utstyr og setter meg ned på gulvet også ser jeg etter hvert at barna selv blir nysgjerrige og ønsker å prøve dette ut. På den måten blir det en positiv og lystbetont tilnærming, mener Kjell Gunnar.

I tillegg er det viktig å gi barna mestringsfølelse og rom for å feile, sier Kjell Gunnar.

– For eksempel, når barna leker med Bee-Bot, en robot man kan programmere bevegelsene til, så forteller jeg barna at det er viktig å gi roboten tydelig beskjed sånn at den beveger seg dit man vil. Men om de gjør feil, så gjør det ingenting. Det er bare å prøve på nytt igjen. Jeg gir også barna et sertifikat som de stolt kan vise frem når de får de til, sier Kjell Gunnar.

Ikke krevende å komme i gang

Prisen på utsyr til digitale verktøy varierer. Men man behøver ikke å tømme budsjettet for å komme godt på vei, mener Kjell Gunnar.

– De aller fleste har en iPad tilgjengelig, og man kommer ganske langt med rimelige apper allerede da. Innstilling er også viktig. Er man positiv og synes at dette er gøy som voksen, så vil også barna dele opplevelsen, sier Kjell Gunnar.

Og da kan ikke Kjell Gunnar unngå å rose appene Book Creator og Puppet Pals.

– Med Book Creator kan barna lage egne aviser og digitale bøker. De kan kombinere tekst med bilder og tale. Dersom noen av barna kan skrive litt, så kan de taste inn tekst. Hvis ikke, så kan de lese inn stemmen sin til bilder. Så her kan barn på ulikt nivå oppleve mestring. Appen er flott til bruk på tur og for å lage fortellinger. Vi brukte blant annet Book Creator når vi studerte småkryp ute i naturen. Barna tok bilder og lagde et digitalt oppslagsverk om insekter, sier Kjell Gunnar.

Når en Gepard i Kristiansand dyrepark skulle føde, ble dette også til en kreativ anledning med dukketeaterappen Puppet Pals. Med denne appen kan man legge til figurer, spille inn stemmer og lage egne filmer.

– Vi viste video av gepardfødselen minutt for minutt på storskjerm. Men babyen kom jo aldri. Da spurte et av barna om ikke vi kunne lage et eventyr på Puppet Pals. De lagde fine tegninger og la til dette i appen, også tok de bilder og lagde egne bakgrunner og la dette inn. Det ble noen flotte historier til slutt basert på en spennende begivenhet, sier Kjell Gunnar.

Foto: Privat

På barnas premisser

Av andre opplegg har barna brynet seg på alt fra tallforståelse til og alfabetet. Det er rett og slett kun fantasien som setter grenser for mulighetene teknologi byr på.

– Det går for eksempel an å koble et mikroskop til et nettbrett og slik kan man lagre knipse og lagre bilder av alt mulig som man studerer. Osmo har også en rekke kreativt tilbehør. For eksempel, går det an å koble til et speil som speiler figuren fra skjermen på nettbrettet ned på et bord, slik at barna kan kopiere figuren. Dette gjorde vi med tangram. Ellers så har vi en robot, Dash, som vi kan programmere til å kjøre dit man vil og skyte bordtennisballer i en bøtte. Her lærer barn programmering og ser det fysisk i aksjon med en leken figur, sier Kjell Gunnar.

Han oppfordrer pedagoger til å ta barnas stemme og perspektiv med i læringen.

– Husk at barn kan være opptatt av noe helt annet enn det voksne ser. Et bilde barna har knipset på iPAden sin kan gi rom for samtale om man viser dette for gruppen på en smartboard. Men om bildet er av en bil, så ser kanskje den voksne det som hovedmotivet. Men barnet kan være opptatt av noe helt annet, for eksempel en mindre gjenstand i bildet som er det de egentlig er opptatte av, sier Kjell Gunnar.

Få inspirerende tips og råd ved å følge Kjell Gunnar på Facebook og Instagram (eksterne lenker).

Likte du artikkelen? Støtt Barnevaktens arbeid med 10 kroner på Vipps 104805.

Bli medlem av Barnevakten