Dette er populært på Tiktok nå

Tiktok har et nettsted som viser hva som er populært i appen i ulike land. Innenfor temaet gaming er det taggen fortnite som er mest pop i Norge.

På Tiktoks eget nettsted Tiktok Creative Center kan du se hva som er populært på Tiktok. Dette endrer seg hele tiden, men i slutten av november 2024 ser det slik ut:

Populære Tiktok-tagger i Norge
  1. football
  2. gaming
  3. anime
  4. roblox
  5. premierleague
  6. uk
  7. london
  8. manchesterunited
  9. liverpool

 

 

Innenfor temaet gaming er det taggen fortnite som trender mest. Her er grafen for de siste 120 dagene:

Det er Barnevakten som har montert sammen hvordan de to taggene fortnite og skole trender. Ved skolestart i august er det mange som er opptatt av skole, men så synker interessen i månedene etter, samtidig stiger interessen for spillplattformen Fortnite. Men lenge var de to taggene omtrent like populære.

Innenfor temaet nyheter og underholdning er det disse taggene som trender mest, de siste 30 dagene:

 

På Tiktok kan folk legge på musikk på sine innslag. Den mest populære innslagsmusikken akkurat nå i Norge er en trist fiolin:

Du kan også se de mest populære innslagene som bruker akkurat den triste fiolinen.

Man kan også se hvilke innslag som trender i ulike land, men her kan man ikke velge Norge i statistikken. I USA er det mange reklameinnslag som har vært mest pop de siste 30 dagene:

Det går i reklame for såpe og hudprodukter. Også reklame for Google ligger høyt oppe.

I Australia er det reklame for Tiktok-utmerkelser som ligger blant de mest populære innslagene.

I Australia er den mest populære videoen reklame for en Tiktok-app som handler om deling av bilder.

Kort sagt kan man konkludere med at lærerikt innhold til tenåringer ikke topper listene i Tiktok.

Nettstedet Tiktok Creative Center, hvor du finner slike trender, er laget for markedsførere. På nettstedet vises også ulike verktøy man kan bruke for å lage reklameinnslag. Markedsførere finner ferdige maler hvor de fyller inn butikknavn og tilbud, og så velger de en passende musikk:

Vips, så er reklamen klar til å vises på Tiktok. Når du ser reklame på Tiktok, kan det godt hende at personen på filmen ikke er ekte, men er laget av kunstig intelligens. Tiktok hjelper markedsførere med nettopp det. Man kan også få sine videoer dubbet til andre språk, da gjelder det å skrive et manus som ikke skaper misforståelser på andre språk.

 

For å kunne teste verktøyene, må man opprette firmakonto, Barnevakten gikk ikke så langt i vår lille omtale av dette TIktok-nettstedet.

Send gjerne tips til Barnevaktens redaksjon (sjur@barnevakten.no) dersom du oppdager nye trender eller fenomener som sprer seg blant barn og og unge i Norge, enten det gjelder sosiale medier eller andre digitale kanaler.