Sosialt press om å bruke penger i spill

På samme måte som noen barn ønsker å vise seg frem med en splitter ny mobil eller genser, kan også kjøp i spill føre til økt status i vennegruppa.

Mote- og kjøpepress er ikke et ukjent fenomen i den virkelige verden. Jaget etter «det nyeste og beste» kan ramme barn så vel som voksne. På samme måte som man kan bli misunnelig på naboens skinnende, nye sportsbil, kan også barn lengte etter merkevareklær og sko, eller den siste mobilen som står i butikkhyllene. Dette skjer også i spillverdenen.

Dersom barn ser at alle vennene som spiller har kule kostymer, men ikke selv har det, så kan de føle seg utenfor

Foto: Forbrukerrådet
Thomas Iversen er juridisk seniorrådgiver i Forbrukerrådet og jobber med dataspillrettigheter.

– Klær og utstyr i Fortnite kan kjøpes for ekte penger. Det dreier seg om å se bra ut i spillet og kan absolutt sammenlignes med opplevelsen av å ha på seg fine klær for å se bra ut i virkeligheten. Dersom barn ser at alle vennene som spiller har kule kostymer, men ikke selv har det, så kan de føle seg utenfor, sier Thomas Iversen som er juridisk seniorrådgiver i Forbrukerrådet.

Iversen sammenligner også markedsføring av klær og utsyr i spill med virkeligheten. På lignende måte som kjøpesentre legger klær på utstilling og butikker lokker med reklame, har også spillbutikkene egne måter å friste på.

– Spill som Fortnite fremhever det nyeste av klær og utstyr hver gang spillet starter, da er det lett å bli fristet, sier Iversen.

Han utdyper at Fortnite er gratis å spille og at man starter med et grunnsett med klær til figuren sin. Disse klærne er allikevel nokså kjedelig sammenlignet med alt det stilige du kan få dersom du bruker ekte penger.

– Som i virkeligheten kan man endre måten man fremstår på når man bytter på klær, og slik er det også i spill. Det handler om uttrykk av identitet og det kan gi anerkjennelse når andre synes at din figur er kul, og at du har det nyeste som er blitt gitt ut. Dette gir ikke bare status i spillet, men også i vennegruppa og i skolegården når spill blir samtaleemne, sier Iversen.

Iversen trekker også frem at motepresset da flytter seg fra skolegården til dataskjermen, og at barn fra familier som ikke har råd til å kjøpe tillegg i gratisspillene kan bli stemplet som fattige.

Betal for å bli bedre enn vennene dine

Det finnes også flere spill på markedet der man blir bedre i spillet av å bruke ekte penger, sier Iversen.

– Det blir en utfordring hvis vennene dine investerer ekte penger i spillet, men du ikke gjør det. Da vil du som ikke har brukt ekte penger som oftest tape når du spiller mot en som har bygget seg opp ved å bruke ekte penger, sier Iversen

Iversen utdyper at man i fotballspillserien FIFA kan betale for å få et bedre fotballag. Hvis du ønsker å bygge tilsvarende lag uten å bruke ekte penger, vil det omtrent være umulig.

Et neste spill han trekker frem er spillet Star Wars Battlefront 2. Ved lansering var det slik at man kunne kjøpe seg god med en gang. Spillet har heldigvis blitt endret siden da, men mange mener at denne muligheten til å kjøpe seg god ødelagte spillet.

– Barn bør lære at de med best ferdigheter vinne, og at man må trene og øve for å bli god. Slik det er virkeligheten. Spill der man kan kjøpe seg god, lærer barn at penger kan erstatte både ferdigheter og kunnskap, noe som absolutt ikke er tilfelle i realiteten, advarer Iversen.

Blir hektet på gratisspill

Iversen trekker også frem to populære mobilspill der penger fører til flere seiere. Clash of Clans og Idle Heroes er begge gratis å spille, men etter en tid må man nesten bruke ekte penger for å komme videre i spillet.

– I starten av spillet går fremgangen raskt, men etter å ha nådd et visst nivå, kommer man nesten ikke videre uten å bruke ekte penger. Da har man jo allerede blitt hektet. Mikrotransaksjoner og kjøp i spill er dessuten i stor grad en forbruksvare. Det man kjøper blir forbrukt også må man ut med penger for å få nytt igjen, sier Iversen.

Han påpeker at soldater i Clash of Clans dør i kamp og da må man fylle på med nye igjen, og at det for hver gang kan koste ekte penger. I Idle Heroes er det sterke innslag av sjansespill med ganske lave odds for de beste figurene. Hvis du bruker ekte penger på dette, vil du måtte bruke mye for å komme videre.

– Selv om disse spillene er i utgangspunktet gratis så ender man ofte opp med å betale mer enn man ville ha gjort dersom man kjøpte spillet for fullpris i utgangspunktet. Jeg har selv snakket med foreldre som har opplevd at barna deres har brukt over 30 000 kroner på Clash of Clans, sier Iversen.

Et neste aspekt er nye spill som dukker opp på markedet. De kommer ofte i forskjellige versjoner der noen mer eksklusive enn andre, sier Iversen. Jo mer man betaler for et nytt spill, jo mer utstyr og tilleggsinnhold får man. Betalbart ekstrainnhold er ofte synlig, noe som gjør det åpenbart for andre at dette har man brukt ekstra penger på. Indirekte er man da med på å markedsføre innhold for andre spillere.

Er kjøp i spill bare negativt?

Mulighetene til å handle i spillbutikker er ikke nødvendigvis negativt i seg selv, men det at det oppstår et kjøpepress er en utfordring, sier Iversen.

– Det er to årsaker til at press oppstår. For det første må det være et marked og tilbud som skaper press. For det andre må det være noe i relasjonen mellom barna som gjør at press utvikler seg, sier Iversen.

Han utdyper at spillmarkedet i dag er annerledes enn tidligere, og bevisstgjøring av foreldregenerasjonene er viktigere enn noen gang.

– Vi som er voksne må unngå at vi ubevisst gir etter for barnas ønsker i for stor grad, og skaper grobunn for denne type motepress også i spillverdenen. Foreldre må ta på alvor at mange barn kjenner på et press om å bruke ekte penger og etter å få det beste og det nyeste i spillene, sier Iversen.

Bevisstgjør barna

Videre viser Iversen til at man må bevisstgjøre barna på denne typen kjøpepress på samme måte som når det kommer til klær, elektronikk og sminke.

– Vi må gjøre barna motstandsdyktige og tenke over en del grunnleggende spørsmål. Blir dette spillet kjedelig dersom man ikke bruker ekte penger? Er dette spillet egentlig sunt å bruke, hvis barnet må betale for å bli god? Finnes det andre spill der ferdigheter er viktigere enn å bruke penger, spør Iversen.

Han oppfordrer også foreldre til å lage gode avtaler med barna om hvor mye penger de skal få bruke i spill.

– Det behøver ikke å være et totalforbud. For de fleste går det helt greit å kjøpe noe i ny og ne så lenge man er bevisst. Det finnes eksempler på foreldre som gir skins i Fortnite som ukelønn når barna hjelper til hjemme, og det er helt greit det. Men ikke glem å sett sperringer på betalingskortet slik at barna ikke handler uten foreldres samtykke etterpå, advarer Iversen.

Eksempler på utstyr og klær man kan kjøpe i spillet Fornite (eksternt nettsted).

Bli medlem av Barnevakten