Foto: Shutterstock.com

Har barnet ditt tømt bankkortet i app eller spill? Dette kan du gjøre!

Les mer om hvilke rettigheter du har, og hvordan du går frem for å få pengene tilbake.

Foto: Forbrukerrådet
Thomas Iversen, juridisk seniorrådgiver i Forbrukerrådet.

Denne type henvendelser fra engstelige foreldre går i bølger, men ferier er gjerne høytidsperioder, forteller Thomas Iversen som er juridisk seniorrådgiver i Forbrukerrådet. Noen spill til mobil, konsoll og PC har omfattende muligheter for å kjøpe innhold, og med mindre man har tatt forhåndsregler, er veien kort til å tømme far eller mors kort på kjøp i spill.

– Det kan fort dreie seg om høye summer. En engstelig pappa hadde tre barn med hvert sitt nettbrett. Sammen hadde de klart å bruke over 60 000 kroner på Clash of Clans og andre «gratisspill». En annen bestefar hadde blitt direkte lurt av barnebarnet som spurte om å få legge inn bankkortet hans på nettbrettet. Unnskyldningen var at barnebarnet kun skulle kjøpe noe en gang, men endte opp med transaksjoner på rundt 7000 kroner, sier Iversen.

Teknologien er blitt bedre slik at man kan sette inn ulike sperrer på nettbrett og mobil, slik at barna ikke går løpsk med bankkortet, forteller Iversen. Noen foreldre skrur allikevel ikke på funksjoner som PIN-kode og passordmur for kortbruk i spillene. Det kan dreie seg om manglende kunnskap om hvordan slike innstillinger fungerer, eller at man ikke er varsom nok.

– Barn som handler ved uhell er én ting, men at poden bevisst tar ut bankkortet til mor og far og «stjeler» pengene ved å handle uten lov er noe helt annet. Det er et direkte tillitsbrudd og flere foreldre som har opplevd slikt, sier at tillitsbruddet er mer vondt enn tapet av pengene. Det er i direkte forstand også en kriminell handling der man i verste fall må anmelde forholdet for å få penger igjen fra banken. Men det er å strekke hele scenarioet veldig langt, sier Iversen.

Poenget er derfor heller at man som forelder må være i forkant, påpeker Iversen.

– Unngå i første omgang at dette i det hele tatt skjer. Veloppdratte barn stjeler ikke bankkortet til mor eller far. Snakk med dem og involver deg i barnets spill- og appbruk. Da får man oversikt, ikke bare på områder seg om dreier seg om penger, men det digitale livet deres for øvrig. I tillegg hjelper det å ha passordbeskyttelse og PIN-kode inne på nettbrett, mobil, spillkonsoller og PC, nettopp for å hindre at barna handler uten lov, sier Iversen.

Hvem har retten på sin side?

Hvilke rettigheter har man som forelder når poden har trukket bankkortet uten lov, og er det banken, spillutvikleren, eller forelderen som har ansvaret?

Dessverre sistnevnte, altså forelderen, ifølge Iversen.

– Det er her skoen trykker hardt for mange. Når en forelder legger inn bankkortet på mobil, nettbrett eller datamaskin som disponeres av barnet, så er det kortinnehaverens risiko dersom det trekkes mer penger enn avtalt. Det er litt på samme måte som om man gir barnet sitt en pengeseddel i lekebutikken, da kan man ikke komme og klage i etterkant på at pengene er blitt brukt, sier Iversen.

Samtidig står det i vergemålsloven at personer under 18 år ikke kan stifte gjeld, sier Iversen. Barn kan likevel inngå avtaler for egne penger, enten de er tjent eller fått.

– Men denne loven kommer ikke til anvendelse når det er foreldrene selv som har gitt barna tilgang til bankkortet. Når bankkort er lagt inn på en digital enhet som disponeres av barnet, har foreldrene gitt barnet fullmakt. Forelderen har da gitt barnet sitt tilgang til bankkontoen via bankkortet, og da er det forelderen som har ansvaret, sier Iversen.

Når skaden allerede har skjedd

Nyttige råd er gode, men flere foreldre opplever allikevel i praksis trekk fra bankkortet som ikke burde ha skjedd. Heldigvis har Iversen flere tips å gi, og kan betrygge om at det i mange tilfeller ordner seg delvis eller helt allikevel.

– Pappaen med de tre barna som til sammen hadde brukt over 60 000 kroner, fikk omtrent 40 000 av pengene tilbake. Erfaringsmessig kommer ofte kundene og leverandørene til en slags mellomløsning. Det koster noe for spillutvikleren å lage spillene og drifte betalingsløsninger og lignende, så av og til ender det opp som en kostnadsdeling, sier Iversen.

Slik går man frem for å finne en løsning:

  • Om du har oppdaget uønskede transaksjoner på bankkontoen, sperr kortet. Barnet kan ha meldt seg på abonnementstjenester som har løpende, månedlige utgifter.
  • Ta kontakt med banken. Noen banker er mer fleksible enn andre når det gjelder å hjelpe til. Det kan hende at banken klarer å trekke noe av pengene tilbake.
  • Hvis ikke dette løser situasjonen, ta kontakt med stedene der pengene er brukt, enten det er Googles Play Store, App Store og lignende.
  • Ha en ydmyk holdning og husk at du som ansvarlig ikke har et direkte krav på å få pengene tilbake. Det er større sjanse for å løse situasjonen dersom man er strategisk og ydmyk, og dette er en tommelfingerregel i alle klagesaker for øvrig, enten man har retten på sin side eller ei. En hyggelig tone gjør at du kommer godt på vei.
  • I siste instans kan man kontakte spillutvikleren direkte. Epic Games som lager Fortnite, har for eksempel selv ansvaret for alle betalingsløsninger, selv om de går innom spillkonsoller og mobilers nettbutikker.
  • Kontakt også gjerne Forbrukerrådet for veiledning og eventuelt i klagesaker. Der kan du få veiledning om rettighetene dine, samt hjelp til hvor du skal klage.

(Kilde: Thomas Iversen, juridisk seniorrådgiver i Forbrukerrådet).

Kontaktinfo til ulike aktører:

Apple kundeservice (TLF): 240 551331.

Google Play Store (Skjema for refusjon): Gå inn på denne lenken.

Playstation kundeservice (TLF): 21 98 45 22.

Microsoft Xbox (TLF): 80062002.

Steam kundekontakt (skjema): Gå inn på denne lenken.

Nintendo (kontaktinformasjon): Gå inn på denne lenken.

Illustrasjonsfoto: Shutterstock.com