
Kunnskapsdepartementet vil stramme inn bruken av skjermer i skolen
En ny setning skal inn flere steder i læreplanverket: «For elever på 1.-4. trinn skal bruken av digitale enheter være særskilt varsom, og ikke dominere undervisningen.»
Kunnskapsdepartementet har bedt Utdanningsdirektoratet gjennomføre en høring om endringer i læreplanverket: Man foreslår å legge til en setning om at digitale enheter skal brukes med varsomhet og ikke dominere undervisningen for elever på 1.-4. trinn. Den samme setningen skal legges til i omtalen av de grunnleggende ferdighetene i overordnet del av læreplanverket.
Direktoratet skriver i høringsnotatet:
«Vi foreslår disse endringene for å tydeliggjøre at bruk av digitale enheter skal inngå i en variert opplæring for elevene. Forslagene er en presisering av noe som allerede ligger implisitt i læreplanene, nemlig at digitale ferdigheter utvikles gradvis gjennom skoleløpet, fra enkel bruk til mer avansert faglig kompetanse.»
Direktoratet presiserer at læreplanverket ikke stiller krav om at hver elev må ha sin egen personlige enhet for å arbeide med fagene på de laveste trinnene.
Allerede balansert bruk, ifølge direktoratet
Ifølge Utdanningsdirektoratet er det allerede balansert bruk av digital teknologi i grunnskolen, ifølge rapporter fra lærere og skoleledere.
Dette skriver direktoratet:
«I undersøkelsen Spørsmål til Skole-Norge høsten 2024 svarer 15 prosent av skolelederne at det i om lag halvparten av timene på 1.-4. trinn brukes kun skjerm og 6 prosent svarer at det i flertallet av timene brukes kun skjerm. De aller fleste skoleledere og lærere rapporterer om balansert bruk av digital teknologi i grunnskolen. Vi ser likevel at det kan være behov for å tydeliggjøre at læreplanverket ikke stiller krav om at hver elev må ha sin egen personlige enhet for å arbeide med fagene på de laveste trinnene og at digital teknologi skal brukes med varsomhet for de yngste elevene.»
Blant annet disse fagene i 1.–4. trinn vil bli berørt:
- Engelsk
- KRLE
- Kroppsøving
- Kunst og håndverk
- Mat og helse
- Matematikk
- Musikk
- Naturfag
- Norsk
- Samfunnsfag
- Samisk
- Se hele listen her.
Læreplanverket om digitale ferdigheter
I læreplanen i for eksempel norsk vil den endrede omtalen av digitale ferdigheter bli slik (se fet skrift under):
«Digitale ferdigheter i norsk er å kunne finne, vurdere og bruke digitale kilder i arbeid med tekst. Det innebærer å bruke digitale ressurser kreativt til å skape sammensatte tekster og å utvikle kritisk og etisk bevissthet om det å framstille seg selv og andre digitalt. Utviklingen av digitale ferdigheter i norsk går fra å lage enkle sammensatte tekster til å planlegge, utvikle og redigere sammensatte tekster basert på kunnskap om hvordan de forskjellige uttrykksformene virker sammen. Utviklingen innebærer også å vise en stadig større grad av selvstendighet og dømmekraft i valg og bruk av digitale kilder. For elever på 1.-4. trinn skal bruken av digitale enheter være særskilt varsom, og ikke dominere undervisningen.»
- Her er høringen. Fristen for høringssvar er 21. november 2025.
(Hovedbilde øverst: Shutterstock / fast-stock.)