
Ny rapport: Skjermtid skader ikke barns mentale helse
En ny Unicef-rapport sier: «Vi finner ingen klare bevis for at skjermtid direkte skader barns mentale helse.» Unicef har undersøkt statistikk fra 40.000 barn i 40 land. Rapporten er fra juni 2025.
Den ferske rapporten Childhood in a Digital World fra Unicef sier at selv om økt skjermtid gir økt risiko for eksponering for skadelig innhold og krenkende opplevelser, er effekten svak. Problemet ligger altså ikke ved mye skjermtid.
Men her må man holde tunga rett i munnen når man leser ulike rapporter og råd.
Skjermrådene fra Helsedirektoratet og andre handler gjerne om å begrense skjermtiden for å ikke gå glipp av noe annet. Barn trenger sosial trening, fysisk aktivitet og tid med foreldre, blant annet. Og da kan ikke barnet sitte foran skjermen hele dagen.
Rapporten til Unicef handler ikke om hva man eventuelt går glipp av ved mye skjermtid, men om skjermtiden i seg selv påvirker barnet mentalt.
Det Unicef legger vekt på, er å beskytte barn mot nettmobbing, nettovergrep og skadelig innhold, for det er forhold som påvirker barns mentale helse negativt, noen ganger svært negativt med angst og selvmordstanker.
Løsningen er strengere lover og mye mer beskyttende innsats fra plattformene, mener Unicef. Løsninger som fokuserer på å begrense skjermtid, vil være mindre effektive når det gjelder for eksempel overgrep.
Skjermtid gir digitale ferdigheter
Mer skjermtid gir barn bedre digitale ferdigheter, ifølge denne rapporten. Digitale ferdigheter defineres ganske vagt som evnen til å dra nytte av nettet samtidig som man evner beskytte seg selv.
Rapporten viser til en undersøkelse fra EU Kids Online som sier at barn med de høyeste digitale ferdighetene bor i Estland, Norge og Finland.
Unicef advarer mot å hindre barns adgang til nettet, for eksempel sosiale medier, dersom man ikke fullt ut forstår når og hvordan slike plattformer påfører skade. I tilfelle vil man ødelegge for barns rettigheter samt utvikling av digitale ferdigheter. Det handler altså ikke så mye om skjermtid, men om man makter å hindre at barn blir utsatt for overgrep eller skadelig innhold.
Gaming gir bedre digitale ferdigheter
Barn som gamer og ser på videoer, har betydelig høyere digitale ferdigheter enn de som gjør dette sjeldnere, sier rapporten. Men det er mindre sammenheng mellom digitale ferdigheter og det å benytte sosiale medier. Likevel:
I 16 av 25 land fant Unicef at barn som bruker sosiale medier, oftere har høyere digitale ferdigheter, og det er uavhengig av hvor mange andre aktiviteter de ellers driver med på nettet. Rapporten sier at dette tyder på at bruk av sosiale medier kan være en fordelaktig aktivitet for barns digitale ferdigheter, særlig når det gjelder ferdigheter knyttet til nettsikkerhet.
Men statistikk kan være en vanskelig øvelse. Mon tro om foreldre oftere lar barn med gode digitale ferdigheter slippe til i sosiale medier?
Uansett, rapporten sier i alle fall at barn som bruker sosiale medier regelmessig, vet bedre hvordan man endrer personverninnstillinger eller fjerner noen fra kontaktlisten. De er også flinkere til å finne gode søkeord for å finne informasjon på nettet. Men det er likevel ikke et fripass til å bruke sosiale medier mer, bruken må balanseres og må veies opp mot risikoen. Unicef peker igjen på plattformenes ansvar for å sørge for alderspassende design, sterke sikkerhetstiltak og effektive rapporteringsmekanismer.
Tips til foreldre fra Barnevakten
- Begrens barnets skjermtid slik at det ikke går glipp av fysisk aktivitet, sosial trening og nok tid med dere som er foreldre.
- Vær særdeles bevisst på skjermtiden til de yngste.
- Økt skjermtid for de litt eldre barna er ikke skadelig i seg selv. Det er hva man går glipp av, som kan være skadelig.
- Det som er mest skadelig, er nettmobbing, nettovergrep og skremmende innslag, bruk krefter på redusere risikoen for dette. Det hjelper lite å begrense skjermtiden, du må inn i innstillingene, si nei til enkelte apper og spill, samt lære barnet opp i hvordan man beveger seg tryggere digitalt.