
Ny utgave av verdibasert fagbok om digital dømmekraft
Over elleve lærerutdanninger i Norge har fagboken «Barn og unges digitale dømmekraft» fra 2020 på pensumlisten. Boken er utsolgt fra forlaget og kommer nå i ny utgave med en rekke oppdateringer.
Bildet over viser forfattere av fagboken «Barn og unges digitale dømmekraft»: Margareth Eilifsen, Leif Gunnar Vestbøstad Vik, Kjellaug Tonheim Tønnesen og Leonora Onarheim Bergsjø. (Foto: Dan Ruben Aakre.)
Boken er oppdatert med oversikt over forskning på barn, skjerm og medier frem til i dag. Den drøfter aktuell kunnskap om generativ kunstig intelligens, perspektiver på foreldresamarbeid og fremhever grunnleggende verdier i opplæringen.
– Vi vil bidra til at læreren blir god på å forstå det digitale og verdiene som står på spill. Slik kan læreren bidra til elevens rett til å ytre seg digitalt og rett til å bli beskyttet mot skadelig innhold, sier medforfatter Leif Gunnar Vestbøstad Vik (bildet over).
Sammen med sine forfatterkollegaer har de hentet feam verdigrunnlaget i barnehagen og skole og viset hvordan respekt for menneskeverdet og naturen, åndsfrihet, nestekjærlighet, tilgivelse, likeverd og solidaritet kan brukes som en ressurs.
– Det er mye som står på spill i barnas digitale hverdag. Noen spør seg om teknologien er skadelig i seg selv. Andre har mer fokus på hvordan barn kan få mer kunnskap gjennom bruk av teknologi. Vi ønsker å gi læreren hjelp til å finne en god balanse og se at det er mulig å bidra til mer barnevennlig teknologi med utgangspunkt i verdier, sier Vik.
Boken presenterer
- nye digitale trender
- oppdatert forskning
- utfordringer med kunstig intelligens
- perspektiver på barns identitetsdannelse
- ulike syn på aldersgrenser og alderskontroll
- gode råd om hvordan bruke foreldresamarbeidet som en verdifull ressurs
– Vi vil hjelpe lærere i barnehage og skole til å reflektere over hvordan barnehage og skole fyller barnas digitale rettigheter med innhold. Barna som vokser opp er avhengig av en grunnleggende forståelse for hvordan de kan og bør forholde seg til ny digital teknologi, sier Vik.
Digitalt medborgerskap
– Leserne av denne boken vil bli utfordret til å tenke etisk, bidra til digital dømmekraft og stimulere elevene til å ta digitalt medborgerskap, sier Vik.
– Det er ferdigheter og holdninger som trengs med enn noen gang før. Teknologien må utfordres av ansvarlige borgere som bidrar til at skjermens gode sider blir sterkere enn de negative.
Eksempler fra barn og foreldre
Boken gir perspektiver og diskuterer oppøving av digital dømmekraft gjennom seks innfallsvinkler som er sentrale i verdigrunnlaget for opplæringen:
- menneskeverd
- dannelse
- den gylne regel
- kritisk tenkning
- demokrati og dialog
En viktig ressurs i boken er den praktiske erfaringen som lærere, foreldre og elever har delt med Stiftelsen Barnevakten i 25 år. Barnevaktens visjon er at barn og unge skal være trygge og bevisste skjerm- og mediebrukere 2. Utgave av boken ble lansert under Barnevaktens 25-års jubileum og rundebordskonferanse i Bergen 29. august. 2025.
Boken er fagfellevurdert.
Her er omslaget:
Forfattergruppen består av :
Leonora Onarheim Bergsjø: Hun forsker på og underviser i digital etikk, digital dømmekraft og ansvarlig digitalisering ved lærerutdanningene, Høgskolen i Østfold. Hun har doktorgrad fra Universitetet i Oslo.
Margareth Eilifsen: førstelektor i pedagogikk ved Høgskolen på Vestlandet, fakultet for Lærerutdanning, kultur og idrett. Hun har siden 2009 arbeidet med profesjonsutdanning av barnehagelærere og er særlig opptatt av studentenes utvikling og danning.
Kjellaug Tonheim Tønnesen: Er faglig leder i Barnevakten med ansvar for forskning på barn og medier. Hun er utdannet lærer og har lang erfaring med å holde foredrag for foreldre, barn og lærere om nettvett, og gi råd om barn, unge og mediebruk.
Leif Gunnar Vestbøstad Vik er daglig leder i stiftelsen Barnevakten. Han er utdannet journalist fra Høgskulen i Volda og har jobbet i nærradio, nyhetsavdelingen i NRK, og med kommunikasjon og ledelse i ideelle- og verdibaserte organisasjoner.